fbpx

מבחן האש של מנחה הישרדות: פסטיבל הלאדינו בצפת בהשתתפות עשרות אומנים

גיא זוארץ מנהלו האמנותי של פסטיבל הלאדינו הראשון בצפת, ערוך ומוכן לפתיחת הפסטיבל באמצע השבוע, פסטיבל ייחודי שייערך שלושה ימים ויחתום עבורו שבוע ארוך ועמוס במיוחד שהחל בגמר הגדול של השרדות.

בצפת בחרו בגיא זוארץ לתפקיד המנהל האומנותי של הפסטיבל עוד שהרעיון היה בחיתוליו. זוארץ נחשב לאיש לאדינו מוביל ודמות תרבות מובילה בישראל. אגב, זו הפעם הראשונה בחייו שהוא ממלא תפקיד מסוג זה. על פי ההיסטוריה בצפת דיברו לאדינו וחיו לאדינו- שירה, פיוטים בבתי הכנסת, לבוש, מאכלים ותרבות החיים בכללה. ראש עיריית צפת שוקי אוחנה החליט להחיות את המסורת העתיקה ולהחזיר את העיר צפת לשורשים באמצעות פסטיבל ססגוני ובינלאומי בן שלושה ימים מלאי לאדינו. אל הפסטיבל שהגה יחד עם זאב פרל, רתם ראש העיר שוקי אוחנה גם את רשות הלאדינו.

ראש עיריית צפת שוקי אוחנה אמר: "יצרנו פסטיבל מדהים המחבר את ההווה והעתיד של צפת עם ההיסטוריה של עירנו מהמאה ה-16  אז דיברו לאדינו, אכלו לאדינו, ושרו ברחובות לאדינו ופייטו בבתי הכנסת לאדינו. צפת- עיר הפסטיבלים והתיירות מזמינה את הציבור הרחב לפסטיבל המותאם לכל המשפחה- בוגרים, נערים וילדים, שלושה ימים של חוויה קסומה בעיר הלאדינו הוותיקה בארץ. בואו לחגוג איתנו בפסטיבל הלאדינו הבינלאומי הראשון בצפת העיר שאין כמוה בכל העולם".

במסגרת הפסטיבל יופיעו אמנים רבים מהשורה הראשונה של המוסיקה בכלל והלאדינו בישראל בפרט ומידי ערב יתקיימו מופעים מיוחדים המשלבים בין אמנים שונים בספישל לאדינו חגיגי. בין היתר מדובר במופע של גיא זוארץ, אחיו רועי והאנדלוסית מעלות על טהרת הלאדינו. כמו כן חוברו טריפונס ופבלו רוזנברג לספישל מיוחד. מוש בן ארי בליווי נגנים ברוח הלאדינו.אל כוכבת הלאדינו יסמין לוי הוצמדו נגנים מיוחדים. גם המופע של גלית גיאת יכלול שילוב חגיגי עם לאה שבת. מופע נוסף על טהרת הלאדינו הינו של שמעון פרנס יחד עם דורית ראובני. כמו כן יופיע בפסטיבל להקת סומסום, להקת הלולבים, קובי זרקו, עדי אלבכר, מקאמת ועוד. בנוסף יתקיימו מופעי ילדים ילאדינו- מופע מוסיקלי מיוחד בהובלת חני נחמיאס יחד עם אמנים רבים ורקדניות. המופע משלב בין מיטב שירי הילדים הישראלים הקלאסיים שתורגמו לשפת הלאדינו על ידי פרופ׳ שמואל רפאל. כמו כן יתקיים מופע מיוחד לכל המשפחה תחת הכותרת 'סיפורי מקאדה' שיכלול הקרנות מיוחדות לילדים על מסך לד ענק שיוצב בגב הבמה.  כמו כן יתקיים  מופעי של ילדי צפת שלמדו שירה וריקודי לאדינו במסגרת לימודיהם בבית הספר בירב בעיר.

בימי הפסטיבל סיורים במנהרות מהמאה ה16 בלבנות ולהבנות, סיורים של רוח צפת ברחבי העיר העתיקה, הרצאות במרכז הקבלה ומרכז הרמב"ם. המבקרים יהנו גם מסמטה מנגנת- עם פיוטי וניגוני מורשת ספרד, פייטנים בליווי כלים אותנטיים ועוד. בבית הכנסת אבוהב יוביל את הפיוטים הרב שלמה חדד בליווי נגנים, בבית הכנסת אלשייך – הפייטן שלום מווראטי ואליסף בליווי נגנים ובמרכז מורשת רוח צפת יפייט מיאל מיסוארי. כמו כן במת 'הגן הקסום' תוקדש לפיוטים עם מגוון פייטנים מובילים כמו נדב שטיינברג ועוד.

דילוג לתוכן