מצדיע לצפון: רנ"ג שי אילוז מצפת מסכם 32 שנות שרות "עבורי השרות בגבול הצפוני – שליחות למען האזור"

מי שמכיר את שי אילוז מצפת, יודע שהוא לא רק בן למשפחה ענפה ומכובדת בעיר ולא רק אחיהם של האדריכל, ציון אילוז ושל פאני אלבז (האמא של איש התקשורת שלום), הוא גם איש משכמו ומעלה המשלב את שירותו הצבאי הממושך עם עשייה לקהילה בשכונת מגוריו בצפת. ארשת פניו המחייכות בדרך כלל של שי אילוז לא מעידים כלל על העבודה החשובה והרצינית של האיש עם המדים הירוקים המשרת את המדינה 32 שנה וכולם בצפון.

אנחנו היום יותר ממוגנים ובטוחים מתמיד

לאחרונה שי ועוד חיילים רבים ששרתו ברצועת הבטחון ובדרום לבנון קבלו מהרמטכ"ל אביב כוכבי את אותות המערכה. אילוז בן ה-50 רנ"ג תקשוב בחטיבה 769 בגבול הצפוני, טוען שהוא אומנם מעריך את ההוקרה של פיקוד צה"ל אבל הוא ראה בשרותו הצבאי באותה תקופה כשליחות למען הצפון ולמען משפחתו המתגוררת בצפת ובק"ש. שי אילוז הוא נגד מסוג אחר לא אכפת לו שאת הקרדיט מקבלים תמיד הקצינים. "במהלך הלחימה ברצועת הביטחון ובדרום לבנון, הנגדים שלנו אשר משרתים בצה"ל אז והיום, לחמו, הגנו על תושבי הצפון ותמכו במאמץ המלחמתי תחת סיכון חייהם, לאורך ימים ארוכים, לילות ללא שינה מלאי מערבים במערכה אחת ארוכת השנים", מספר אילוז שמוסיף: "תקופה זו התאפיינה במתח גבוה, שהייה מבצעית ארוכה במוצבים חודרי לבנון, עבודת צוות, רוח לחימה וחברות אמת". אילוז מורעל צבא אמיתי יסיים בקרוב את שירותו הצבאי.

הוא נגד מסוג אחר לא אכפת לו שאת הקרדיט מקבלים תמיד הקצינים.

הוא התגייס בשנת 89. לאחר שירות של 4 שנים בחטיבת הנח"ל, עבר לשרת ביחידת הקישור ללבנון שם עבד מול הצד"לניקים כשהוא נכנס לחלק הלבנוני ברצועת הבטחון כמו שאחד נוסע באופן יומיומי מחצור לראש פינה. באותם שנים עד פירוקה של יחידת יק"לעם היציאה מרצועת הביטחון בחודש מאי 2000 הוא עמד מספר פעמים בסכנת חיים. "סכנה של ממש – ניצלתי בנס במוצב ריחן ולא הייתי רחוק מפגיעה ישירה של טיל", הוא משחזר. "השירות ברצועת הביטחון היה מיוחד, לא דומה לשום תעסוקה מבצעית אחרת, זו הייתה מערכה מרובת שנים בה שמרנו על תושבי הצפון ואיבדנו במהלך משימה זו חברים רבים". אחד מחבריו היותר ידועים שנהרגו, היה מפקד יחידת יק"ל תא"ל, ארז גרשטיין שנהרג ממטען צד. " אני לא אשכח את היום הזה – מדובר באבדה גדולה של קצין מעולה שכל עתידו היה לפניו", מספר אילוז. "את התקופה ההיא בלבנון  זה יישאר צרובבזיכרוני לנצח". אילוז מתאר את הפעם הראשונה בה נכנס ללבנון: " באותו הלילה יחידת מגל"ן יצאה למבצע, נכנסנו בשיירות בשעת לילה מאוחרת שם הבנתי שאני יודע לאן פני מועדות אבל איני יודע מתי אצא וכיצד. כל חזרה לרצועה ויציאה חזרה לארץ הייתה מאתגרת מלאה בניסיונות פגיעה בכוחות צה"ל. החוויות רבות, בין אם בלבנון או כתושב בארץ אשר שומע מה חבריו, תושבי הצפון עוברים.לפני 15 שנה פרצה מלחמת לבנון השנייה. יום לפני שהמלחמה החלה – אילוז היה במהלך לימודים אקדמאיים במכללה בצפת כשלפתע בירת הגליל הפכה להיות חלק מהחזית.  צפת עיר מגוריו הותקפה ביחד עם ערי הגליל במטחי קטיושה רבים. אילוז לא המתין לטלפון ממפקדיו –התייצב בבסיס ושהה שם ברצף מעל 40 יום עד להפסקת האש. " התקופה לא הייתה קלה – מצד אחד צה"ל מגן על יישובי הצפון ובמקביל תוקף את האויב, אתה צריך להיות זהיר ומוכן ומצד שני אתה דואג למשפחה שלך הנמצאת אף היא תחת מתקפה".

אילוז משוכנע שיש לנו צבא טוב ואיתן שנותן הגנה מושלמת לתושבי המדינה. "אנחנו היום יותר ממוגנים ובטוחים מתמיד", הוא אומר והוא יודע על מה הוא מדבר – במסגרת התפקיד בה הוא משמש כנגד התקשוב הוא וחייליו אמונים על הפעלת הכוח וניהול ההגנה בסייבר, בניית הכוח והפעלתו. כמו כן הוא וחייליומפעילים את חיל הקשר ומספר יחידות מסווגות. הוא מרוצה מכך שבבית הספר הרב תחומי בצפת פועל מסלול השוחרות של חיל התקשוב המיועד לבוגרי ובוגרות כיתות ט'. המסלול מקנה לבוגריו את היכולת להשתלב בצבא בתחומי ההייטק והסייבר. עבור שי אילוז זה היה מבחינתו סגירת מעגל. "קלטנו בצפון מספר חיילים בוגרי בית הספר לתקשוב בצפת", מספר בגאווה, שי אילוז. "אני את החילים הבאים של מסלול השוחרות מצפת כבר לא אזכה לגייס", אומר שי שכאמור משתחרר מקרוב. המשפחה שלו מבחינתו היא מעל הכל והוא יודע לתמרן בין שירותו הצבאי לאהבת האשה ליאת וארבעת ילדיו. את ההתנהלות הרצינית שלו בצבא כולל הדייקנות שלו בפרטים הקטנים ביותר הוא מיישם אף בבית הכנסת השכונתי של נוף כנרת "רחובות הנהר" שם הוא משמש כגבאי ושליח ציבור. על היום של אחרי שחרורו הצבאי הוא כבר חושב ומלבד להיות יותר זמן עם המשפחה הוא גם מתכוון לחזק את מעמדו בקהילה בצפת.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן