fbpx

לא וויתר: הצבא לא רצה לגייסו – ידידיה ויטנברג מכרם בן זמרה לוחם מצטיין בצנחנים

בעוד כחודש יסיים ידידיה ויטנברג את מסלול לוחם הצנחנים, כארבעה חודשים אחרי סיום ההכשרה בבסיס אימונים חטיבתי בדרום, ויקבל את סיכת הלוחם – מבחינתו זה יהיה עוד שלב בסגירת מעגל בדרכו החדשה שלא הייתה קלה. 

דרכו לתפקיד הלוחם בגדוד 890 בחטיבת הצנחנים לא הייתה פשוטה. ידידיה ויטנברג נולד בכרם בן זמרה,גדל במושב קשת, ועבר חזרה לכרם בן זמרה עם בני משפחתו. בתקופת ההתבגרות הוא מספר שהיה מסתובב עם החברה "הלא טובים". "מעולם לא הייתי במסגרת וסיימתי אותה. עברתי בין הרבה בתי ספר ועשיתי לא מעט שטויות",הוא מספר. לאחר תקופה שעבר בין מקום למקום ולא מצא את דרכו, הוא התחיל את לימודיו בתיכון "ברנקו-וייס" המכונה "תיכון ההזדמנות האחרונה".

על הצבא זה לא עשה רושם שויטנברג הצליח לסיים את לימודיו וזכרו לו את בעיות ההסתגלות שעמן בא לגיוס, וסרבו לגייסו.  ויטנברג לא ויתר ונלחם על הזכות לשרת ולתרום ועל כן התחיל את שירותו באופן לא שגרתי, והתגייס ראשית לבסיס חוות השומר. בסיס חוות השומר הסמוך לצומת גולני מיועד להכנת אוכלוסיות מיוחדות לשירות הצבאי. בחוות השומר הטירונים עוברים טירונות ייחודית שבסופה הם משובצים ליחידות צה"ל השונות. על התקופה שם הוא מספר: "מאוד נלחמתי שם בעצמי ובהתמודדות עם המסגרת הצבאית. מעולם לא הסתדרתי במסגרות וזה היה מאוד קשה. למזלי הייתה לי מפקדת מדהימה שלא וויתרה עליי. במהלך כל החיים שלי אף אחד לא הראה לי שהוא יכול לסמוך עליי בעיניים עצומות, והיא סמכה עליי, ולא ויתרה עליי בזמן שכל מי שהכיר אותי ויתר עליי ממזמן. בזכותה למדתי להתמודד עם הקושי הזה ולהתעלות מעליו".

ויטנברג עבר בבסיס טירונות רגילה, וסיימה כמצטיין הטירונות. אך הטירונות שסיים לא הייתה במחלקה המיוחדת לחיילים המיועדים ללוחמה. הצבא החליט ללכת לקראתו וניתנה לו ההזדמנות לנסות את מזלו בגיבוש לחטיבת הצנחנים. רב"ט ויטנברג עבר את הגיבוש ובנובמבר 2016 התחיל את הכשרת הצנחנים, בבסיס האימון החטיבתי.

בבסיס האימונים החטיבתי עבר הכשרה אינטנסיבית: ארבעה חודשים של טירונות וארבעה חודשי אימון מתקדם. בסך הכל כשמונה חודשי הכשרה, שבסופם קיבל את הכומתה אדומה, שוב כמצטיין. לאורך ההכשרה, רב"ט ויטנברג מספר כי הייתה דמות נוספת אשר ליוותה אותו: "המ"כ האישי מאוד השפיע עליי. בחיים שלי לא ראיתי אדם כמוהו. בן אדם שלא מוותר לעצמו ולחיילים שלו בשום דבר, אפילו בפרט הקטן ביותר. בן אדם שגם ברגעים הקשים תמיד עם הראש למעלה, ושם בשביל האחרים. שאפתי להיות כמוהו ולהשאיר את הוותרן שהייתי מאחור, גם הרבה בזכותו". כשנשאל על הסיבה שרצה להיות לוחם ושאף לתת את "ההכי טוב שלו" לדבריו, הוא אומר: "דבר ראשון, בין כל האנשים שליוו אותי לאורך הדרך בצבא, אמא שלי הייתה איתי תמיד. היא תמיד האמינה בי, גם כשכולם אמרו שלא יצא ממני כלום, והייתה שם בשבילי ורציתי לעשות זאת גם בשבילה. דבר שני, אני בא ממשפחה שרוב הבנים בה היו לוחמים, גדלתי על מור"קים, ולא ראיתי אפשרות אחרת מלבד לזאת של הלוחמה. בנוסף לשני אלה, רציתי להוכיח לעצמי ולאחרים, שלמרות הכול אני יכול".

למתגייסים עם עבר בעייתי כמותו יש מסר:"אף פעם אל תפסיקו להאמין בעצמכם. את זה אני אומר אחרי שלמדתי זאת על בשרי. אין דבר כזה לא יכול. גם אם אתם הכי למטה תמיד תוכלו להגיע לטופ, זה תלוי בכם. בנוסף, הצבא זה מקום מעולה להתפתחות אישית, לכן אני ממליץ לכם לא לוותר על המסגרת הצבאית. אז תנו את ההכי טוב שלכם, בשבילכם, וכי אתם יכולים. וכמובן תעשו זאת גם בשביל המטרה שלשמה אנחנו מתגייסים, ההגנה על המדינה".

דילוג לתוכן