fbpx

צוערי בה"ד 1 המוצבים ברמת הגולן סייעו להצלת גוזלים נטושים

מחלקה מקרב צוערי בה"ד 1 שהוצבה ברמת הגולן הבחינה בעת הקמת המאהלים בגוזלים נטושים של המין המוגן עפרוני ענק. חדורי תושייה, מודעות וחיבור לטבע, יצרו החיילים קשר עם רכזת מיזם "צבא ההגנה לטבע – מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם" ופקח רשות טבע והגנים שבאזור.

בסיועם של המעורבים הועברו הגוזלים לבית החולים לחיות בר בספארי של רשות הטבע והגנים עד אשר יגדלו, אז ישוחררו חזרה לטבע. "נוכחות החיילים בשטח, ערנותם לנושא והחיבור לאנשי המקצוע הצילו למעשה את ארבעת הגוזלים", מספרת נעמה מנספלד, רכזת המיזם במרחב אצבע הגליל והגולן ומנהלת מרכז חינוך והסברה גולן ברשות הטבע והגנים.

הצוערים, כמו כל חיילי צה"ל שמוצבים ברמת הגולן, עברו הכשרה מטעם מיזם "צבא ההגנה לטבע – מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", המובל על ידי חיל הטכנולוגיה והאחזקה בצה"ל ונעשה בשיתוף עם צה"ל, משרד הביטחון, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל ורשות העתיקות, במסגרתה הוסבר להם על דיירי הקבע במקום – הצמחים ובעלי החיים. "לצד המונחים הצבאיים המקובלים חדר לשיח המקומי מטבע לשון נוסף – מינימום פגיעה בסביבה. מבחינתם, שמירה על הטבע חשובה לא פחות מהצלחת התרגול ואין לי ספק כי את התוצאות של ההכשרה שהם עברו אצלנו אפשר לראות במקרה העפרוני הענק", אומר גיא סלעי, מנהל המיזם.

עפרוני ענק (Melanocorypha calandra) שנחשב לדוגר נדיר ומתמעט בישראל – במספר אתרים ברמת הגולן, בגליל התחתון, במורדות הגלבוע, בגליל המזרחי ובשומרון – מאופיין במקור גדול וחזק, כאשר בצידי החזה בולט ענק שחור. תת-הכנף השחרחרה בולטת בתעופה, וכן שפת הזרימה הלבנה הרחבה. נוצות הזנב החיצוניות לבנות. בחברה להגנת הטבע מסבירים כי העפרוני הענק הוא בעל מעוף שירה בולט ששירתו חקיינית בצורה יוצאת דופן. "השירה העזה והיפה מתחילה עוד בטרם מפציע השחר והיא מורכבת מ'מיקס' חיקויים של הציפורים הנמצאות בשכנות עם העפרוני הענק, למשל – גיבתון עפרוני וסלעית לבנת-כנף. לעתים קרובות השירה מושמעת מהאוויר, כאשר העפרוני הענק מרחף או מרפרף במקומו, בגובה של עשרות מטרים מעל פני הקרקע – ושר".

דילוג לתוכן