fbpx

שרים צפונה: טל סונדק מספר על הדיסק החדש על אהבתו לגליל ועל ההופעה הצפויה בצפת

הזמר טל סונדק (נציג ישראל לארוויזיון ב-2001) נפגש עם עיתונאי התרבות והבידור, דורון אורסיאנו – ויטנר שהעתיק לאחרונה את מגוריו לגליל ושיתף אותו בפרטים על האלבום החדש, המופע שבדרך, על הטרגדיה במות אחותו ועל אהבתו לגליל.

5543

מתי בפעם האחרונה ביקרת בצפון והיכן?

בקיץ האחרון נסענו אשתי-טלי, בנותיי-רוני, לירי ושירה ואני לשייט קייקים ורפטינג בנחלי הצפון. הייתה חוויה אדירה ורטובה. צמחיית נחלים, מים קרירים, ואווירה קסומה הפכו את השייט לחוויה ייחודית במינה שמגבשת את המשפחה. הבנות ואני מחכים כבר לפעם הבאה.

האם יש לך זיכרון מאזור צפת, גליל עליון והסביבה?

בקיץ האחרון נסענו לצפת. הנוף מדהים, ההיסטוריה עשירה, אוויר נהדר והיא ממוקמת באחד האזורים היפים במדינה. בעיניי היא אחת הערים הציוריות בישראל. יש בה אווירת כפר בדיוק כמו שאנחנו אוהבים. נסענו לקריית האומנים שנוסדה לאחר מלחמת השחרור .קבוצת ציירים ואומנים התמקמה בבתי הרובע הערבי של צפת והקימה את קריית האומנים. כיום במתחם יש תערוכה של אומני צפת לדורותיהם. מחוץ למתחם, מציגים אומנים עולים חדשים מיצירות האומנות שלהם. נהנינו מאוד ספגנו גם אווירה וגם תרבות.

איזה אזור בצפון אהוב עליך ומדוע?

הצפון הוא אזור שאני מאוד אוהב. הרבה ירוק, טבע ומים בשפע, יערות, אתרי עתיקות ומורשת היסטורית, נחלים נקיים וצוננים, שלגים בחורף, חופים מדהימים ביופיים, וכמובן שפע של אטרקציות. מושבה שאני תמיד שמח לחזור אליה היא ראש פינה. היא משלבת טבע, תרבות, היסטוריה, אירוח מפנק ומסעדות משובחות. בראש פינה אפשר לאכול טוב, ליהנות מהנוף, לטייל ברגל. תמיד כשאנחנו מתכננים חופשה רומנטית המקום הראשון שעולה הוא ראש פינה ובאמת יצא לנו לא מעט להתארח בצימרים שם ונהנינו מאוד. אך זהו רק מקום אחד מבין רבים בצפון שאני מאוד אוהב.

מתי ניתן יהיה לראותך אותך בהופעה באזורינו?

ב 7/4 וב 21/4 אופיע במרכז קריגר בחיפה במועדון הזמר של אפי נצר וב 24/4 אופיע בהיכל התרבות מוצקין בשירי האלבום החדש בליווי תזמורת סימפונט רעננה בקונצרט מיוחד. בחודש מאי (28.05.17) אני עתיד להגיע להופעה בהיכל התרבות בצפת.

unnamedספר על הדיסק החדש שלך ועל המופע?

"בכל זאת אינני נפרד" הינו אלבום חדש שלי ,עליו עבדתי במרץ בשנתיים האחרונות. האלבום מבוסס על שיריו של הנער, המשורר היהודי -גאבור ארדש, שנרצח בידי הנאצים בשואת יהודי הונגריה. האלבום יצא לאור בהוצאת יד ושם ובאדיבות קרן אריסון, במארז מיוחד שיכלול גם את ספר שיריו של גאבור וכן תכנית חינוכית מיוחדת על הסיפור והשירים שנכתבה על ידי בית הספר להוראת השואה ביד ושם. המארז מלבד לחנויות חולק בכל בתי הספר בישראל.

לפני כשנתיים, איבדתי את אחותי שרון, אשר נפטרה ביום השואה לאחר שנלחמה שנים רבות במחלת הסרטן. לאחר מותה, יום השואה קיבל משמעות חדשה עבורי והחלטתי להנציח את אחותי בפרויקט ע"י טקסטים של משורר שנספה בשואה. פניתי ליד ושם וביקשתי שיעבירו לי חומרים של ילדים שכתבו שירים בתקופת השואה וקיבלתי לידיי מספר ספרים, ביניהם מצאתי ספר שירים ששמו "בכל זאת אינני נפרד", ספרו של גאבור אֵרדֵש, נער יהודי שנרצח בשואה בהונגריה כשהיה רק בן 13 והשאיר אחריו כשלושים שירים. השירים תורגמו לעברית על ידי דני נוימן.

האלבום החדש הושק ביום השואה הבינלאומי בצוותא תל אביב, . המופע כלל את כל שירי האלבום בליווי תזמורת חיה של 7 נגנים. במופע התארחו קורין אלאל שהפיקה מוסיקלית את האלבום, טלי סונדק, אשתי, רוני ביתי הבכורה, מריאן מילר בת דודתו של הנער גאבור, המשוררת אגי משעול שהקריאה בהונגרית את הטקסים של גאבור , המוסיקאי יאיר קלינגר שניהל אותי אומנותית בעבר, ולהקת צעירי דרום השרון, אותה אני מנהל מוסיקלית ושאת חבריה לימדתי את שירי גאבור.

האם לדעתך הפיריפריה מקבלת תרבות באופן הוגן ושווה ביחס למרכז?

אני יודע שבשנים האחרונות למרות המיתון, האבטלה, הקיצוצים בתקציב התרבות והמצב הביטחוני מנסים ליצור שוויון, ויש עלייה במספר המבקרים במופעי המוזיקה והתיאטרון. .בעיניי יש חשיבות מרכזית לקיומם של מפעלי התרבות והאומנות ביישובי הפריפריה. אומנים צריכים להופיע בכל מקום בארץ, ללא הסתייגות ומשרד התרבות והספורט חייב לשים לעצמו כמטרה עליונה את נושא הנגשת התרבות לפריפריה .

מסר לאנשי הצפון?

יש שיר שכתב דודו ברק בזמנו -"לצפון באהבה" .השיר מתאר את כל המקומות היפים בצפון, מגולן עד חרמון, עד כנרת ועד לרמה. אתם חיים במקום נפלא ,שמרו על עצמיכם ועל הירוק שמסביבכם. אתם ארץ ישראל היפה.

דילוג לתוכן