fbpx

מכוניות מזהמות- סוף המשחק


הסוף קרב עבור עולם הרכב, כפי שאנחנו מכירים אותו. לא עוד מכוניות המונעות בבנזין או סולר, אלא חשמל בלבד

יובל בנר

תמונה: shutterstock


דמיינו סיטואציה: שתי מכוניות ספורט צבעוניות ובוהקות עומדות זו לצד זו, ידיים על ההגה, מתח באוויר. האות ניתן ושתי המכוניות מזנקות קדימה בחריקת צמיגים וזמזום קלוש. רק רגע… אין שאגת מנוע? יללת מגדש הטורבו לא תפלח את האוויר? בעתיד – כנראה שלא. כל הזכרונות האלה של צלילי מנוע, ריח דלק ואגזוזים מעשנים, בעצם ישארו כזיכרון עמום. בעוד כמה שנים כבר ניקח את הילדים והנכדים לראות בסופי שבוע תערוכות רכבים ישנים. "ילדים תקשיבו, תכף תשמעו רעש של סטרטר", יהיה משפט שאולי תגידו בעתיד הלא רחוק כל כך. בכלל, כל עניין הנהיגה ישתנה ללא היכר. "נהיגה", כפי שהיא קיימת היום, כבר כמעט ולא תהיה. במקום זאת יהיו מכוניות אוטונומיות אשר יגרמו לנו לבחון מחדש כל מה שקשור בתחבורה, החל מאיך תיראה פוליסת ביטוח מקיף כאשר לא אדם הוא הנוהג ברכב, ואיך נראה הזמן הפנוי שלנו ברכב, שפתאום באמת יהיה פנוי.

מי תהיה הראשונה להתחשמל?

לא מעט מדינות הצהירו על העשור הבא כעל העשור שיביא את בשורת החשמל לכבישים. החלוצה בתחום היא נורווגיה, שהצהירה על איסור מכירה של רכבי בנזין ודיזל החל משנת 2025, ובכך היא צפויה להפוך למדינה הראשונה בעולם שתנהיג איסור מסוג זה. אולם, חשוב להבין כי חקיקה שכזו אינה מגיעה יש מאין. ראשית, המדינה מעודדת על ידי חקיקה, מיסוי והתקנת עמדות טעינה את הצרכן הנורווגי לרכוש מכונית חשמלית. פועל יוצא מכך הוא שיעור מכירות הרכב החשמלי, שעלו מ-5.5% ב-2013 ל- 31% ב-2018. חוץ ממנה, גם גרמניה, יצרנית רכב ענקית, צפויה לאסור גם היא מכירת רכב מונע בדלקים מזהמים החל משנת 2030 ואליה תצטרף לאחר כעשור גם בריטניה יחד עם מדינות נוספות.

מה קורה אצלנו?

אצלנו המצב מעט שונה. בעוד ברור כשמש הזורחת במזרח כי העתיד טמון באנרגיות ירוקות, בישראל אין צפי ששינוי שכזה יקרה בקרוב. הכנסות המדינה ממיסים ישירים ועקיפים הקשורים בדלק פוסילי הן כ-20 מיליארד ש"ח בשנה. כרגע, אין מקור אחר להמצאת סכום שכזה. שנית, עקב העובדה שחשמל בישראל עדיין מיוצר ברובו מדלקים שונים, באם תעבור ישראל לרכב חשמלי, בסך הכל נעביר את מקור הזיהום מהרכב עצמו לארובות חברת החשמל. לכן, כל הצהרה של פוליטיקאי כזה או אחר לגבי מעבר מלא לרכבים חשמליים, במיוחד על רקע היעדר תשתיות מוחלט, לא נשמע כאמין במיוחד.

אז איך ניסע בעתיד?

עולם הרכב הולך בכיוון מאד ברור. בעתיד, הכביש יהיה מקום הרבה פחות מלחיץ ושידרוש מאיתנו הרבה פחות תשומת לב, אם בכלל, וכמעט אפס כישורי נהיגה. מכונית העתיד תהיה כזו שתדע לקחת אותך במסלול הנוח והקצר ביותר למחוז חפצך ללא כל התערבות מצד הנהג. מה נותר ליושבי הרכב לעשות? לשבת, לדבר, לשמוע מוסיקה, לקרוא או אפילו לראות סרט או סדרה במערכת הבידור האיכותית. כן, גם לדבר בטלפון כנראה שכבר יהיה אפשר. הסיבה לכך היא שלא במפתיע, רוב תאונות הדרכים היום, קטנות וגדולות, מערבות בתוכן את הגורם האנושי. כשגורם זה ינוטרל לחלוטין, אנו צפויים לראות הרבה פחות תאונות דרכים. אגב, עניין זה מציע שביטוח רכב מקיף הכי זול יקבע בכלל לפי יצרן הרכב או התוכנה שלו וכלל לא לפי נתוני הנהג או בעל הרכב, כפי שנהוג היום.סרטי מדע בדיוני משנות ה-80 הציגו רעיונות מנקרי עיניים על עולם הרכב העתידני. רובם הלכו דווקא בכיוון של מהירות יוצאת מגדר הרגיל או יכולת תעופה וירטואוזית. כיום, עניין המכוניות המעופפות די נזנח. ברור כי לגרום לרכב לעוף עדיין לא נמצא בסל היכולות הטכנולוגיות של היצרנים. לעומת זאת, כלי רכב סופר חסכוניים אשר עושים שימוש באנרגיה מתחדשת ולא צריכים שום עזרה אנושית כדי להתתנייד בביטחה וזריזות, הם פני העתיד.  

דילוג לתוכן