fbpx

סגירת מעגל בצפת: חזרו לבית הספר בו למדו – הפעם כמדריכי חירום

רב"ט גל קדוש ורב"ט שלומי ברזל מצפת, המשרתים כמאלש"חים במחוז צפון בפיקוד העורף, סגרו מעגל כשהגיעו לביה"ס "ממלכתי ב'" בשכונת רמת רזים, על מנת להדריך את תלמידי כיתות ה' באותו בית ספר בו הם למדו כילדים, עד לפני מספר שנים. 

קדוש וברזל משרתים כמדריכי אוכלוסיה לשעת חירום של פיקוד העורף המדריכים. הם מעבירים הדרכה והכשרה לתלמידי כיתות ה', עובדי עירייה, מפעלים חיוניים, מוסדות קשישים ועוד. במהלך ההדרכה הם מלמדים כיצד להתנהג בשלל תרחישי חירום, כיצד לבחור בצורה הטובה ביותר את המרחב המוגן ואיך להיות מוכנים בצורה המיטבית עבור כל תרחיש.

 "מה שמיוחד בתפקיד הזה הוא שכל שבוע אני מגיעה לבי"ס שונה, פוגשת תלמידים ומגזרים שונים. תפקיד מאוד דינמי", מספרת גל קדוש. בן זוגה להדרכה, שלומי ברזל מוסיף: "הדרכה זה משהו שאני מתעסק בו כבר שנים ומרגיש שזו הצורה הטובה ביותר שבו אני מצליח לבטא את עצמי. אני אוהב את העבודה עם ילדים ומרגיש שהם גם מתחברים אליי".

נתון מעניין שמוסיפים השניים, הוא שההדרכות לכיתות ה' נבחרו ע"י פיקוד העורף דווקא לגיל הזה מכיוון שמחקרים מראים שזהו הגיל בו הילדים משתפים את הוריהם ומשפחתם במה שעברו בבית הספר בצורה הרחבה ביותר. בכך ניתן להשיג תוצאה כפולה- ילדים מוכנים לחירום שמהווים כשגרירים במשפחותיהם ומשתפים אותם בהנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף. ההדרכה של פיקוד העורף לכיתות ה' נמשכות שבוע, לכל כיתה שעתיים יומיות, וסך הכל 10 שעות שבועיות של הדרכה.

"יש הבדל ניכר בין הצורה שבה ילד מדבר ביום ראשון בתחילת ההדרכה, לצורה שבה הוא מבין את הנחיות פיקוד העורף ביום חמישי. הילדים סופגים ומבינים את התוכן בצורה טבעית מאוד. זה מידע מציל חיים. אנחנו מעמידים אתגרים מול התלמידים, ויחד איתם לומדים שיש להם את הדרך להתמודד איתם, וצורה שבה צריך להתנהג בכל תרחיש", מספר ברזל.

"זה מרגיש כמו סגירת מעגל, לחזור למקום שבו ישבנו לפני כמה שנים, אך כעת להיות בצד השני. מרגש לחזור ולתת מעצמנו לבית הספר שבו למדנו בתור חיילים על מדים." מספרת קדוש שמוסיפה על חוויה בלתי נשכחת מהשירות שחוותה. " לא מכבר הדרכתי 200 עולים חדשים מאתיופיה -זה היה עבורי חשוב ומשמעותי להדריך קבוצה כזו".

שלומי ברזל: "הדרכה שנצרבה אצלי התרחשה במפעל, בו הדרכתי את המנכ"ל ועוד עובדים בכירים נוספים. ברגע הזה הבנתי את משמעות התפקיד שלי – אני הסמכות שמעבירה מידע מציל חיים של פיקוד עורף לכלל האוכלוסיות, בין אם לילדי יסודי, ובין אם למנכ"לים בכירים של מפעלים, וזה מרגיש כמו זכות גדולה".

דילוג לתוכן