fbpx

מחדל ההקרנות בצפת: עשרות חולים טופלו בניגוד להנחיות

מחדלים חמורים בטיפול בחולי סרטן במכון הרדיותרפיה התגלו במרכז הרפואי "זיו" בצפת כשעשרות חולים טופלו בניגוד להנחיות ובנוסף מנהלים לא דיווחו על כשלים. -משרד הבריאות בצעד חריג אסר על המכון בצפת לקבל עוד חולים, כך חושך כתב הבריאות, רן רזניק בעיתון "ישראל היום".

רזניק המשמש גם כפרשן בריאות חושף מחדלים חמורים על מרכז ההקרנות שנפתח בצפת ב-2017 לאחר מאבק ציבורי מתמשך של שנים רבות, המכון לרדיותרפיה לטיפולי הקרנה בחולי סרטן בבית החולים הממשלתי זיו בצפת – הוא הוגדר על ידי משרד הבריאות כפרויקט לאומי וספינת הדגל של משרד הבריאות בקידום הרפואה הציבורית בצפון הארץ. זאת, לטובת חולי הסרטן, שלא יצטרכו יותר לנסוע לטיפולים הרחק ממקום מגוריהם. 

צילום: מלך גרסטל.

בפתיחת המכון החגיגית בו השתתפו, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות ליצמן השקיע משרד הבריאות עשרות מיליוני שקלים, והיא הוגדרה על ידי בכירי משרד הבריאות כ"אירוע היסטורי שבזכותו גם תושבי צפת והצפון יוכלו לקבל שירותים שלא נופלים ברמתם מאלו שמקבלים תושבי מרכז הארץ.

ואולם, ממסמכים פנימיים ועדויות הנחשפים כאן בראשונה, עולה כי קיימים מחדלים קשים מאוד בטיפולי ההקרנות בעשרות חולי סרטן ובתפקוד המכון. נוסף על כך, גם נתגלו כשלים חמורים בבקרה של משרד הבריאות ושל הנהלת בית חולים זיו בראשותו של ד"ר סלמאן זרקא על הקרנות החולים. עד כדי כך, שבצעד חריג, באפריל השנה אסר משרד הבריאות לקבל חולי סרטן חדשים למכון. זאת, מאחר שעשרות חולים טופלו בניגוד להוראות החתומות והחד־משמעיות של משרד הבריאות, שנועדו להכשיר בהדרגה את כל העובדים וכלל בית החולים למתן ההקרנות, ומחשש לפגיעה באיכות טיפולי ההקרנות שניתנים בבית החולים ובסיכויי הריפוי ממחלות סרטן, אם הטיפולים יינתנו ללא הכשרה וניסיון מספיק של הצוות הרפואי.בעקבות האיסור הופנו מאז אפריל השנה עשרות מטופלים שהיו אמורים לקבל טיפול בזיו, לבתי חולים אחרים בחיפה ובמרכז הארץ. עד היום, במכון הקרינה מטפלים רק בפחות ממחצית ממספר המטופלים עד אפריל השנה (כ־25 חולים ליום במקום כ־50 עד אפריל).

צילום ארכיון: פרופ' גז ומשמאלו פרופ' זידאן מנהל המערך האונקולוגי.

עוד מדווח העיתון: בעקבות הודעת משרד הבריאות, כתב באפריל ד"ר זרקא לפרופ' ג'מאל זידאן, מנהל המכון האונקולוגי בבית החולים ולפרופ' אליהו גז, מנהל מכון הרדיותרפיה, כי הוא מבקש מהם דיווחים דחופים "על המקרים שחרגתם מההסכם", וציין כי "משרד הבריאות הודיע לנו על איסור קבלת מטופלים חדשים למכון ההקרנות לאור אי־העמידה שלנו בהסכם החתום, שמגדיר את המקרים שמותר לנו לטפל בהם". עוד מתגלה כי בישיבת הנהלת בית החולים ביולי השנה התריע ד"ר זרקא כי להפסקה של קבלת החולים יש "משמעויות כבדות בקשר עם המטופלים והקהילה, בהשפעה על הצוות שלנו, על תדמית בית החולים וגם השפעה כלכלית". ד"ר זרקא התריע עוד כי "ההתנהלות בחודשים האחרונים היא תוצאה של אי־מילוי ההנחיות, והתוצאות היו פגיעה במטופלים ובבית החולים". עוד נודע כי באוגוסט השנה התריע פרופ' זידאן כי בעקבות הוראת משרד הבריאות "חבל על החולים המסכנים שמועברים לטיפולי הקרנות פשוטים ביותר בבית החולים האיטלקי בחיפה". פרופ' זידאן התריע עוד בינואר 2018 כי ההתנהלות של משרד הבריאות כלפי מכון ההקרנות בזיו "מזלזלת ועלולה לפגוע בחולים".

ל"ישראל היום" נודע עוד כי באוגוסט השנה התלוננו בכירים בבית החולים שיבא בפני הנהלת משרד הבריאות כי הם "מאוד מוטרדים" מחוסר שיתוף הפעולה של מנהלים ורופאים בזיו לביצוע הבקרה והפיקוח על הקרנות החולים.  

התלונות הועברו למי שאחראיות, בתוקף תפקידן, לביצוע הבקרה על מכון הקרינה החדש בזיו: ד"ר אסנת לוקסנבורג, ראש חטיבת הטכנולוגיות הרפואיות, המידע והמחקר במשרד הבריאות, וד"ר אולי וויינשטיין, ראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד.יחד עם זאת, בכירים בבית החולים אומרים כי הצעדים של משרד הבריאות פגעו בחולים רבים, ואחד ממנהלי המחלקות בזיו אמר ל"ישראל היום" כי "מאז אפריל השנה, משרד הבריאות מטיל מגבלות קשות מסיבות לא מקצועיות על הקרנות החולים, ופוגע בשירות הרפואי לחולי הסרטן בכל הצפון". לפני כחודש כתב גם פרופ' גז לפרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, כי "ביחידה לרדיותרפיה בזיו יש צוות מיומן של רופאים ופיזיקאים רפואיים, ואני וד"ר טובה יונינה בעלי יותר מ־30 שנה של ניסיון קליני, וקודם להגעתו לבית החולים ביצענו את כל טיפולי הקרינה ללא כל הגבלה. התנהלות משרד הבריאות אינה מובנת ופוגעת בחולי הסרטן".

ואולם, על פי המסמכים, גם שנה קודם לכן, בפברואר 2018, הורה משרד הבריאות על "הפסקה מוחלטת" של קבלת מטופלים חדשים. זאת, לאחר שהתגלה כי לא בוצעו שוב רוב ההתחייבויות המהותיות של בית החולים זיו בהפעלה המדורגת והמבוקרת של מכון הקרינה, וכי לא מתקיימים בבית החולים זיו הפיקוח והבקרה ההדוקים והקבועים שעליהם התחייבו בהסכם חתום ההנהלה ומכון הקרינה בבית החולים הממשלתי שיבא בתל השומר, שמנהל פרופ' צבי סיימון. יש לציין כי כל הצעדים האלה ננקטו מבלי שמשרד הבריאות או בית החולים זיו הודיע עד היום לציבור על הגבלות אלה, כמתחייב.מהמסמכים הפנימיים עולה כי בשנה האחרונה עשרות חולים טופלו בהקרנות לגידולי סרטן, בניגוד גמור להוראות של משרד הבריאות, שהגביל את טיפולי הקרינה רק לסוגי סרטן מסוימים, ואסר על המכון לתת טיפולי קרינה מעבר להגבלות אלה. על פי המסמכים הפנימיים, מדובר בעשרות חולים שאסור היה לפי הוראות משרד הבריאות לטפל בהם, במחלות של סרטן הכבד, הלבלב, הריאות, הקיבה, המוח, עמוד השדרה והצוואר.

לדברי רופאים בכירים, משמעות הדבר היא שיש חשש לפגיעה באיכות טיפולי ההקרנות שקיבלו חולים אלה בזיו וכי מדובר גם בכישלון קשה ומתמשך של הבקרה הפנימית של בית החולים והבקרה של משרד הבריאות עצמו. על פי המסמכים הפנימיים, התגלו גם במכון הקרינה בזיו כמה מקרים חמורים ביותר של "טעויות משמעותיות" בתכנון טיפולי ההקרנות אצל חולי סרטן. טעויות אלה לא דווחו למשרד הבריאות, כמתחייב בהוראות משרד הבריאות. 

מבדיקת "ישראל היום" עולה עוד כי באחרונה החליט מנהל בית החולים זיו, ד"ר סלמאן זרקא, להפסיק עד סוף דצמבר את חוזה העסקתו של פרופ' אליהו גז, מבכירי הרופאים בתחום זה בארץ, שמנהל בשנתיים האחרונות את מכון הרדיותרפיה בבית החולים. גם על כך כבר הביעו רופאים בכירים בבית החולים דאגה וביקורת חמורה, כאשר ד"ר יבגני סולומונוב, מנהל המחלקה הכירורגית, כתב לד"ר זרקא כי "צריך למנוע את פרישתו של פרופ' גז ולשמור על כושר תפקודי של כל הצוות האונקולוגי של מרכז הקרינה". ד"ר רן כץ, מנהל המחלקה האורולוגית, התריע כי "הפסקת עבודתו תגרום לנזק ממשי לכירורגיה האונקולוגית בבית החולים. מדובר באיש מקצוע מן המעלה הראשונה, בעל ידע רב וניסיון שאין שני לו". 

התגובות כפי שנמסרו לישראל היום

ממשרד הבריאות נמסר: "כחלק ממדיניות המשרד לצמצום פערים בבריאות בפריפריה ועל מנת לשפר את הטיפול הניתן בפריפריה לחולים אונקולוגים, אישר משרד הבריאות לפתוח מרכז לווייני של רדיותרפיה במרכז הרפואי זיו. היות ורדיותרפיה הוא תחום טיפולי מורכב מאד, אשר מצריך ניסיון מקצועי וציוד מתקדם הוחלט כי המרכז לרדיותרפיה בצפת יפעל כלווין של המכון לרדיותרפיה של מרכז הרפואי שיבא – משמעות הדבר היא כי המרכז הרפואי שיבא מפקח מקצועית על המרכז לרדיותרפיה בזיו. במסגרת זו נחתם הסכם בין שני המרכזים, בוצעו השתלמויות לעובדים בזיו במרכז ההדרכה ובמכון הרדיותרפי בשיבא , רופאים בכירים בשיבא (לרבות מנהל מכון הרדיותרפיה) מגיעים לעבוד עם הצוותים בצפת, מבוצעות בדיקות על תכנוני קרינה ועוד. היות ומדובר במכון חדש משרד הבריאות מקיים מעקב עם הנהלות בתי החולים והצוותים המקצועיים לבחון את ישימות ההסכמים ואת השינויים הנדרשים לביצוע בהנחיות מעת לעת. כיום מועסק במכון הקרינה בזיו-צוות מנוסה שעבר הכשרות מקצועיות רחבות בשיבא, מעבר לניסיונו המקצועי האישי. ההנחיה והליווי של המרכז הרפואי שיבא ממשיך להתבצע ותחומי פעילות המכון בצפת מתעדכנים מעת לעת".

מבית החולים זיו נמסר: "המרכז הרפואי זיו בצפת פועל למתן שירותי בריאות מתקדמים ומלאים לתושבי הצפון תוך פיתוח שירותים חסרים וקידום שירותים קיימים, בסיוע ובתמיכת משרד הבריאות. המטרה שלנו היא לתת לתושבי הצפון את שירותי הרפואה החיוניים והמצוינים קרוב למקום מגוריהם ולחסוך להם את מעמסת הנסיעה. מתוך ראיה זו הקים משרד הבריאות את מכוני ההקרנות והפט סיטי בזיו ופועל בכדי להפוך את זיו למרכז הצפוני לטיפול בחולי הסרטן". "מכון ההקרנות של המרכז הרפואי זיו צויד בטכנולוגיה המתקדמת ביותר האפשרית, תוך הקפדה על סטנדרט בניה גבוה ואויש על ידי צוותים מקצועיים בעלי ניסיון שהגיעו מבתי חולים אחרים. כחלק מהקמת שירות כה משמעותי ומיוחד, נקבע כי מכון ההקרנות במרכז הרפואי שיבא ילווה את המכון בזיו ויקדם את התפתחותו והפיכתו למכון עצמאי. המכון בזיו נמצא בתהליכי התפתחות מבחינת הטיפולים שהוא מורשה לתת. עיקר התחלואה בסרטן, סרטן השד, הערמונית ודרכי השתן, סרטנים מתקדמים ומפושטים שמחייבים טיפול מקל (פליאטיבי) ניתנים בזיו על ידי צוות מיומן ומוכשר וכאמור בליווי צוות שיבא המצוין. בחודשים האחרונים כמות הטיפולים והחולים שיכולים לקבל מענה בזיו, הלכה וגדלה כחלק ממדיניות משרד הבריאות לקדם את הפעלתו של זיו עד מצב שרוב הטיפולים יינתנו בו"."דוחות המכון של שיבא, המתבססים על עבודה תכופה, ביקורים ובקרות, על המכון של זיו, מעידות על עשייה מקצועית, איכותית וראויה וכך גם מעידים החולים הרבים של הצפון שזכו למענה מקצועי אצלנו. אנו מודים לצוות מכון ההקרנות בשיבא על הליווי ומקוים כי בעתיד הקרוב נוכל להרחיב את כמות הטיפולים והמטופלים במכון של זיו למען תושבי הצפון. אנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם המכון בשיבא ועם חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים לפיתוח וקידום המכון של זיו בשנה הקרובה   ולעניין רופא זה או אחר, אין זה ראוי לנהל את הסוגיה מעל דפי העיתון".

השאר תגובה

דילוג לתוכן