הפרעות למידה: להכיר את התסמינים, ולגלות איך לעזור

הפרעות למידה יכולות להקשות על הילד לקרוא, לכתוב או לפתור פעולות חשבון פשוטות של חיבור וחיסור. הכרת התסמינים של הפרעות למידה וזיהויים מוקדם ככול האפשר, חשובה לקידום הילד.

לא תמיד קל להבחין בכך שהילד סובל מהפרעות למידה, ויש הרבה ילדים שמתמודדים עם קשיי הלמידה זמן רב לפני שהם נשלחים לאבחון פסיכודידקטי. כיוון שהפרעות למידה מקשות על הילדים עד כדי כך שהן פוגעות בהערכה העצמית ובדחף שלהם להצליח, חשוב שההורים יכירו את התסמינים של הפרעות הלמידה, יגלו את דרכי הטיפול היעילים, ויציעו לילד שלהם עזרה מידית.

מהם התסמינים של הפרעות למידה?

כל ילד עשוי להתקשות בלימודים בזמן זה או אחר. אבל, כאשר הילד מתקשה לשלוט במיומנויות הלמידה לאורך זמן של כחצי שנה, ולא מצליח להשתפר גם כשהוא מקבל שיעורים פרטיים, ייתכן שלילד יש הפרעת למידה.

הנה כמה מהתסמינים המרכזיים של הפרעות למידה בקרב ילדים:

  • קושי ברכישת מיומנויות קריאה, כתיבה, איות או מתמטיקה, ברמות הצפויות בגיל הילד או ברמת הכיתה שלו.
  • בעיה בהבנת ההוראות ובביצוען.
  • חוסר קואורדינציה המתבטא במצבים שונים כמו הליכה, משחקי ספורט או ביצוע מטלות הדורשות שימוש בשרירים הקטנים, כמו החזקת העט.
  • בעיות זיכרון, קושי לזכור את מה שנאמר כרגע.
  • נטייה לאבד בקלות את המחברות, ספרי הלימוד או כל פריט אחר.
  • קושי להשלים בזמן את שיעורי הבית או את המשימות הלימודיות האחרות.
  • בעיות התנהגות בבית הספר, ותגובות רגשיות מתריסות שיכולות להיות מלוות בכעס רב. או התנהגות חצופה ומתריסה תוך כדי ביצוע המשימות הלימודיות כמו קריאה או הכנת שיעורי הבית. 

לגלות איזו עזרה ניתן לקבל במקרים של הפרעות למידה

במקרה של הפרעות למידה, טיפול מוקדם הוא המפתח להצלחה, כי הבעיה הופכת גדולה יותר ככול שהילד גדל. כלומר, ילד שלא יודע פעולות חשבון פשוטות בבית הספר היסודי, לא יוכל לפתור בעיות באלגברה בתיכון. 

ילדים המתמודדים עם הפרעות למידה עשויים לחוות גם:

  • חרדה הקשורה להישגים הלימודיים שלהם.
  • דיכאון.
  • הערכה עצמית נמוכה.
  • תחושת עייפות.
  • ירידה במוטיבציה.

יש ילדים שפועלים באופן שמצליח להסיח את תשומת הלב מהקשיים המאתגרים אותם בבית הספר. 

לכן, אם יש לכם חשש שמא ילדכם מתקשה ללמוד, אתם יכולים לבקש מבית הספר לבדוק אם הילד סובל מהפרעת למידה. אתם גם יכולים לפנות למכון פרטי מחוץ לבית הספר, כדי לקבל אבחון ותוכנית טיפולית מותאמת אישית.

ההורים, המורים והיועצת הבית ספרית הם חלק מהאנשים שיכולים לבקש אבחון לילד. במסגרת האבחון, הילד יעבור בדיקה גופנית כללית לבדיקת הראייה, השמיעה או מצבים רפואיים אחרים שגורמים לקשיי הלמידה. בנוסף, הילד יעבור סדרת בחינות על ידי אנשי מקצוע, פסיכולוג, וקלינאי תקשורת, שיעבדו יחד כדי לערוך אבחון שיקבע אם האתגרים איתם מתמודד הילד עומדים בהגדרה של הפרעת למידה. בעקבות האבחון, קלינאי התקשורת יוכל לתכנן תוכנית לימודים מותאמת אישית המשתמשת בנקודות החוזק של הילד.

האבחון הפסיכודידקטי מבוסס בדרך כלל על כמה פרמטרים, כולל: משוב מהמורה, ראיון עם ההורים, סקירה של הדרך שבה הילד מסתדר בבית הספר, והערכה פסיכולוגית לבדיקת מצבים נפשיים, כמו חרדה, דיכאון והפרעות קשב וריכוז. 

מצבי בריאות נפשיים אלה יכולים לתרום לעיכובים ביכולת של הילד לשלוט במיומנויות הלמידה. לדוגמה, יש ילדים עם הפרעות קשב וריכוז שמתקשים לסיים את המטלות הלימודיות שלהם. עם זאת, הפרעת קשב וריכוז לא בהכרח תקשה עליהם ללמוד מיומנויות אקדמיות, אבל כן תקשה עליהם לבצע את המיומנויות הללו. ילדים רבים עם הפרעת קשב וריכוז סובלים גם מהפרעת למידה.

לבסוף, האבחון והטיפול המותאם אישית, יכולים להגביר את כישורי הלמידה של הילד בבית הספר ומחוצה לו.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן