fbpx

לא מדומה בכלל: עתידה של המציאות המדומה

מציאות מדומה, הנחשבה עד לפני כמה שנים ללקוחה ממדע בדיוני ומנת חלקם של תאגידי ענק עשירים, כבר נמצאת בידיהם של גיימרים רבים המעוניינים לשדרג את החוויה. אז איפה היא תהיה בעוד 5 שנים?

מאת: יובל בנר

shutterstock_519893707

תמונה – שאטרסטוק  

מציאות מדומה עם אפקט אמיתי

מציאות מדומה (באנגלית: Virtual reality, ובקיצור VR) היא סימולציה של סביבה, מלאה במידת האפשר, באמצעות מחשב או טלפון נייד באופן הנותן למשתמש המחשב אשליה כי הוא באמת בסביבה המציאותית אותה מדמה המחשב וכי הוא אינו משתמש במחשב. הסביבה המדומה יכולה לדמות סביבה שבאמת קיימת בעולם הממשי שמחוץ לחדר המחשב, כמו סימולציות עבור טייסים או אימוני קרב, או לדמות סביבה דמיונית לחלוטין.

עולם המציאות המדומה תופס תאוצה, וכיום ניתן לקבל את חווית המציאות המדומה ב-2 דרכים עיקריות. האחת על ידי שימוש בטלפון הסלולרי תוך הצבתו בתוך מתקן מיוחד בדמות משקפיים שנועד לצורך הדמיית המציאות. והשנייה – שימוש בקונסולה ייעודית המכילה משקפיים מיוחדות הכוללות את החומרה הנחוצה להדמיית המציאות ברמה גבוהה בהרבה מהעבר. (ויקיפדיה)

פורצים לשוק

כיום, עיקר המשתמשים ב-VR הם גיימרים הרוצים לשפר את חווית המשחק שלהם לרמה הגבוהה ביותר, אך לפי התחזיות, בהן ניגע בהמשך, VR תהיה בקרוב נחלת בכלל, ממש כמו טלפונים ניידים שהתפתחו לסמארטפונים במשך הזמן. משמעות הדבר הינה כי מתפתח שוק מעניין מאד למעצבים צעירים, כך שמי שיתחילו בקרוב לימודי עיצוב הגרפי יכולים להיות רגועים לגבי ביקוש בשוק המקצועי.

טכנולוגיית ה-VR מאפשרת צפייה בתכנים ברמה שטרם מוכרת בשוק המדיה הכללי, ובדיוק כמו שמסכי מגע כבר אינם זרים לשום כף יד, כך מצופה גם מהטכנולוגיה הזו. אנו, כצרכנים, מתרגלים אט אט לצרוך את הטכנולוגיה שלנו ברמה גבוהה הרבה יותר מהדור שקדם לנו. עינינו כבר מסוגלות להבחין בין סוגי רזולוציות שונות וכל הבדל בחדות מיד מורגש לנו. כך גם בתחום זה שיעודו להרגיל אותנו לצרוך תכנים באיכות כזו שביכולתה להיות כה קרובה למציאות שלעיתים כבר קשה להבחין היכן נגמרת התוכנה ומתחילה המציאות.

תחזיות שווי השוק בשנת 2020 הן מדהימות

חברות ומשקיעים רבים מנסים לקבל דריסת רגל בשוק שעדיין רחוק מלהיות רווי. שוויו כרגע, נכון לשנת 2017, מוערך בכמעט 5 מיליארד דולר. לשם ההשוואה, רק לפני שנה שווי השוק הוערך בכ-1.8 מיליארד. עלייה מרשימה בהחלט, אך הנתון המעניין באמת הוא התחזית לשנת 2020, הצופה כי שוויו של שוק זה יהיה 37.7 מיליארד דולר, כמעט פי 20 מנתוני השנה שעברה.

לכן אין זה מפליא כי בשנתיים האחרונות נכנסו כמעט כל חברות הטכנולוגיה הגדולות בצורה מסויימת לשוק הזה. זה התחיל מגוגל, עם משקפי VR פשוטות להרכבה עצמית אותן ניתן לרכוש במחיר של דולרים בודדים בחנויות הרשת, והמשיך עד לקונסולת סוני פלייסטיישן מרהיבה.
הצפי הוא כי בעתיד הלא רחוק נראה בשוק זה עוד שחקנים נוספים, פשוט מכיוון שכיווני הפיתוח בו הם כה רבים והתחום עדיין רחוק מאד מלהיות בכל בית או בית עסק.

בשנים הקרובות נראה את תחום זה נכנס באופן מאסיבי לתחום קידומי המכירות, חנויות רשת ולמעשה כל מוצר שירצה להמחיש איך הוא יכול להיראות בצורה טובה ביותר בעולם האמיתי.

מהמעבדות הגדולות בעולם הישר לסלון שלנו

באופן טבעי, השלב הבא הוא השימוש האישי. אין ספק שכל סרט או סדרת טלויזיה יראו טוב יותר בטכנולוגיית VR. כבר לא נהיה מוגבלים בזווית המבט שלנו או בלאן להסתכל. נוכל להסתכל על הנופים ב-360 מעלות או לראות מרחוק את הנבל מתקרב אל גיבור הסרט. כמו כן, יוכלו התקני ה-VR לתקשר אחד עם השני, מה שיכניס לחיינו עוד מימד שעד כה היה מוכר לנו רק מסרטי מדע בדיוני עתידניים. כמובן, זה לא הולך לקרות מחר בבוקר, אבל זוהי בהחלט תזכורת למה שהמוח שלנו מסוגל לעשות אם רק משכנעים אותו כמו שצריך.

 

בסופו של דבר, לטכנולוגיית ה-VR יש עוד דרך ארוכה כדי להיות על ראשו של כל אחד ברחוב. עדיין יש צורך לעדן את המתקן כך שיהיה נוח יותר ללבישה, חבישה או ענידה, כך שיהיה משהו שניתן להתנייד איתו באופן יומיומי. מבחינה חברתית, אין ספק כי ביכולתה של ה-VR לחבר אותנו בקלות רבה יותר לכל פינה בעולם. חדר ישיבות יכול להיות כל מקום, גם אם אתה בבגד ים עם קוקטייל בים על חוף בהוואי.

דילוג לתוכן