fbpx

רואים תוצאות: שתייה נכונה בחדר הכושר

מתאמנים יודעים היטב ששתיית מים היא חיונית לעוסקים בכושר גופני, אבל כמה לשתות? האם עדיף לפני אימון או אחרי והאם עדיף מים או דווקא קפה שחור? רצנו לבדוק

זאב נחמנזון

צילום: shutterstock

עולם הכושר נחלק לשלושה: אלו ששומרים בחדר הכושר, אלו שמתאמנים מחוץ לבית, ואלו שנמנעים. בשתי דוגמאות הקצה – אנשים מבלים את זמן במזגן. במקרה של עשית פעילות גופנית מחוץ לבית – עכשיו ספטמבר, אז אנחנו לא מקנאים באלה העושים אותה, ומאחלים להם בריאות. אם אתם מהמתאמנים בחדר הכושר, סביר להניח שאתם יודעים כמה חשוב לשתות במהלך האימון, אך במקביל ייתכן מאד כי אינכם יודעים כמה לשתות, מתי, ואיך להמנע מטעויות שעשויות לפגוע בבריאותכם. לכן ריכזנו כאן כמה טיפים והמלצות לשימור פעילות גופנית טובה ותקינה. אם אתם גם ככה מתכוונים להתאמן היום – תנו לגוף שלכם לנוח, ותקראו כמה שורות.

שלוק בשביל הלוק

נתחיל מהיסודות. באימון כושר שותים מים. לא קפה שחור, לא קפה נטול, לא שייק בריאות, לא שייק נטול בריאות – מים. זה מה שהגוף שלנו צורך, זה מה שהשרירים שלנו קיבלו עוד לפני שהמציאו את הבלנדר ומכונות האספרסו. ההרכב הפשוט של חמצן ומימן (שניים, אם לדייק) – זה מה שישמור עליכם בריאים ומאוזנים לאורך זמן, בטח ובטח בפעילות מאומצת. בכל חדר כושר שמכבד את עצמו יש כיום בר מים שיציע לכם מים קרים ומסוננים בלחיצת כפתור עוד ועוד עד שתגיעו לרוויה. אין סיבה אמיתית לרכוש בקבוק מים בכל כניסה לחדר הכושר מפני שקודם כל זה יקר, מיותר לסביבה, והמים גם לא ישמרו על הטמפרטורה שלהם אם האימון שלכם ארוך.

אל תחכו לצמא

דבר שכדאי לזכור ולהזכיר לגוף שלכם – גם במזגן מתייבשים. התייבשות באה לידי ביטוי בסחרחורות, בחילות, כאבי שרירים פתאומיים וקוצר נשימה. אין שום סיבה להגיע למצב זה. כל אדם מאבד נוזלים במידה שונה במהלך האימון כתלות במשקלו, אופי האימון שלו, משכו וכמות הנוזלים שהוא משיב לעצמו. את המים כדאי להתחיל לשתות לפני תחילת האימון. כשעה-שעתיים לפני האימון שתו לפחות חצי ליטר מים. עשו זאת שוב כחצי שעה לפני הכניסה אליו. אל תחסכו בשתייה אך גם אל תעמיסו על הגוף מים – תחושת מלאות יכולה לפגוע בביצועים שלכם ואף לגרום לבחילות והקאות. במהלך האימון הקפידו לשתות כל 20 דקות לפחות חצי כוס מים (גם כוס שלמה לא תזיק). אחרי האימון לא פחות חשוב להמשיך ולשתות, ואם מדובר באימון עצים או ארוך (מעל שעה וחצי) – חשוב לשתות הרבה, לפחות ליטר בטווח השעה. זכרו כי הגוף שלנו ממשיך לאבד נוזלים גם בסיום האימון, והשרירים שלנו עדיין זקוקים ל"דלק".

התאמצת – הזעת. כן גם במזגן

לכל אדם יש גם מאפייני הזעה שונים. הגוף שלנו מזיע ולפעמים איננו מרגישים או שמים לב לכך, במיוחד כאשר מדובר בחדר הכושר הממוזג. אנשים רבים טועים בתפיסה ש"אם החולצה אינה רטובה – אנחנו לא מזיעים". זו טעות. הגוף לא מפסיק לאבד נוזלים במהלך פעילות (גם בשחייה – פעילות ללא חולצה ובתוך מים – אנחנו מזיעים). שתיית מים חשובה גם כשהחולצה שלנו יבשה ואפילו כשקר בחוץ.

כמה מעלות למים

כדי לייצר אימון מוצלח ככל שניתן וכדי לשמור על בריאותינו גם אחריו חשוב מאד לשתות מים בטמפרטורה הנכונה. מספר רב של מחקרים העלה כי שתיית מים צוננים, קרים יותר מטמפרטורת החדר – מקררת את הגוף במהלך הפעילות הגופנית, מצמצמת את ההוצאה הקלורית ומייעלת את פעילות השרירים. מאידך, מים קרים מאד לא רק שאינם משפרים את עבודת השרירים, אלא יכולים לקרר את הגוף בצורה מהירה וטראומטית ולגרום להצטננות ואף דלקת ריאות.

אחרי – לפני = תוך כדי

הנוסחה הזו מאד לא מדוייקת, אך בהחלט מדובר בכלי שימושי שיכול לתת לכם תמונה כללית חשובה על גופכם: לפני כניסה לאימון שיקלו את עצמכם במשקל בחדר הכושר, ועשו בדיוק אותו דבר בסיום האימון. השינוי במשקל הוא מה שבעצם איבדתם תוך כדי פעילות באמצעות הזעה (בעיקר). זו למעשה הכמות הממוצעת של מים שעליכם להחזיר לגוף במהלך האימון. שוב, כדאי מאד לזכור שהגוף ממשיך לשרוף גם בזמן מנוחה ולכן יש להחזיר לו אקסטרה. בסופו של דבר מים אינם משמינים, והמכונה שהם מפעילים יודעת לעבוד איתם מצוין ולהפטר במהירות ממה שמיותר.

דילוג לתוכן