fbpx

השר כץ גיבש תכנית מהפכנית להקמת רכבלים במירון – טבריה – מעלות – חיפה

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, גיבש תכנית מהפכנית להקמת מערך הסעת המונים המבוסס על רכבלים שישמשו כשירות משלים לתחבורה הציבורית (אוטובוסים, רכבות ומוניות) במספר אזורים בארץ.

צילום:pixabay.

השר כץ הניח לפני מספר חודשים אבן פינה לפרויקט רכבל הכרמל בחיפה, שיחבר בין תחנת מרכזית המפרץ לאוניברסיטת חיפה והטכניון. היום פורסם המכרז להקמת 6 תחנות הרכבל, העתידות לשרת עשרות אלפי סטודנטים, אנשי מחקר ועובדי המוסדות האקדמיים. הרכבל, שיחל לפעול בתוך 3 שנים, יהיה חלק אינטגרלי ממערך התחבורה הציבורית בעיר חיפה. "מדובר במהפכה בתחום התחבורה הציבורית בישראל ובמטרופולין חיפה בפרט. עשרות אלפי הסטודנטים ואנשי המחקר מהטכניון ומאוניברסיטת חיפה שיגיעו מחוץ לעיר, יוכלו לבחור בתחבורה הציבורית, כדרך יעילה, מהירה ובטיחותית להגיע ליעדם", אמר השר כץ.

במשרד התחבורה צופים כי לאור היתרונות הרבים ברכבל ככלי תחבורה ציבורית,  השימוש בו ילך ויגבר בשנים הקרובות. במסגרת זאת, הנחה השר כץ לקדם תכנון להקמת רכבל למירון. הרכבל, שאורכו יגיע לכ-7 קילומטרים, יחבר בין צומת שבע (צומת חנניה) לקבר הרשב"י, ויתנשא לגובה של 500 מטרים. 

צילום:pixabay.

לרכבל יתרונות רבים. הרכבל אינו זקוק לזכויות דרך מיוחדות,  הוא בנוי על עמודים שניתן להקים במקומות שלא תמיד עבירים לתחבורה ציבורית רגילה. הוא מאפשר לגשר בין מקומות הררים למישור ולהעביר אוכלוסיה רבה ממקום למקום בזמן קצר. בצומת שבע, בסמוך לתחנת הרכבל, תוקם בעתיד גם תחנת רכבת, במסגרת הארכת קו הרכבת מכרמיאל לקרית שמונה, שתשמש את מיליון עולי הרגל הפוקדים את קבר הרשב"י במירון לאורך כל השנה. הרכבל, כמו שאר הרכבלים המתוכננים לקום, מקודמים בימים אלה על ידי חברת יפה נוף.

בצומת שבע מתוכנן להיבנות חניון ענק הכולל מאות מקומות חנייה, שישמשו את המבקרים הרבים הפוקדים את הקבר. הרכבל יוכל לשאת עד 2400 נוסעים בשעת שיא, בקרונות של 10-12 איש. הנסיעה ברכבל תתאפשר באמצעות כרטיס רב קו והוא יהיה כלול בהסדר המעברים של התחבורה הציבורית במקום.

משרד התחבורה הקים צוות תכנון מקצועי הכולל יועצי תחבורה מחו"ל ומומחים בתחום הרכבלים, לקידום התחום בישראל. הצוות יפעל גם מול וועדות התכנון לקידום תכניות סטטוטורית והוצאת היתרי בנייה לרכבלים.

בנוסף לכך, השר כץ הנחה את חברת יפה נוף לקדם בחינה ראשונית של רכבל בזכרון יעקב, יחבר בין המרכז המסחרי הממוקם בצמוד לתחנת הרכבת המתוכננת, ללב המושבה ; רכבל חריש – צומת עירון, יחבר את היישוב חריש עם מתחם התחבורה המתוכנן באזור צומת משמר הגבול.  רכבל חיפה מערב יחבר את מרכז הכרמל לשכונות הדרומיות של חיפה (האצטדיון ומרכזית חוף הכרמל); רכבל טבריה המושבה יחבר בין תחנת הרכבת העתידית עפולה-טבריה ובין העיר העתיקה; רכבל מעלות-תרשיחא – כרמיאל יחבר בין אזור כפר הורדים ותחנת הרכבת בכרמיאל; ורכבל מעלה אדומים שיחבר בין מעלה אדומים וירושלים.

דילוג לתוכן