fbpx

צמיגים של קיץ

העונה החמה מזמנת לנו סוג אחר של סכנות בטיחותיות מאלה של החורף החלקלק. מה חשוב לדעת, מה לבדוק ומה לעשות כשנתקעים עם האוויר מחוץ לצמיג במקום בתוכו

יובל בנר

צילום: שאטרסטוק

הקיץ בישראל הוא ארוך, חם ולך במיוחד. מזג האוויר שכה אהוב על חובבי הים והבריכה, הינו ברוטאלי מבחינת כל מה שקשור למכוניתנו ואופן פעולתה. החום הכבד גורם לרכב לנסות להתקרר ללא הפסקה, מה שמעמיס על המצבר ועל שאר מערכות החשמל. בנוסף, המזגן שפועל כמעט ללא הפסקה גורם גם הוא לעומס כבד במיוחד על המצבר. אך לא רק מערכות החשמל עובדות קשה – צמיגי הרכב, החלק המחבר ומקשר אותנו לכביש, נמצא במלחמה תמידית למול הטמפרטורה העולה. בכל נסיעה, במיוחד בשעות החמות, יש להיות ערניים לנושא לחץ האוויר בצמיגים ובכל זמן יש להיות מודעים לנושא התחזוקה השוטפת שלהם.

מה צריך לדעת?

  1. לצאת לראות

ראשית, יש לבדוק ולהסתכל על כל צמיג בנפרד. מעבר לנושא לחץ האוויר, יש להתייחס למצב הגומי. צמיג חדש יהיה נטול סדקים והחריצים בו יהיו שווים בגובהם סדקים בצמיג מעידים על התיישנות הצמיג  ולמעשה על כך שיכולתו לאחוז את הכביש כבר אינה כפי שהייתה וכמובן, שהצמיג עלול להיות חלש יותר במצבים קיצוניים, דבר העלול לגרום לפיצוצו במהלך הנסיעה. צמיג ישן, יגידו לך בפנצ'רייה, מסוכן יותר מצמיג שחוק, מכיוון שהוא זה העלול להתפוצץ במהלך נסיעה באופן מפתיע, שלא כמו צמיג חדש, בריא ושחוק, שהסכנה הנלווית אליו קשורה בהיעדר אחיזת כביש, עניין חשוב בפני עצמו.

  1. לחץ אוויר

את לחץ האוויר יש לבדוק בבוקר, לפני התחממות האוויר והכביש. הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי החום גורם לאוויר להתרחב וכך יכול להידמות לנו כאילו יש לחץ אוויר מספק בצמיגים. חשוב להקפיד על תחזוקה שוטפת ולהתרגל לבדוק את לחץ האוויר אחת לשבוע בערך. זאת כדי להיות מודעים למקרה של צמיג סורר, כזה המאבד אוויר מהר יותר מ בסגחבריו. לגבי מידת הלחץ בצמיג, יש להקפיד על לחץ אוויר זהה בכל ארבעת הצמיגים, או לפי הוראות היצרן בלבד.

  1. בדיקת שחיקה ורעידות

שחיקת הצמיג חייבת להיות אחידה עד כמה שאפשר. במקרה בו הצמיג 'נאכל' מהחלק הפנימי שלו (זה הפונה לתוך כנף הרכב) או מהחלק החיצוני שלו בלבד, יש להניח כי יש לבצע כיוונון ולגשת לפנצ'רייה המתמחה בעניין זה.

במקרה בו ישנה רעידה בזמן נסיעה, מומלץ לבצע איזון גלגלים, פעולה הניתנת לביצוע בכל מכון להחלפת צמיגים ובעלות מינימלית. את פעולה זו יש לעשות גם בכל פעם שמחליפים צמיגים קדמיים.

  1. בדיקת גלגל רזרבי וכלים

במקרה בו נתקעים, חשוב שכל הכלים יהיו זמינים ושהגלגל הרזרבי יהיה תקין. בביקור הקרוב בפנצ'רייה יש להדגיש את העניין ולטפל בו לטובת השקט הנפשי שלכם.

ברכבים מסוימים ישנה ערכה לתיקון מהיר של הצמיג. חשוב לוודא כי הנכם מכירים את אופן פעולתה ותפעולה וכמובן שכל החלקים נמצאים ותקינים.

  1. משקל גבוה על הצמיג

במקרה בו הרכב עמוס במיוחד, מה שקורה בדרך כלל שיוצאת כל המשפחה לטיול, ישנו לחץ מוגבר על הצמיגים העלול לגרום לפיצוץ. במקרה כזה, חשוב שבעתיים לשמור על לחץ אוויר תקין ולנהוג במהירות נמוכה יותר, למניעת חיכוך יתר והורדת הטמפרטורה של הצמיג.

  1. בסוף, לפעמים, עדיין יש פנצ'ר

אז מה לעשות במקרה של תקר בגלגל? חשוב לזכור כי שמירה על חוקי הבטיחות לא תמנע לחלוטין את הסיכוי לתקר, אלא רק תצמצם אותו באופן משמעותי. כשקורה דבר כזה, יש להימנע עד כמה שאפשר מהמשך הנסיעה. נהיגה עם צמיג ריק מאוויר גורמת לכך הצמיג ישחק בצורה מוגברת ומהירה מכיוון שטבעת הברזל של הג'נט מצמידה אותו אל הכביש  בלחץ רב. לחץ זה יכול לשחוק צמיג חדש בתוך כמה עשרות או מאות מטרים. לכן, יש לעצור מיד במקום בטוח, רחוק מהכביש עד כמה שאפשר. יש ללבוש את הוסט הזוהר ולבצע את החלפת הגלגל. בנוסף, נהגים בעלי ביטוח רכב מקיף יכולים לעשות בו שימוש בשלב זה ולקבל עזרה בהחלפת הצמיג או בתיקון קל. בכל מקרה, חשוב להדגיש כי אין סיבה לגרור את הרכב למוסך במקרה של תקר אלא יש לבצע את התיקון במקום.

נראה כי עונת הקיץ מזמנת לנו שפע של כיף ואטרקציות, אך גם לא מעט סיכונים בטיחותיים שחשוב להיות מודעים אליהם כדי להתגונן מפניהם במקרה הטוב ולהיות מוכנים לטפל בהם במקרה הרע. יש תמיד לזכור כי גם אם ביצעתם את הוראות הבטיחות הקיימות, עדיין בסופו של דבר הנהג הוא זה שמתפעל את הרכב. הקיץ החם גורם לנו לעייפות קיצונית, צמא ורעב. זכרו תמיד לקחת אתכם בקבוק מים לנסיעה, בצעו הפסקות מרובות עד כמה שאפשר ושימרו על קור רוח גם בחום הכבד ביותר. הכי חשוב לחזור הביתה בשלום.

דילוג לתוכן