fbpx

בדרך לתבור- פתרונות התניידות לצפונים


זה לא סוד שתושבי מרכז הארץ חושבים שקצב החיים היחיד הוא העירוני. העומס בערים מביא עמו הרבה מאד אפשרויות התניידות. אבל, גם בגליל, בגולן ובקריות חיה אוכלוסייה גדולה המהווה אחוז מכובד מתושבי המדינה, וכמו כן יש גם מגוון פתרונות תחבורה. רק צריך לדעת להכירם

זאב נחמנזון

"נוסעים לחיפה נוסעים לחיפה", היה שיר שילדים דקלמו בעליצות לפני 40 ו-50 שנה, כשהכיתה יצאה לטיול השנתי. הריגוש שעמד מאחורי השיר היה סביב העובדה שנוסעים רחוק, ונסיעה ארוכה הייתה פעם חוויה של ממש – נסיעה עד חיפה. אז עבר כמעט יובל, ולמרות שנסיעה לחיפה כבר אינה דבר מורכב במיוחד – התשתיות והאפשרויות של נסיעה בצפון עדיין אינן מתקרבות לאלו הקיימות במטרופולין של מרכז הארץ – תל אביב והערים סביב לה. עדיין, למרות שהאפשרויות מצומצמות יותר – אין זה בהכרח דבר רע.

תמונה shutterstock

פרטי או ציבורי, מנוון או בריא

נתחיל מכך שחלק ניכר מתושבי הצפון מתנהלים ברכב פרטי. השוק הגדוש ומגוון ההזדמנויות לרכישת מכוניות מפתה וראוי. פתרונות של מימון לרכב, היצע רחב של דגמים ותנאי רכישה טובה הופכים את אחזקת הרכב הפרטי לעניין כדאי ומשתלם.

למרות שמחירי הדלק בארץ גבוהים – רוב הכבישים בצפון אינם עמוסים ופקוקים כך שהתנועה עליהם מהירה יותר וכפועל יוצא גם חסכונית יותר. למי שאין ברשותו רכב, ולא משנות הסיבות לכך – קיימות האופציות של תחבורה ציבורית קלאסית לסוגיה, אך היא מגיעה עם חסרונות. רכבות, לדוגמה, נוטות לאחר, שלא לומר לא להגיע בכלל. הן עשויות להיות עמוסות וצפופות באופן בלתי נסבל, ולכל מצטרפות לא מעט תקלות טכניות, שביתות ושאר רעות חולות שעלולות לצוץ. אוטובוסים הם פתרון שכיח ונוח יותר, אולם גם הם אינם מגיעים בתדירות גבוהה ולא מגיעים לכל מקום.

ישנן גם המוניות, שכמובן יביאו אתכם בדיוק עד למחוז חפצכם, אך כמות המוניות אינה גבוהה, כך שיכול לקחת זמן עד שתאתרו אחת, וכמובן יש את עניין המחיר, שהוא הגבוה ביותר, ובמרחקים שצריך לגמוע בצפון מדובר בהוצאה כספית משמעותית ובדרך כלל לא משתלמת.

אם אתם יכולים לוותר על תחבורה ציבורית – ישנן חלופות ראויות ומעניינות שיכולות לחסוך לכם כסף ושמור על בריאותכם. אם תקחו אופניים, למשל, תוכלו להתנייד באופן עצמאי גם למרחקים של 20 קילומטר די בנוחות. נכון, נדרש קצת אימון ובהחלט גם סבלנות משחקת תפקיד (הרי מדובר בתנועה איטית יותר) – אך הנגישות לאופניים רחבה ומקיפה מאד והדיווש עצמו בריא ביותר. אם לצורך העניין לוקח לכם שעה להגיע ליעד מסוים – הסתכלו על כך שגם הרווחתם שעת אימון, וזה נהדר. אם תרצו להשקיע כ-3,000 ₪ תוכלו גם לרכוש אופניים חשמליים, שיאפשרו לכם גם נסיעה מהירה יותר ומותאמת לנוחיותכם, כך שלא תצטרכו לדווש בעליות, או תוכלו לחסוך מאמצים ברכיבה. גם פתרונות כדוגמת קורקינט ממונע יכולים לתת מענה נחמד אם אין מדובר בנסיעה ארוכה מדי. בכל מקרה, אם תבחרו באחת האפשרויות האחרונות שציינו – אל תתפשרו על בטיחות. סעו בזהירות ותמיד עם קסדה על הראש.

עקרון השיתוף

הטכנולוגיה המתקדמת והתקשורת הנגישה הביאו עמן מספר פתרונות מעניינים ושימושיים ביותר להתניידות, כאשר רובם מתבססים על תוכנות שיתוף שונות. יישומונים כמו ווייז ו-Movit מציעות "קארפול", מערך נסיעות משותפות על סמך מיקום, קירבה ויעדים משותפים. באפליקציות האלו אתם יכולים להזין נתונים של יעד מוצא, יעד הגעה, מסלול נסיעה ומועדי יציאה, ובאמצעות אלגוריתם המערכת תאתר נוסעים או נהגים פוטנציאליים בדרך, ותחבר ביניכם. האפליקציות האלו מציעות גם אפשרות סליקה ותשלום מובנים, כך שאם תרצו לייעל ולקדם את השיטה הזו – תוכלו להרוויח כסף עבור דלק באם השימוש הוא ברכב שלהם, או לשלם על הדלק במידה ואתם הנוסעים. זהו פתרון חסכוני בכסף, ירוק יותר לסביבה וגם נותן לכם הזדמנות להכיר אנשים חדשים, דבר נדיר בימים האלו.ואם מדובר במרחק של עד 4-5 קילומטרים ליום – אל תשכחו את הפתרון הראשון שקבלנו בחיינו – ותיהנו מהליכה קלה, זה טוב ונכון מכל סיבה שתבחרו.

דילוג לתוכן