fbpx

בדרך למירון: תהלוכת ספר התורה מבית עבו בעיר העתיקה בצפת למירון בפעם ה-185

טקס הוצאת ספר התורה המסורתי מבית עבו בעיר העתיקה בצפת בדרכו להילולת הרשב"י במירון יחל מחר (רביעי) בשעה 12:00. 

צילומים: מאיר ינקו.

חגיגות הוצאת ספר התורה בהשתתפות וותיקי היישוב בצפת יחלו בתום טקס הברכות והנאומים בו יהיו נוכחים רבנים, הרב הראשי לצפת – שמואל אליהו, חבר הכנסת  – יעקב מרגי, ראש עיריית צפת, אילן שוחט, אנשי הקונסוליה הצרפתית בישראל ואישי ציבור. התהלוכה תצא בליווי נגנים בסמטאות העיר העתיקה לרחובותיה הראשיים בצפת עד לכיכר דניאל משם להילולה במירון.

מסורת משפחתית, שהשנה ימלאו לה 185 שנים מקורה במחצית הראשונה של המאה ה-19 והנשמרת עד היום, היא תהלוכת ספר התורה העתיק בערב לג בעומר מבית עבו בצפת לקברו של שמעון בר יוחאי במירון, אירוע רב משתתפים המסמל מזה כמאתיים שנה את פתיחתן הרשמית של חגיגות ל"ג בעומר. על הטקס הדתי והנחיית התהלוכה אחראי כבר יותר מחצי יובל שנים חזן בית כנסת אבוהב הרב שלמה חדד שממשיך את מורשתו של החזן הוותיק אברהם כרסנטי. בקטעי התפילה המסורתיים לוקחים חלק מאיר כרסנטי מוני הרוש אלי לוי  פנחס ינקו  ועוד. האחים פרץ ימשיכו במסורת הובלת ספר התורה ברחובותיה של צפת. 

רפאל עבו דור רביעי למסורת

עם פטירתו של הרב מאיר עבו עברה ההגמוניה המשפחתית והמשכה של מסורת ל"ג בעומר לבנו, רפאל עבו, שנולד בצפת בשנת 1899. רפאל הקדיש את עיקר זמנו לענייניה הביטחוניים של הקהילה היהודית בעירו. מעבר לכל תחומי עיסוקיו הציבוריים, הקפיד לקיים במשך 16 שנה, (עד לפטירתו) את מסורת ל"ג בעומר כהלכתה, כאשר רעייתו (מנישואיו השניים), לורה לבית הררי, מסייעת לידו. בימיו קמה מדינת ישראל, והמסורת קיבלה, בנוסף לצביונה הדתי-לאומי, גם אופי ממלכתי. רפאל נפטר בצפת בכ"ד בשבט תשכ"ד (ובהלווייתו נכחו המונים מבני צפת. הוא הותיר אחריו שני בנים, יוסף וצבי; יוסף, הבכור, ממשיך במסורת ל"ג בעומר המשפחתית; צבי עבו, לוחם ומחנך, נהרג בתאונת דרכים בשנת 1976, ואת בתו, עצמונה עבו-פינקלשטיין ז"ל, תושבת צפת.

דילוג לתוכן