fbpx

סיפור של גבורה: במשמר הירדן ציינו בטקס הזיכרון השנתי 71 שנים לנפילתה של המושבה

באתר המושבה משמר הירדן הישנה,נערך באמצע השבוע טקס הזיכרון השנתי לחללי המושבה שנפלו במקום במהלך הקרבות נגד הצבא הסורי במלחמת העצמאות. במהלך הטקס, שמאורגן על ידי עמותת ההנצחה, חטיבה 9, קרן קימת לישראל והמועצה לשימור אתרי מורשת, סופר סיפור המושבה וגבורת הלוחמים שלחמו בה לפני 71 שנים.

צילומים: סוכנות ג'יני, מערך ההסברה של קק"ל.

סיפורה של המושבה מתחיל בימי ראשית הציונות בארץ ישראל לפני כ-135 שנה, כשמרדכי יצחק לובובסקי הגיע עם משפחתו מליטא ורכש קרקעות בשטח של 2,600 דונם בסמוך לכביש צפת-דמשק (כיום כביש 91). ניסיון ההתיישבות העצמאי שלו אינו עולה בצורה יפה והוא מוכר חלקות מהחווה ליהודים. כך, בשנת 1890 נוסדת המושבה 'משמר הירדן'. במלחמת העולם הראשונה חרבה המושבה וננטשה בקרבות שהתחוללו שם בין הבריטים לתורכים, אך היא הוקמה מחדש בידי התושבים בשנת 1923, התבססה והתמסדה. במלחמת העצמאות, תש"ח – 1948, התנהלו במקום קרבות עקובים מדם לבלימת הצבא הסורי, ובסופו 15 מגני המושבה נהרגו ו-39 נפלו בשבי. כמו כן נהרסה המושבה, שכללה שתי שורות בתים משני צדי הדרך, אדמות חקלאיות רבות, מטעים ובריכות דגים.

הטקס התקיים ברחבת האנדרטה לזכר הנופלים, השטח בו שכנה בעבר המושבה, בהשתתפות משפחות שכולות, צאצאי חברי המושבה, קצינים וחיילים מחטיבה 9, אנשי קרן קימת לישראל ותושבי האזור. יש לציין כי אנשי קק"ל התמסרו לטיפול באתר האנדרטה ולפיכך, דואג אגף החינוך בקק"ל להביא לטקס מדי שנה תלמידים ובני נוער. השנה השתתפו בטקס תלמידי אמ"ית דתי צפת, חניכי מכינת קצרין וחניכי תנועת הנוער הדרוזי בישראל.

הטקס התחיל בהורדת דגל המדינה לחצי התורן וקריאת 'יזכור' ו'קדיש'. לאחריו נשא דברים מפקד חטיבה 9 (חטיבת מילואים) אל"מ שי בן ישי. מנהל אזור גליל עליון גולן בקק"ל אלי חפוטה נאם בטקס וציין כי סיפור המושבה עדיין לא סופר במלואו. "ערכים של גבורה וצל של מסתורין אופפים את סיפור המושבה", אמר חפוטה, "בכל שנה בטקס זה אנו נחשפים לסיפור חדש, לתמונות שהתגלו באלבום נשכח או ארכיון. בכל השנים מסייעת קק"ל לביצוע הטקס, טיפוח ושימור האתר לאורך כל השנה".

יליד המושבה אברום הרצוג סיפר את סיפור המושבה, גבורת המתיישבים ותרומתם להקמת מדינה ישראל. בדבריו ציין כי הוא מקווה שבמקום יקום בקרוב אתר הנצחה מכובד שינציח את תולדות המושבה, אנשיה וגיבוריה למען הדורות הבאים.

דילוג לתוכן