אל מי אפשר לפנות במקרה של הטרדה מינית בעבודה?

על פי החוק במדינת ישראל, נקבע שהטרדה מינית היא התייחסות חוזרת למיניות של האדם,
כאשר זה הראה למטריד שהוא אינו מעוניין בהתייחסות זו. כמו כן, הטרדה מינית היא גם התייחסות משפילה או מבזה לנטייה המינית של האדם, עשיית מענה מגונה באדם או סחיטה באיומים בעלת אופי מיני. מקרים של הטרדות מיניות מתרחשים גם במגזר הציבורי וגם במגזר הפרטי.

הטרדה מינית מהווה עבירה פלילית לכל דבר וניתן לתבוע את המטריד ואת מקום העבודה בבית הדין לעבודה. אם מחליטים להגיש תביעה, מומלץ לקחת את שירותיו של עו"ד להטרדה מינית.
כמו כן אפשר ואפילו מומלץ להגיש תלונה במשטרה.

פרסום תצלום או סרטון מיני

גם הפצת תמונה או סרטון כאשר האדם המצולם לא הסכים לכך, נחשבת להטרדה מינית לכל דבר. בשנים האחרונות, מדווחים לא מעט מקרים של סחיטה מינית וזאת תוך כדי איום על הפצת סרטון מיני במקום העבודה. זוהי עבירה פלילית חמורה ביותר. 

האם יש הבדל בין הטרדה מינית במקום העבודה לבין הטרדה מינית "רגילה"?

למעשה, הטרדה מינית בעבודה נחשבת להטרדה בה העובד מתייחס למיניות של עובד או עובדת, כאשר אלה לא משתפים פעולה עם ההתנהגות שלו וכמובן מראים שאינם מעוניינים בכך.
כמו כן, גם אם המעסיק מתייחס למיניות של העובד או העובדת ואלה חוששים לסרב בגלל יחסי הכוחות, אז גם למצב כזה החוק מספק פתרון והוא שאסור למעסיק להשמיע התייחסויות מיניות כלפי העובדים המועסקים במקום העבודה ולא חשוב אם הם הסכימו או לא הסכימו לכך בגלל פערי הכוחות. 

חובת המעסיק לפי חוק למניעת הטרדה מינית

כל מעסיק צריך לנקוט אמצעים על מנת למנוע לחלוטין מקרים של הטרדות מיניות במקום העבודה. על מנת לעמוד בחובתו על פי דברי החוק, עליו לבצע את הדברים הבאים:

-עליו לקבוע דרך יעילה לעובדים, כך שאלה יוכלו להגיש תלונה על הטרדה מינית במקום העבודה.

-עליו לטפל בצורה המקצועית והמהירה ביותר בכל דיווח שיש לגבי הטרדה מינית. כמו כן, עליו גם לוודא שהמקרה לא חוזר על עצמו.

-עליו לקבוע תקנון למניעת הטרדה מינית. יש לפרסם אותו במקום בולט וגלוי. חובת התקנון היא רק במקומות עבודה בהם מועסקים למעלה מ-25 עובדים.

במידה והמעסיק לא ממלא את חובותיו כפי שהוזכר לעיל וכפי שמצוין בחוק, העובד או העובדת שהוטרדו עשויים להגיש תביעה אזרחית כנגדו.

מינוי ממונה על החוק להטרדה מינית בעבודה

בכל מקום עבודה, מומלץ שיהיה אדם שאחראי על הנושא. להלן תפקידיו:

-הממונה יקבל תלונות על הטרדה מינית במקום העבודה.

-הממונה יקיים בירור ובמידת הצורך גם יפתח בחקירה ביחס לתלונה.

-הממונה יספק ייעוץ והדרכה לעובדים המוטרדים.

-כאשר הבירור יסתיים, יועבר דיווח מפורט למעסיק. זה יחליט באיזה דרכים לטפל במקרה.

האם עובדת יכולה להטריד מינית?

התשובה היא חד משמעית כן. במרבית המקרים, ההטרדה מבוצעת כלפי העובדת. מה שכן, יש גם מקרים בהם עובדות או מנהלות מטרידות עובדים ממין זכר. כאן נציין דבר חשוב, החוק לא עושה הבדלה בין נשים לגברים ועל פי החוק כל אחד שהטריד, גם עשוי להיענש בהתאם. 


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן