fbpx

ברוח הדורות- 70 שנה לקרבות הצפון

אוגדה 319, אוגדת המילואים של פיקוד הצפון, אשר תחתיה פועלות 6 חטיבות מילואים שחלקן פועלות מראשית הקמת צה״ל, יצאה לא מכבר לפרויקט מורשת ייחודי בהשתתפות המג״דים, המח״טים והמאו״ג במסע אל העבר, אל המקומות בהם לחמו חטיבות האוגדה במלחמות השונות בגזרה הצפונית.

״מדובר בפרוייקט ייחודי שהתרחש לכבוד 70 שנה לצה״ל״, מספר מפקד אגד 213, אל״ם חיים רבינוביץ׳, ״לחטיבות באוגדה שלנו יש היסטוריה ענפה, חלקן הוקמו בתש״ח עם הקמת צה״ל״. מפקדי הגדודים בחטיבות השונות סיירו באתרי המורשת, כל חטיבה באתר בו התרחשו קרבות בהם היא לקחה חלק. כל חטיבה בחרה בקרב גדול ומשמעותי שהיא נלחמה בו, שם סיפרו כל מורשת הקרב, הציגו את מהלכו והמחישו את שהיה. אל חלק מהנקודות הגיעו לוחמים שלחמו בקרבות המפורסמים כדי לספר מנקודת מבטם את סיפור המורשת. באחת הנקודות ביקר אלוף פיקוד הצפון, יואל סטריק והביע תמיכתו על פרויקט חשוב זה.

 ״המטרה היא לשאוב השראה מהקרבות ההסטוריים. חשוב להבין את המורשת הענפה של החטיבות ולהכיר את הגזרה הצפונית בה אנחנו משרתים. הגבולות והאיומים אמנם השתנו במרוצת השנים, אך היום כמו פעם, צה״ל שומר על גבולותיה הצפוניים של מדינת ישראל ועל התושבים היקרים שגרים כאן.  אחת הנקודות שהיינו בה הייתה מצפה רצועת הביטחון, המשקיף על רצועת הביטחון המיתולוגית שצה״ל נסוג ממנה לפני 18 שנה. שם בחרתי לסקור על פעילות התותחנים במערכות הצפון. אגד 213 הוותיק, פועל בגבול הצפוני החל ממלחמת ששת בימים ועד היום".

 האוגדה ביקרה במקומות שונים ברחבי הצפון, ביניהם חירבת ירדה, כפר גלעדי ומלכיה. מפקדי הגדודים, אנשי מילואים מסורים, התרגשו לשמוע את הסיפורים והזיכרונות. ״אני מעריך מאוד את אנשי המילואים, אזרחים שעוזבים לכמה שבועות את החיים שלהם ועולים על מדים כדי להתאמן לכל תרחיש עתידי. הכוח שלנו הוא בחומר האנושי של אנשי המילואים".

דילוג לתוכן