fbpx

שווים קריאה- בלוגים כלכליים ישראליים שכדאי להכיר

בתוך השצף הבלתי נדלה של מידע המגיע אלינו מהאינטרנט, לעיתים קשה לדעת כיצד להפריד בין העיקר לבין הטפל. מגוון של כתבים כלכליים מנסים מידי יום לעדכן אותנו בכל המתרחש בזירה הכלכלית של ישראל, ולהם מצטרפים גם עמודי פייסבוק שמתחזקים ארגונים חברתיים ואקטיביסטיים, פובליציסטיים וגם אזרחים מהשורה. כמו בכל תחום ברשת, גם בתחום הכלכלי צצו בשנים האחרונות בלוגים רבים, שמרחיבים את הרשת העברית במידע כלכלי משובח. רבים מהבלוגים הללו נכתבים על-ידי אנשי מקצוע ויודעי-דבר, אשר עובדים קשה כדי להנגיש מידע מורכב ומביאים לקוראים את הצדדים עליהם בדרך לא מדברים, את הדעות שבדרך כלל לא שומעים ואת הידע הנחוץ לנו כאזרחים על-מנת לשפוט את הזירה הזו בצורה הטובה ביותר.

בלוגים כלכליים שכדאי להכיר - עבור חדש בגליל

תמונה shutterstock

שוק ההון משפיע על החיים של כולנו, ולרובנו המכריע יש נגיעה בו – שהרי כספי הפנסיה שלנו, המשכנתאות ואפילו חסכונות מסוימים מושקעים בו. ועם זאת, לא נדע לומר מה ההבדל בין פנסיה לביטוח מנהלים ומהן בדיוק קופות גמל בניהול אישי. אבל ידע הוא כוח, ולכן חשוב להכיר את המושגים הבסיסיים. בלוגים הם דרך מעולה לעשות זאת.

6 המלצות לבלוגים כלכליים

גיא רולניק – מאז הצלחת ״מגש הכסף״ אין אדם בישראל שלא מכיר את רולניק, או לפחות שמע עליו. רולניק מפרסם בבלוג שלו בעיקר את החומרים שהוא כותב ולא מפורסמים בכתבותיו בעיתון, מעין הרחבה של מחשבותיו בנושאים שונים וחשובים בתחום הכלכלה החברתית בישראל. הוא מרבה לדבר על נושאים הקשורים גם לפוליטיקה הישראלית ודואג לקדם את כל הנושאים שהוא מזוהה איתם גם בבמה הציבורית שלו, כמו משפחת עופר ושוד הגז. מומלץ לאוהדי רולניק ולכל מי שרוצה לקבל דעה כנה על מצבים הנוגעים לחיי כולנו מפי מייסדו של "דה מרקר".

נער אוצר – אם גם לכם נמאס לקרוא את הכתבות הארוכות והמשעממות שמפורסמות באתרים הכלכליים השונים, כדאי לכם להתחיל לעקוב אחרי ״נער האוצר״. מדובר בבוגר מצטיין לכלכלה מאוניברסיטת בן גוריון, אשר מילא בעברו מספר תפקידים במשרד האוצר. שם הוא גם עבד על מספר רפורמות כלכליות חשובות אך התאכזב לראות את השיח הכלכלי השטחי בישראל, ״אשר אינו מאפשר לציבור לקבל החלטות בצורה דמוקרטית ונבונה״, כך הוא כותב בבלוג. לאחר שעזב את השירות הציבורי החליט להמשיך להשפיע על בניית המדיניות הכלכלית, על ידי מתן כלים לציבור הרחב לשפוט את ההחלטות המתקבלות ואת צעדי המדיניות של הממשלה, וזה בדיוק מה שהוא עושה בבלוג שלו. אם רציתם לדעת מה באמת עומד מאחורי המשפט של יורשי סמי עופר או מאחורי חוק עידוד השקעת הון, נער אוצר הוא הבלוגר בשבילכם.

דעת מיעוט – הבלוג נכתב על ידי אורי, דוקטורנט לכלכלה באוניברסיטת תל אביב שדואג להציג את דעותיו בצורה מעניינת ואקטואלית. בין הפוסטים השונים תוכלו גם למצוא ביקורות לסרטים (על ״מכונת הכסף״ למשל) והקשר הישיר להם להתרחשויות כלכליות אמיתיות שקרו בעולם (המשבר הכלכלי של 2008), ניתוח של כתבות כלכליות מתוך אתרי החדשות המרכזיים, הסבר של מה בדיוק עומד מאחוריהם ועוד נושאים רבים ומעניינים. בתוך עולם הכלכלה האקדמי התחומים העיקריים של הבלוג הם צמיחה, מדיניות רווחה, הגירה ודמוגרפיה, כלכלת חינוך, והיסטוריה כלכלית, אבל בבלוג אורי כותב בגובה עיניים ובשפה שכל אחד יכול להבין.

הסולידית – הבלוגרית השנויה במחלוקת כותבת כדי ״להציג מסגרת רעיונית ופרקטית שתאפשר לקוראיו [של הבלוג] לקחת אחריות אישית ולהגיע לעצמאות כלכלית בכוחות עצמם״. בין פוסטים על תעודות סל, קרנות מחקות, השקעה פסיבית, קופות גמל, וניהול סיכונים בהשקעות בבורסה, הבלוג הזה בעיקר עוסק בלהעביר את היד הנכון שיקנה לקוראיה חופש כלכלי. הוא נכתב על ידי אלהורית בת 30+, עצמאית כלכלית (כלומר שההכנסה הפסיבית שלה עולה על ההוצאות השוטפות שלה) ואם זה נשמע לכם מעניין וגם אתם רוצים להיות עצמאים כלכליים, מבלי להיות תלויים במקום העבודה כדי לממן את סגנון החיים שלכם, כדאי להתחיל לעקוב אחריה.

אתר השקעות הערך של ינון אריאלי – ד״ר ינון אריאלי , משקיע בשוק ההון ב2001 ומתחזק את הבלוג bursa4u. אם אתם מחפשים לרכוש את הידע נחוץ על מנת להתחיל להשקיע בשוק ההון, זהו הבלוג המושלם עבורכם. בבלוג שלו ד״ר אריאלי מנסה להעביר לקוראיו את ההשכלה הפיננסית הנדרשת להם להגיד לעצמאות כלכלית, הוא מסייע בבנייה וניהול של תיקי השקעות ומקנה את הכלים הנחוצים על מנת להשקיע בשוק ההון בחכמה ואחריות ולאורך זמן. מומלץ עבור אנשים אשר נמצאים בתחילת דרכם, בעיקר כי הוא שם דגש על למידה של כל הערכים הבסיסיים שתצטרכו.

תחשוב טעים, יהיה טעים – בלוג הנכתב על ידי כתב ״כלכליסט״ שאול אמסטרדמסקי, הבלוג שלו מדבר בעיקר על  פנסיה, בריאות (על התפר שבין הפרטי לציבורי), חינוך, תקציב ומקרו-כלכלה, חרדים ותעסוקה, ונושאים מזדמנים נוספים. הבלוג שלו כולל קטעים שהוא כתב בעיתון, גרסאות ארוכות לטקסטים שלו, חומרים שמלכתחילה לא מתאימים לעיתון, מאחורי הקלעים של תהליכי עבודה או של אירועים חדשותיים והרבה הרהורים על נושאים אקטואליים בישראל. אבל בבלוג הזה יש גם פן אישי, כשאמסטרדמסקי משלב קטעים על חייו האישיים ומקשר אותם בצורה מעניינת לנושאים אקטואליים.

דילוג לתוכן