fbpx

120 שנה למטולה: תערוכת צילומים נדירה מראשית ימי המושבה בגלריית בית הגבולות

בגלריית בית הגבולות שבמטולה, נפתחה בסוף השבוע שעבר תערוכת צילומים ייחודית "חשיפה לצפון: מטולה – השנים שהיו". התערוכה מוקדשת לראשוני המתיישבים במושבה שחוגגת בימים אלה 120 שנים להיווסדה.

unnamed
התערוכה היא תוצר של שיתוף פעולה בין ארכיון הצילומים של הקרן הקימת לישראל למוזיאון בית האיכר של המועצה המקומית מטולה. בתערוכה מוצגים צילומים מתחילת המאה ה-20 ועד שנות ה-40, המשקפים את הווי מטולה בשנותיה הראשונות בבית הספר, במשק ובמרפאה.

"נראה כי רק בעבודת האדמה בארץ הזאת, הקדושה ליהודים – תהיה תשועת ישראל", כך תיארו בעיתון הצפירה המיתולוגי את עלייתם של ראשוני מטולה על הקרקע. מה שנראה מובן מאליו בימינו, לא נראה כך לפני 120 שנים. הציונות עשתה אז את צעדיה הראשונים ובמטולה פסעה הציונות צעד רחב במיוחד, שהוביל לנקודה הצפונית ביותר בארץ ישראל.

צילום טים גידל, ארכיון הצילומים של קקל

בימי העלייה הראשונה החיים בארץ ישראל לא היו קלים כלל אך נראה כי במטולה אף יותר, הדרך הנוחה והבטוחה ביותר להגיע אל המושבה מיפו הייתה שיט בספינה לביירות, נסיעה לצידון ולאחר מכן רכיבה של שמונה שעות למושבה, ובכל זאת, רבים עשו את הדרך למטולה בכדי לראות בעיניהם את קצה הארץ ולהצטלם ליד השלט המציין את הגבול עם לבנון. בין הסקרנים היו גם צלמי קק"ל אשר הגיעו למושבה בכדי לצלם ולהראות לעולם את הפלא, כעת צילומיהם מוצגים בתערוכה.

"תערוכה זו היא מחווה נוספת של קק"ל ליישובי הצפון", אמרה אפרת סיני מנהלת ארכיון הצילומים של קק"ל, "הארכיון הנדיר של קק"ל תמיד שמח לחשוף בפני הציבור הרחב תמונות מרגשות מהעבר".התערוכה תוצג במהלך כל חודש יוני, הכניסה חופשית.

דילוג לתוכן