fbpx

גם לפריפריה מגיע: נפתח מכון הקרנות של הצפון לטיפול בחולי סרטן במרכז הרפואי זיו בצפת

נפתח מכון ההקרנות החדש של הצפון, לטיפול בחולי סרטן, המהווה צעד מכונן לשדרוג מערכת הבריאות בפריפריה הצפונית, באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת והמשוכללת בארץ. מכון ההקרנות החדש והמתקדם מציב את המרכז הרפואי זיו בשורה הראשונה עם מרכזי הרדיותרפיה המתקדמים בארץ ובעולם.

unnamed

ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי זיו מציין, כי זהו רגע מכונן והאירוע הרפואי החשוב ביותר שהתחולל בעשור האחרון בצפון. "חזון המרכז הרפואי מתמקד בהענקת שירות רפואי מקצועי איכותי ושלם לתושבי האזור. רכשנו את המאיץ המתקדם והחדיש ביותר שקיים להקרנות בגידולים סרטניים וגייסנו את האנשים הטובים בתחום. לטובת המטופלים שלנו אנו מקיימים שיח ושיתוף פעולה עם בית החולים שיבא תל השומר, המגבים ומלווים אותנו לאורך כל הדרך ועל כך אני מודה להם ומלא הערכה. אנו נמשיך לקדם את הבריאות, להתפתח ולהוביל למצוינות בדרך להגשמת החזון למען התושבים".

אומר פרופ' ג'מאל זידאן, מנהל המערך האונקולוגי בזיו: "אני נרגש להגיע לרגע שבו חולים וחולות סרטן לא ייאלצו לוותר על שירות ההקרנות, רק בכדי להימנע מנסיעה ארוכה וטלטול כל המשפחה אל מחוץ לשגרת חייהם.טיפולי ההקרנות הינם טיפולים מצילי חיים שאף אדם אינו צריך לוותר עליהם בשל המרחק והקושי הכלכלי או המשפחתי ולבצע אותם מיידית בהתאם להמלצה הרפואית".

המרכז הרפואי שיבא מברך את המרכז הרפואי זיו על פתיחת השירות הרדיותרפי. מכון הקרינה יהווה מרכז לווייני, לשיתוף פעולה ופיקוח מקצועי של המרכז הרפואי שיבא וזאת על מנת להבטיח את איכות הטיפול שיינתן למטופלים בזיו. רופאים מומחים משיבא יהיו שותפים בתכנון, ייעוץ וטיפול. הצוותים של שיבא וזיו מקיימים התייעצויות שוטפות באמצעות טלה-מדיסון, פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי שיבא אמר: "זהו צעד נוסף של שיבא במימוש החזון של סיוע ופיתוח הפריפריה, מדובר באירוע היסטורי בזכותו סוף סוף גם תושבי הגליל והגולן יוכלו לקבל שירותים רפואיים, אשר לא נופלים ברמתם מאילו שמקבלים תושבי המרכז".

המכשור שנרכש עבור מכון ההקרנות ויובא מארה"ב, הינו מודל קדמה של מכשור ההקרנות הטוב ביותר כיום וכולל מערכת מכשור CT סימולטור של חברת 'טושיבה' ומאיץ קווי של חברת ווריאן, המאפשרים טיפול בכל סוגי גידולי הסרטן הדורשים טיפול בקרינה, ללא תלות בגודלם ותוך שמירה על האיברים הבריאים הסמוכים אליהם. אומר ד"ר שיאון קורן הפיזיקאי הראשי בזיו: "תושבי הצפון שנזקקים לטיפול בהקרנות צריכים לדעת מהיום שהם מקבלים את הטיפול הטוב ביותר והמהיר ביותר שקיים. בתי חולים אחרים מביטים בנו וכבר התעניינו בציוד שאותו ירכשו בעתיד לחוליהם".

המאיץ הקווי החדש (Varian TrueBeam) מצויד במערכת HD MLC (Multileaf collimators), התוחמת את מפתח הקרן, בהתאמה לנפח המטרה ברמת הדיוק הגבוהה ביותר הקיימת כיום במאיצים בעולם ומאפשר הקטנת החשיפה לקרינה של הרקמות הבריאות וצמצום תופעות הלוואי של הקרינה.

בנוסף, מצויד המאיץ הקווי החדיש, במערכת בקרת נשימה ובמשטח מיטה רובוטי, מתכוונן בשישה ממדים וממקם בדיוק רב ובהתאמה לגוף המטופל, את הנקודה בגוף מול מערכת ההקרנה, כך שהמטופל הספציפי ממוקם בהתאם לנתוניו הפיסיים לצורך הטיפול, על גבי המשטח, ביכולות משוכללות מסוג זה, תועבר מלוא הקרינה הנדרשת, מהמאיץ אל הגידול הסרטני בדיוק מקסימאלי. למאיץ מערכת דימות ועקיבה סטאטית, המצלמות תוך כדי פעולת הקרינה של המאיץ, באמצעות קרני X אורטוגונאליות מרצפת המאיץ אל עבר פלטות קליטה המקובעות בתקרה. מערכת מתקדמת זו של חברת 'בריין לאב', מסוגלת לנטר תנודות עדינות במיקום של המטופל במרחב ותיקון מיקומו באמצעות משטח המיטה הרובוטית, בדיוק הנמוך מחצי מילימטר. המערכת מתאימה לרדיוכירורגיה ולהקרנות הדורשות דיוק מרבי.

עלות פרויקט הקמת מכון ההקרנות החדש, עומדת על 37 מיליון שקלים, זאת בנוסף לרכישת ציוד הקרנה וציוד ייעודי נוסף בעלות של כ- 20 מיליון שקלים. מכון ההקרנות החדש יספק שרות לחולי סרטן המתגוררים בגליל העליון והתחתון, אזור כרמיאל, עמק הירדן, טבריה, עמק בית שאן ורמת הגולן.

 מכון ההקרנות משתרע על פני שלוש קומות בשטח כולל של 2580 מ"ר, כאשר בחלקו המרכזי של המכון, הוקמו שני חדרים למאיצים קוויים המשמשים להקרנות, חדר למכשיר CT לצורך סימולציות ומחלקת ברכיתרפיה, שיטת טיפול קרינתי בה ההקרנה נעשית מתוך גוף המטופל באמצעות אפליקטורים בה מטופלות בעיקר חולות סרטן צוואר הרחם.

הקמת מכון ההקרנות לחולי סרטן ערכה כשנתיים בה הוכשרו התשתיות, הושג הציוד המתקדם ביותר מארה"ב ומונה צוות רפואי מיומן ומקצועי מהארץ ומחו"ל. בראש המערך האונקולוגי כולו ניצב פרופ' ג'מאל זידאן, מנהלת יחידת ההקרנות היא ד"ר אולגה בלוצ'ינסקי והפיזיקאי הראשי במרכז ההקרנות הנו ד"ר שיאון קורן. כמו כן, גויס כוח אדם מקצועי מבתי חולים בארץ, שעברו עם משפחותיהם להתגורר בצפון. מכון הקרינה נמצא בתהליך קליטה של רופאים נוספים (רדיותרפיסט ונוירו כירורג), פיזיקאים ורנטגנאים.

בישראל פועלים כיום רק שישה מכוני הקרנות בבתי חולים ציבוריים. המרכז הרפואי זיו יהיה בית החולים הראשון באזור הגליל אשר יפעיל מכון הקרנות. הפרויקט החשוב ימנע סבל ממושך וחוסר צדק של שנים, כלפי אלפי חולי סרטן שנאלצו להיטלטל שעות בדרכים, לפני ואחרי טיפולי הקרנות קשים, מהגליל לחיפה או למרכז הארץ. הקמת המכון דרשה מאבק של שנים בהובלת המרכז הרפואי זיו, ראשי הרשויות באזור, המטופלים ותושבי הגליל, עמותות שונות וארגונים, כמו עמותת "שתיל", סטודנטים ממכללת תל חי ועוד. במכון האונקולוגי בזיו מטופלים ונמצאים במעקב אלפי חולים אונקולוגים, אליהם מתווספים מידי שנה כ- 500 מטופלים חדשים.

קיימת עליה בשיעור הלוקים במחלת הסרטן על סוגיה השונים. המכון האונקולוגי במרכז הרפואי זיו מבצע אבחון, מעקב וטיפול אונקולוגי מכל הסוגים וכעת יטפל גם בהקרנות, עם הציוד הטוב והחדיש ביותר שקיים כיום בעולם.

דילוג לתוכן