fbpx

ראיון עם השרה גמליאל: הקצתי מאות מיליוני שקלים עבור פעילויות ייעודיות ברשויות המקומיות"

לפני למעלה מ-20 שנה כשהתמודדה לראשונה לרשימת הליכוד ונכנסה לכנסת בגיל 24, סומנה כבר אז ככוכב פוליטי עולה במפלגת הליכוד. השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל , נחשבת כיום בגיל 44 לוותיקת חברי הכנסת עם כהונה של 4 קדנציות רצופות.

גמליאל נשואה לחובב ואם לשתי בנות, תהל (9) ויעל (7). בת לאם שעלתה ארצה מלוב ולאב שעלה מתימן, גדלה בשכונת העיוורים בגדרה. יש לה תואר ראשון ושני בפילוסופיה ותואר ראשון ושני במשפטים, הייתה לאישה הראשונה והיחידה עד היום שעמדה בראש התאחדות הסטודנטים הארצית והייתה לחברת הממשלה הצעירה בתולדות המדינה, כאשר ראש הממשלה המנוח אריאל שרון מינה אותה בגיל – 29 לסגנית שר החקלאות בממשלתו הראשונה. בתקופת ההתנתקות מגוש קטיף הייתה לאחת ממנהיגי קבוצת המתנגדים בליכוד לתכנית ההתנתקות. לאחר בחירות 2015 מונתה לראשונה לשרה בממשלה, זאת לאחר שכיהנה כסגנית שר במשרד החקלאות וכסגנית שר במשרד רה"מ. את השרה גמליאל פגשנו בלשכתה בירושלים עם חזרת הכנסת מפגרת החורף, לראיון במלאת שלוש שנים לכהונתה כשרה לשוויון חברתי.

המשרד לשוויון חברתי, לא רבים יודעים אבל זהו משרד חדש שהוקם בממשלה הנוכחית. מהו המשרד לשוויון חברתי? מהם הישגיו? ולמה חשוב שיהיה משרד שכזה בישראל?

הקמת המשרד לשוויון חברתי החלטה היסטורית חשובה, בפעם הראשונה החליטה ממשלה ישראלית שהשוויון החברתי אינו ערך ערטילאי אלא יעד אסטרטגי למדיניות ממשית. ממשלת הליכוד הנוכחית רואה בצמצום פערים חברתיים מטרת על, וכראיה מאז הקמתו הכפלנו את תקציבו פי 10 בשלוש שנים, מ110 מיליון ₪ במאי 2015ל1.1 מיליארד ₪ במאי 2018 וזה אומר המון. בשנים אלו, קידמנו יוזמת היסטוריות בכל תחומי החיים. לראשונה, הקמנו את מיזם העדויות של יהודי המזרח ובמאמצי המשרד, תולדותיהם נכנסו לתכנית הלימודים והתחלנו לתמרץ מחקרי מורשת. בנוסף, הקמנו את מאגר התמונות שייתן ייצוג מלא לכלל החברה בפרסומי הממשלה. כן, לראשונה, הובלנו תכנית דיגיטלית לאומית שמבססת את ישראל כמעצמה טכנולוגית אך מבטיחה שאף אחד לא יישאר מאחור. כך, יזמנו שיעורים פרטיים מקוונים ל 50,000 תיכוניסטים בפריפריה, קורס פסיכומטרי מקוון בחינם שיושק בקרוב וקורסים אקדמיים מקוונים. כך גם יזמנו את התכנית לבריאות דיגיטלית, שתהפוך את ישראל למעצמת בריאות עולמית ותספק את שירותי הבריאות המתקדמים ביותר. כך, נשיק בקרוב מנוע אינטרנטי למיצוי זכויות, ובהזנת פרטים אישיים יידע כל אזרחי זכויותיו וכיצד לממשן.

את ממש לקחת את התיק הזה בכל הרצינות!

מי שמכיר אותי יודע שאני מתמידה במשימותיי. אנחנו כעת מגבשים תכנית לטיפול באוכלוסייה הוותיקה ובמסגרתה הקמנו את טיפות זהב, מרכזי הכוון לאזרחים ותיקים כאשר כרגע מוקמים מרכזי פיילוט בשמונה יישובים ברחבי הארץ ובהמשך בכל הרשויות המקומיות בישראל. זאת לצד עשרות מיזמים, ובראשם מוקד 8840 לאזרחים ותיקים המטפל בפניות של 150,000 אזרחים ותיקים מידי שנה,  שמוקדניו פועלים לממש זכויות ובשנה האחרונה בכ- 28 מיליון ₪. הרחבנו את שלישי בשלייקס – לא רק בימי שלישי, לא רק בבתי הקולנוע. האזרחים הוותיקים נהנים כיום מעשרות הטבות בתחומי הפנאי, תרבות, בילוי, צרכנות וזאת באמצעות מועדון הלקוחות שלייקס פלוס. הקצנו כ 90 מיליון ₪ לפעילויות לאזרחים ותיקים ברשויות המקומיות. כמו"כ, אנחנו מגבשים תכנית לאומית למיגור ההטרדות המיניות והקצנו 85 מיליון ₪ לקידום השוויון המגדרי ברשויות המקומיות. בנוסף, אנחנו מגבשים תכנית לאומית לרווחת הצעירים וברוחה הקמנו כבר 70 מרכזי צעירים והקצנו 105 מיליון ₪ לצעירים ברשויות המקומיות. מעבר לכך, בהובלתנו, הממשלה קידמה תכנית בכ15 מיליארד ₪ לצמצום פערים בחברה הערבית. לתכנית שותפים כל משרד התחבורה, כלכלה, חינוך, תרבות, בינוי, ביטחון פנים ועוד. חוסננו נמדד גם ביכולתנו לקדם שוויון לכל אזרחי ישראל, זה חקוק על לב הליכוד. בנוסף, קידמנו תכנית לבדואים בצפון בכמיליארד ₪ ובקרוב,נוביל גם תכנית לערים המעורבות בישראל.

כיצד שפע המיזמים הללו נוגע בחיי היומיום בתושבי צפת, חצור הגלילית, ראש פינה, יסוד המעלה ויישובי מרום הגליל. איפה הוא פוגש אותם?

הנהגתי נוהל עבודה חדש מול הרשויות המקומיות- לא הרשויות יפנו אלינו לעזרה תקציבית, אנחנו פונים לרשויות ומציעים תקציבים ייעודיים לפעילות. כאמור, הקצתי מאות מיליוני שקלים לשלוש שנים עבור פעילויות ייעודיות ברשויות המקומיות בתחומי רווחת האזרחים הוותיקים, קידום השוויון המגדרי, קידום אוכלוסיית הצעירים והובלת תהליכי דיגיטציה. זו הפעם הראשונה שמשרד ממשלתי אינו "מנחית" על רשות מקומית תכניות, אלא מעמיד בפניהן סל מגוון של תכניות לבחירתן. בצפת, חצור הגלילית, ראש פינה, יסוד המעלה ובמרום הגליל המשרד לשוויון חברתי יקיים פעילויות בהיקף כולל של כ 3.5 מיליון ₪ בשנים הקרובות.

מענק הקול הקורא לפעילויות לאזרחים ותיקים, על סך מאות אלפי שקלים לרשות, ישמש לקיום שורה של פעילויות לרווחת האזרחים הוותיקים בצפת, חצור הגלילית, ראש פינה, יסוד המעלה ויישובי מרום הגליל בתחומי האוריינות הדיגיטלית, פנאי, תרבות, ספורט, יזמות, פעילויות בין דוריות, תעסוקה ובסך הכל 29 תכניות שונות מהן כל אחת מהרשויות תידרש לבחור את הפעילות המתאימה ביותר לוותיקיה. סך הכל, האזרחים הוותיקים בערי ויישובי האזור ייהנו בשלוש השנים הקרובות מפעילויות בהיקף של מאות אלפי שקלים.

ומה באשר לפעילויות המשרד בתחומי הצעירים, שוויון מגדרי וצעירים?

כפי שאמרתי, העברנו מענקי פעילות גם בתחומים נוספים, כך בתחומי השוויון המגדרי, בדומה למענק לפעילויות לאזרחים ותיקים, הקצנו תקציבי פעילות לכל רשות מקומית כאשר העברנו לרשויות סל של כשלושים תכניות לבחירת הרשות ובהן קורס דירקטוריות, סדנאות להסבה וכשרה מקצועית, הגנה עצמית, הורות שוויונית ועוד. כאמור, הסיוע מועבר במסדרת קול קורא שהפצנו לכל הרשויות המקומיות בישראל, כאשר בכל רשות מקומית, לרבות הרשויות שבאזורכם, יתקיימו בשלוש השנים הקרובות פעילות לקידום והעצמת נשים בהיקף של מאות אלפי שקלים.

כך בתחום הצעירים, כל רשות מקומית נהנית ממענק שבמסגרתו יתקיימו פעילויות במרכזי הצעירים לרווחת צעירי צפת, חצור הגלילית, ראש פינה, יסוד המעלה ויישובי מרום הגליל בהיקף של 1.2 מיליון ₪. בתחום הדיגיטציה של השירות המוניציפאלי לאזרח, המשרד לשוויון חברתי יסייע בשיפור היכולות הדיגיטליות של צפת, חצור הגלילית, ראש פינה, יסוד המעלה ויישובי מרום הגליל בהיקף כולל של כ 1.5 מיליון ₪. המטרה היא לסייע לרשויות בהטמעת פתרונות כחלק אינטגראלי מעבודת השירות שלהן לתושבים, ואני מתכוונת לאתר אינטרנט לרשות, מערכות דיגיטלית לניהול תהליכי ליבה ברשות (כגון ERP, GIS, CRM), נוכחות וקשר עם התושבים ברשתות חברתיות, מערכת לניהול פניות תושבים ומוקד טלפוני מאויש. במאה העשרים ואחת שירות יעיל, מהיר ונגיש אינו יכול להישאר כפריבילגיה לתושבים ברשויות החזקות. לכל אזרחי ישראל באשר הם, במרכז כמו בפריפריה, ישנה הזכות לקבל את השירות המיטבי. שירות נגיש הוא חלק משמעותי ממהפכת השוויון החברתי, וכשרה הממונה חובתי ואחריותי היא לדאוג כי לכל רשות מקומית, חזקה כמוחלשת, גדולה כקטנה, יהיו מלוא הכלים לשירות טוב יותר היאה לעידן הדיגיטלי.

מדוע מינית את ברוך וייס, מצפת, ליועץ בלשכתך? 

את ברוך אני מכירה לא מעט שנים כאיש של אמת, שהערכים ומסירות הנפש מנחים את פעילותו הציבורית. כאלה אנשים, ורק כאלה אנשים אני מבקשת לצרף לצוות שלי. שמחה מאוד על הצטרפותו של ברוך, ולוואי והלוואי שירבו כמותו במערכת הציבורית בישראל.

קראתי בלא מעט הזדמנויות התבטאויות שלך על חשיבות שינוי שיטת הממשל, האם את עדיין חושבת שראוי לשנות את שיטת הממשל בישראל?

שיטת הבחירות הישראלית מבקשת לייצר ייצוג לכמה שיותר חלקים באוכלוסייה, השיטה נולדה בימים שקדמו להקמת המדינה בהם היה צורך בלגיטימציה ציבורית רחבה של כלל היהודים שחיו בארץ ישראל. אך לדבר יש מחיר, פגיעה אנושה במשילות – ביכולת להרכיב ממשלות, ביכולת לקיים יציבות ממשלתית וביכולת להוביל מדיניות ממשלתית שהציבור בחר בה. ייצוג הוא דבר חשוב מאוד, אך מי אמר שהדרך היחידה לאפשר אותו היא בכמות מפלגות בלתי סבירה? אפשר להבטיח ייצוג לכלל חלקי האוכלוסייה בישראל במסגרת המפלגות הגדולות. הרי אין לדבר סוף, היום זו מפלגה לכל מגזר ואג'נדה ומחר תהא זו מפלגה לכל נושא ותחום, זה לא סביר. הממשלה הנוכחית היא הממשלה ההומוגנית ביותר מזה המון שנים, רב המשותף בה בין המפלגות על המפריד, ובכל זאת אנחנו עדים חדשות לבקרים לעוד ועוד משברים המאיימים על יציבותה, כאשר כמעט ולא היה פה שבוע שלא דיברנו על בחירות. זה לא בריא למדינה, זה פוגע לאזרחים וזה חייב להשתנות. המפתח הוא בשינוי שיטת הממשלה, מפלגות קטנות מקבלות כוח פוליטי גדול בהרבה מכוחן הציבורי, דבר שאינו מגלם את רצון העם. צריך לקדם שיטת בחירות וממשל שלא תאפשר רסיסי מפלגות, אלא שתיים שלוש מפלגות גדולות. דבר שיאפשר משילות, דבר שיאפשר ביטוי אמתי לאינטרס הלאומי.

השרה גמליאל, מה שאיפתך הפוליטית הגדולה?

חלומי הגדול הוא להיות שרת החינוך של מדינת ישראל, כל מי שעוסק בתיקון עולם מבין שהכל מתחיל ונגמר בחינוך. 

דילוג לתוכן