fbpx

בצפת נערך כנס בנושא הזדקנות האוכלוסייה והערכות שירותי הבריאות

"לאחרונה, העברנו בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות את הרפורמה בתחום הסיעוד, רפורמה בשווי 1.8 מיליארד ש"ח אשר יוקצו לטיפול ולרווחת  קשישים סיעודיים. טיפול המדינה בנושא הקשישים ובעלייה בתוחלת החיים  הם אחד מהאתגרים החשובים העומדים לפתחה של המדינה ואנו נמשיך בעשייה חברתית בנושא וחיזוק הקשישים בישראל"  מסר ח"כ אלי אללוף ,בכנס צפת למקצועות הבריאות ה-5. 

אללוף יו"ר וועדת העבודה והרווחה והבריאות של הכנסת, היה אורח הכבוד בכנס צפת למקצועות הבריאות ה-5 "התמודדות מערכת הבריאות בישראל עם הצלחת הרפואה המודרנית" של המכללה האקדמית צפת בשיתוף הפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי אוניברסיטת בר אילן.

הכנס התמקד השנה באתגרי העתיד של מערכת הבריאות בישראל לאור הזדקנות האוכלוסייה והערכות שירותי הבריאות ושירותי הרפואה בעקבות העלייה בתוחלת החיים. בכנס השתתפו מנהלי בתי חולים, אנשי אקדמיה מהמכללה והפקולטה לרפואה, חוקרים, רופאים, עובדי מקצועות הבריאות ומקבלי ההחלטות בתחום הבריאות בישראל. הכנס המקצועי אורגן למופת ע"י פרופ' בתיה קריסטל מהפקולטה לרפואה, ד"ר סמדר פלג, ראשת החוג לפיזיותרפיה וד"ר ירון דקל,מרצה בחוג מדעי המעבדה הרפואית במכללה האקדמית צפת.

בדבריה אמרה פרופ' קריסטל, נפרולוגית במקצועה, כי "מספרם של החולים הסובלים מאי ספיקת כליות כרונית וחולים המטופלים בדיאליזה הנחשבים לחולים קשים ומורכבים, עולה באופן משמעותי בארץ ובעולם. מדובר במגפה ועומס עצום על מערכת הבריאות. העלייה במספרם של חולים אלה מתאפיינת בתחלואה ותמותה גבוהה במיוחד".

פרופ' שי בריל, מנהל המרכז הרפואי גריאטרי בית רבקה  מסר, כי האתגר העומד בפני מערכת הבריאות בישראל כתוצאה מהתארכות תוחלת החיים מחייב הערכות של מערכת הבריאות ע"י הוספת מיטות , רופאים, אחיות ואנשי מקצוע. ההערכות מחייבת גם מציאת חלופות אשפוז של הקשישים בבתי החולים והפנייתם לחדרי המיון. "אם לא נעשה זאת הצפיפות שאנחנו רואים היום רק תלך ותגבר ותפגע בכל האוכלוסייה".

פרופ' חיים ברייטברט נשיא המכללה האקדמית צפת, ברך את באי הכנס ומסר כי הוא  נועד להביא למודעות הציבור בעיות מורכבות הקשורות בבריאות הציבור, ולהציע דרכים וניסיונות למציאת פתרונות "שיתוף הפעולה של המכללה עם  הפקולטה לרפואה והמרכז הרפואי זיו יסייע אף הוא במציאת פתרונות ראויים לנושאים חשובים אלה שהועלו בכנס". 

פרופ' רן טור- כספא  דיקאן הפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי "צפת היא אימפריה של בריאות. המרכז הרפואי זיו, המכללה האקדמית צפת והפקולטה לרפואה כאשר כל אחד מהמוסדות עוסק בפן מסוים של הבריאות, ושלושתם משלימים אחד את השני.אני סבור שעלינו להעמיק עוד יותר את השותפות בינינו. זו הזדמנות לפורומים משותפים של המורים ושל הסטודנטים, כמו שכבר יצרנו בעבר".

אילן שוחט ראש עיריית צפת, ברך את באי הכנס וציין, כי צפת היא עיר המקדמת בריאות. הוא פנה מעל בימת הכנס לח"כ אלי אללוף וביקש ממנו לסייע בהגדלת התקנים של העובדים הסוציאליים בעקבות מספרם של הקשישים הולך וגדל בשנים האחרונות, לעומת מספרם המועט של המטפלים. זאת,  כדי למנוע מצב עגום בו  קשישים הנותרים בביתם ללא טיפול ובהזנחה.

  ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת, אמר כי בין המכללה האקדמית צפת למרכז הרפואי זיו קיים שיתוף פעולה מצוין הבא לידי ביטוי במספר נושאים בהם גם מקצועות הבריאות. "כלל הגופים פועלים יחדיו, כך שלצד מצוינות בהוראה, מתקיימת גם מצוינות מקצועית, שימשיכו ויצמחו בשירותי רפואה מצוינים במרכז הרפואי זיו, למען תושבי הצפון". בתום דבריו העניק ד"ר זרקא לפרופ' ברייטברט ספר מחקרי העוסק בטיפול בפצועים הסוריים.

בכנס השתתפו גם פרופ' דוד קרסיק שדבר על חקר ההזדקנות, פרופ' אבי שרודר מהטכניון שהרצה על השימוש בננוטכנולוגיה ביישומים רפואיים תוך מבט על ההווה בקליניקה והעתיד במחקר. בהרצאתו המחיש כיצד ניתן להשתמש בננוטכנולוגיה לרפואת סרטן מותאמת אישית, וד"ר מרים בנטואיץ שעסקה בכבוד האדם בסיעוד. הכנס נחתם בהרצאתם של אריה בורשטיין וריקי בראון מנהלי שירות הפיזיותרפיה בבית רבקה שעסקה בחשיבות השיקום הפיזיותרפי לקשישים והטכנולוגיות החדישות המיושמות  היום בטיפול הפיזיותרפי בקשישים במכוני השיקום ובבתיהם הפרטיים.

דילוג לתוכן