fbpx

מעמד האשה: יום עיון על משנתו של האר"י הקדוש נערך במכללה האקדמית צפת

מעמד האשה, חשיבות התפילה וגלגול נשמות נידונו ביום עיון על משנתו של האר"י, שהתקיים השבוע במכללה האקדמית צפת. יום העיון מסכם את פעילותו השנתית של בית המדרש במכללה בראשותו של הרב בניהו ברונר, והוא בא להאיר נושאים וסוגיות חדשות במשנתו של גדול מקובלי צפת במאה ה-16, והוגה קבלת האר"י.

הרב בניהו ברונר, יוזם יום העיון ברך את באי הכנס שהגיעו מכל רחבי הגליל. הוא ציין כי משנתו של האר"י זוכה בשנים האחרונות להתעניינות הולכת וגוברת של חוקרים ומאמנים.  בהרצאתו העצמת התפילה על פי משנתו של האר"י אמר הרב ברונר "משנתו של האר"י הקדוש עוסקת בסודות התורה. משנה זו הייתה סגורה וחתומה שנים רבות, רק יחידי סגולה עסקו בה והבינו את רעיונותיה. האר"י נחשב כדמות פלאית ונערצת, קהילות רבות אמצו את מנהגיו המעשיים ללא עורר, וללא הבנה מהו מקורם, סמכו על ראייתו הפנימית והבנתו את הדרך הנכונה. בשנים האחרונות החלו ללמוד את כתביו ולדלות מהם יסודות מחשבתיים-רוחניים שיכולים להיות רלוונטיים גם לזמננו".

הרצאתו של הרב ניר מנוסי, מורה לחסידות ועורך ספרי חסידות, נקראת "נקבה תסובב גבר" והיא עסקה במעמד האשה במשנת האר"י. "מאות שנים לפני התנועה הפמיניסטית, פרש המקובל רבי יצחק לוריא, האר"י הקדוש, חזון של עליית האשה והנשיות באחרית הימים, עד למצב של שוויון עם הגבר והגבריות. לפי האר"י הבחינה הנקבית של ההוויה נמצאת בצמיחה מתמדת לאורך ההיסטוריה, כאשר שיאה היא השתוות אל הבחינה הזכרית".

הרצאתו של הרב עוז בלומן עסקה  בעבודת ה' בשער הגלגולים. "בתקופת הראשונים 'אמונת הגלגול' הייתה סוד שלא התבאר כל צרכו והיה נתון במחלוקת. משבא האר"י לצפת הוא העניק לתלמידיו לא רק סדרי עולמות וסדרי כוונות, כי אם גם סדרי נשמות: פירוט השתלשלות הנשמות, נפילת ניצוצותיהן וגלגולן. ולימד את הגלגול במסגרת עבודת ה' חדשה, הבנה חדשה של האדם את עצמו ואת שליחותו בעולם".

האר"י הקדוש חי ופעל בצפת תקופה קצרה יחסית (שנתיים בלבד) אבל הופעתו בעולם, שפתחה את הידע הקבלי לציבור המאמינים, הביאה עמה התפתחות רוחנית משמעותית, שהשפעתה ניכרת עד היום. יום העיון התקיים לציון יום פטירתו שחל בה' באב השבוע.

דילוג לתוכן