fbpx

פתרונות פשוטים בבית החכם

המונח בית חכם מרגיש לנו עתידני ומסובך, אך למעשה יש שלל פתרונות פשוטים ונוחים שברגע שנכיר אותם, לא נבין איך לא ידענו את זה קודם

שחר קיסינג'ר

תמונה: shutterstock

את מגיעה הביתה אחרי יום ארוך ולא פשוט במשרד. הבוס שלך שיגע אותך, הטלפון לא הפסיק לצלצל וכל מה שבא לך זה לצלול על הספה ולצפות בבינג' של הסדרה האהובה עלייך. את מסובבת את המפתח בשער של בית מגורייך, וכשהדלת נפתחת גם אורות החצר נדלקים ומקבלים את פנייך. את יודעת שכשתצעדי פנימה, המזגן יפעל בדיוק על הטמפרטורה שאת אוהבת, ושאפילו הכביסה שהכנסת למכונה בבוקר כבר תחכה לך כשהיא נקייה ויבשה, וכל שתצטרכי לעשות כעת הוא לקפל אותה. אז את מעבירה אותה לתוך גיגית, ושופכת תכולתה על הספה, בדיוק בזמן שהמחשב מנגן לך את השיר שאת הכי אוהבת והתנור מצלצל ומודיע לך שארוחת הערב שלך מוכנה.

התיאור הזה עשוי להישמע לחלקנו כמו תרחיש של מדע בדיוני, אבל למעשה מדובר בשגרת חייהם של יותר ויותר אנשים בארץ ובעולם, אשר החלו לשלב בחייהם את טכנולוגיית הבית החכם, טכנולוגיה אשר הפכה בשנים האחרונות לנגישה מתמיד מבחינה כלכלית. חלק מהמשתמשים בה בנו ועיצבו כך את ביתם מהיסוד, אחרים הוסיפו אלמנטים עיצוביים חכמים בעזרת שלל שיפורים, שמשנה לשנה רק הולכים ומתרבים. כל אלו הופכים את מעוז המבטחים שלנו לחוויה נוחה ומלאת נחת, וגורמים לנו לתהות כיצד חיינו את חיינו לפני כן.

על המונח בית חכם וודאי שמעתם לא מעט בשנתיים-שלוש האחרונות, בין אם זה בפרסומות בטלוויזיה או הודות לכתבות בעיתונים השונים. בית חכם הוא בית שהמוצרים הטכנולוגיים שפועלים בתוכו מתקשרים ביניהם ועם המשתמש עצמו. הם כוללים חלק עיצובי – ממש כמו כל מוצר טכנולוגי אחר, מוטמעים בהם חיישנים בעלי יכולות זיהוי, והם מקושרים, כמובן, לרשת האינטרנט. זה אומר שהחפצים שלנו אוספים מידע על ההרגלים ההתנהגותיים שלנו, על הרגלי השימוש שלנו ועל השגרה שלנו בבית, וביחד הם יוצרים עבורנו חווית שימוש שמשלבת מצד אחד, פרקטיות ועיצוב אסתטי – כפי שהורגלנו לקבל מהם עד כה, ומצד שני, גם חוויה שלמה וכוללת המותאמת אלינו באופן אישי.

חכם בחיסכון

כולנו הרי משתמשים במזגן, במכונת הכביסה, במקרר וברמקולים – אבל כל אחד מאיתנו עושה זאת בזמנים אחרים במהלך היום, ובתדירות מתחלפת ומשתנית. הבית החכם יוכל לאפשר לכל אדם ליהנות מהמוצרים הטכנולוגיים שלו, כך שהם יתכתבו בדיוק עם שגרת היום-יום שלו ושל שאר הנוכחים בבית. בית חכם הוא גם בית חסכוני, אקולוגי וירוק יותר, מאחר שמוצרי החשמל שלנו מתוכנתים כך שהם יפעלו אך ורק בהתאם לשימוש שלנו, ולא יחרגו מכך אפילו לדקה. כלומר, מערכות הבית החכם מבוססות על חיישנים שמתאימים את הפעילות החשמלית של הבית שלנו לתנאים השוררים בו. זה אומר שאם שכחתם לכבות את האור בחצר או במרפסת הבית שלכם, המערכת החכמה תזהה שהוא פועל ללא סיבה ותכבה אותו בעצמה. גם אתם תוכלו לעשות זאת, כאמור, הודות ליכולת השליטה מרחוק של הבית החכם, דרך האתר או האפליקציה הייעודית של החברה שדרכה בחרתם את מוצרי הבית החכם שלכם.

חכם מהניילונים

באפשרותכם לעצב את הבית החדש שלכם כחכם כבר משלב הבנייה. כך, באפשרותכם להחליט שאתם מתקינים מערכות מים שייעודו מראש להשקיית הגינה, או לבחור במערכות חשמל חסכוניות שבהם תוכלו לשלוט בכל כניסה ויציאה מהבית. ניתן גם לשלב מערכת שליטה אחת שתשלוט על כל נושא התאורה, המים החמים ואפילו המיזוג של הבית שלכם. את מערכות התאורה החכמות תוכלו לעצב עוד בשלב תכנון הבית עצמו, ובכך לשכוח מריבוי המתגים שאפיינו את הבתים בעבר וכיערו את הקירות שלנו.

תוכלו גם להחליט מראש שהתאורה בחדר ההורים תהיה שונה מזו שבחדר הילדים, או שתאורת החצר תהיה חסכונית ותופעל בשעות ספציפיות בלבד. למעשה, כשאתם מעצבים בית מאפס דרך פריזמת הבית החכם, כל אלמנט שתחליטו למקם בבית שלכם ייבחר גם על פי צרכיו התפקודיים, אבל גם ובעיקר על פי הצרכים התפקודיים שלכם, בתור אלו שמשתמשים במוצרים הללו ועתידים לגור בבית החדש והמשוכלל הזה.

זה הישן חכם יהיה

לא מתכננים לעבור לבית חדש בקרוב? אין שום בעיה. גם בית ישן יחסית ניתן לעצב כחכם, הודות להוספת שיפורים ייעודיים בהתאם לצרכים שלכם. אין היום למשל בית פרטי כמעט שלא נעזר במערכת אזעקה. הבית החכם יאפשר לכם לשלב מערכת אזעקה חכמה, בה תוכלו לשלוט מכל מקום ובכל זמן. נכנס אדם שאינו מזהה לבית שלכם? המערכת תאותת לכם מיד דרך האפליקציה ותתריע על כך. הוספת מערכות חשמל מתקדמות היא גם משהו שניתן לעשות כבר בבית הנוכחי שלכם, מבלי שתצטרכו לעצב אותו כך מראש.

מערכות המיזוג החכמות למשל, יאפשרו לכם להפסיק לשכוח את המזגן כשהוא דולק, ולהפעילו בדיוק כשתיכנסו לדירה, או אפילו לפניה. תוכלו להחליט שרבע שעה לפני הגעתכם הביתה, המערכת החכמה כבר תצנן את הבית שלכם – פתרון מצוין לימי אוגוסט המהבילים. המערכת החכמה של מיזוג הבית יכולה גם להתפצל לחדרים, כך שתוכלו להחליט על חימום בחדר הילדים ועל קירור בחדר השינה. את המערכת החכמה הזאת תוכלו להתקין בכל זמן, והיא לא תלויה בבניית הבית עצמו.

תאורה חכמה למשל, שגם אותה ניתן להתקין בבית קיים, היא אלמנט עיצובי נוסף שיאפשר לכם לכבות את האורות לפני השינה – מבלי שתצטרכו לצאת מהמיטה, או לעמעם אותם רגע לפני שאתם מתיישבים לצפות בסרט האהוב עליכם. חיישני התאורה החכמה יכולים להרגיש איפה אנחנו בכל רגע נתון, ולפעול בהתאם לכך. יתרון נוסף הוא שהם מאפשרים לאורות הבית להידלק ולהיכבות בהתאם לתנועה ולצעדים שלנו בדירה. בואו נגיד שביכולתם לשים סוף למסעות הארוכים שלנו בבית לכיבוי האורות מדי לילה ולילה.

חכם בשבת

לשומרי המסורת שבינינו, הרעיון של תכנון מראש של מכשירי החשמל בבית נשמע מוכר. ואכן טכנולוגיית הבית החכם הולכת ומחלחלת לקהלים רבים בציבור וכיום נמצאת בשירות שומרי השבת כמעין "שעון שבת" לכיוונון המכשירים והתאורה בבית במהלך השבת.

לסיכום, אנו חיים היום בעידן שבו המוצרים העיצוביים והחשמליים שלנו הם הרבה מעבר לחפצים. המוצרים שלנו, הבית שלנו, הופכים לחוויה. וכשהם מתקשרים ביניהם ומקלים על החיים ועל השגרה שלנו, החוויה שלנו בבית הופכת לגדולה ושלמה מתמיד.

דילוג לתוכן