fbpx

האם חיידקי המעי יכולים להפוך אותנו לאמיצים יותר? – בצפת התקיים כנס בנושא

חיידקי המעי יכולים להפוך אותנו לאמיצים יותר או אלימים יותר, כך סבור ד"ר עומרי קורן שנבחר לאחרונה לאחד החוקרים המצוטטים ביותר בעולם (מדד Web of Science) והוביל כנס בנושא "מיקרוביום אנושי" בפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי של אוניברסיטת בר אילן בצפת.

צילום: הפקולטה לרפואה – בר אילן.

הכנס שהתקיים לזכרו של אלי הורביץ מייסד טבע ומי שתרם להקמת מעבדות המחקר של הפקולטה, נערך במעמד סגנית נשיא לפיתוח, ד"ר מירב גלילי, סגנית הנשיא למחקר, פרופ' שולמית מיכאלי, דיקן הפקולטה לרפואה, פרופ' קרל סקורצקי , דליה הורביץ רעייתו של אלי הורביץ ז"ל,חיים הורביץ, דפנה הורביץ, ד"ר ורדשלו הורביץ ו-400 חוקרים מכל רחבי הארץ.

הכנס "מקירוביום אנושי" עסק בחידושים בתחום ובשאיפה להשתמש בידע הנצבר במעבדות לטיפול בחולים וכטיפול מונע בבריאים. בהתאם לכך, הכנס הפגיש חוקרים מרחבי הארץ מהאקדמיה, בתי החולים והתעשייה. בין הנושאים שהועלו היתה האינטרקציה של המיקרוביום עם מערכת החיסון, והשפעתו על מחלות כגון סרטן, מחלות אוטואימוניות ומחלות אינפלמטוריות של המעי. זיהוי אוכלוסיות החיידקים המעורבים בבריאות ובחולי תאפשר להתאים טוב יותר ריפוי מותאם אישית למשל בהשתלות צואה. הנושא של השתלת צואה, תופס תנופה מחקרית כיום ומאושר לשימוש בזיהום ע״י חיידק הנקרא קלוסטרידיום דיפיצילה. בטיפול זה מוחלפת אוכלוסיית חיידקי מערכתהעיכול של החולה בחיידקים מאדם בריא. בכנס הוצגו תוצאות במחקרים קליניים המראים שהשתלות צואה יכולות להועיל גם כטיפול משולב עם אימונותרפיה בחולי סרטן, ובמחלת השתל כנגד המאכסן לאחר השתלת מח עצם.

נושא מרתק אחר, שאנחנו עדיין רחוקים מלהבינו, עוסק בהשפעה ההדדית של חיידקי המעי והמוח. מסתבר, שחיידקי המעי יכולים להשפיע על תכונות כמו אלימות ואומץ, ומאפיינים התנהגותיים נוספים. תוצאות המחקרים הנעשים במעבדה נותחו גם ע"י חוקרים מתחומי מדעי המחשב והביואינפורמטיקה, מה שמאשר פרספקטיבה רחבת הקף על הממצאים. ללא ספק, השנים הקרובותתהינה עדות לפריצות דרך מחקריות שיאפשרו דיאגנוזה וטיפולים טובים יותר במגוון רב של מחלות. 
חיים, בנו של אלי הורוביץ, אמר: "אנו מייחסים חשיבות רבה לכנסים מדעיים מסוג זה ורואים בהם נדבך חשוב בחיזוק הרפואה בפריפריה".

יוזמת הכנס, סגנית הנשיא למחקר, פרופ' שולמית מיכאלי: " היום 6 מעבדות פועלות בפקולטה לרפואה. בית שוקק חיים של חדשנות, יזמות ועשייה למען תושבי הגליל ולישראל. התחלנו השנה את המחזור השמיני של הפקולטה בו לומדים 406 סטודנטים לרפואה ועד כה סיימו 254 רופאים. בפקולטה ישנם חוקרים ו150 לתארים מתקדמים במגוון נושאים במדעי הרפואה".


דילוג לתוכן