המדריך למיחזור פלסטיק בישראל

אנחנו חיים בעידן השפע ותרבות הצריכה וחלק בלתי נפרד מכך הוא השימוש הגובר בפלסטיק – שקיות, צעצועים, רהיטים, בקבוקים, תיקים, גיגיות, כלי הגשה.

הסיבה שנעשה שימוש כה מאסיבי בחומר היא שהפלסטיק הוא חומר בעל עמידות גבוהה ונחשב לחומר רב תכליתי אשר מפחית עלויות ייצור בהשוואה לחומרים אחרים וניתן בעלות אטרקטיבית לייצר מנו מגוון רחב של מוצרים לתעשיות רבות.

על פי נתונים משתמשים כיום בפלסטיק בערך פי 20 מאשר לפני 50 שנה. הבעיה היא שהצטברות של פלסטיק שמוטמן, מוזרם או נשטף מהווה סכנה. החומר מתפרק לאט מאוד לחלקיקים שיכולים לזהם את המים, האוויר ולפגוע בסביבה ובבריאות. כלומר, הפלסטיק מתפרק משחרר כימיקלים שיכולים לחדור למים, למזון, לאדמה ולגרום למחלות וזיהומים. מה ניתן לעשות על מנת להפחית את הנזק? מיחזור! 

מדוע חשוב למחזר פלסטיק?

מיחזור פלסטיק הוא תהליך חשוב מאוד על מנת לצמצם נזקים סביבתיים ובריאותיים כאשר למיחזור יתרונות בולטים: ראשית, הוא יכול להפחית שימוש בגזי חממה כיוון שתהליך ייצור של פלסטיק מעורב בנפט וככל שמייצרים פחות מהחומר הזה כפי שמתאפשר במיחזור שלו כך אפשר להפחית את גזי החממה המסוכנים.

ייצור החומר כרוך גם בשימוש במשאבים טבעיים ומיחזור שלו חוסך שימוש במשאבי כדור הארץ המוגבלים והיקרים. התהליך למעשה חוסך באנרגיה, שומר על המערכות האקולוגיות ועל כדור הארץ וגם מקדם את הכלכלה.

הטמנת הפלסטיק במקומות שונים עשויה ליצור נזק בלתי הפיך וברגע שמתבצע מיחזור ניתן גם לחסוך שטחים של הטמנה או מזבלה. המיחזור מתקשר גם לאורח חיים בר קיימא ולשימור המשאבים.

כיום, הודות לטכנולוגיה המתקדמת ולטכניקות ייצור ניתן למחזר סוגים שונים של פלסטיק מבקבוקים, סרטים נצמדים, צינורות, פולימרים שונים, סכו"ם מפלסטיק, רהיטים, פתרונות אחסון וכדומה.

התהליך משתנה לפי סוג החומר כאשר היום מדובר בתהליך מתקדם שמאפשר פירוק של חומרים פלסטיים. הטכנולוגיה המתקדמת העדכנית יכולה לפרק את הפלסטיק לאבני הבניין המולקולריות. החידושים השונים בתחום מאפשרים לייעל ולקצר תהליכים ולהפוך את המיחזור ליותר חכם וחסכוני כולל מיון אוטומטי של פלסטיק. 

כיצד ניתן ליצור מהישן חדש?

על מנת לקחת חלק במיחזור חשוב מאוד להציב פחים ומכלים ייעודיים לאחסון כדי לבודד ולהפריד את הפלסטיק מחומרים אחרים. חשוב לפנות לחברה שתפנה את התכולה אחת לתקופה למתחם מיחזור כדי שהחומרים יגיעו למקום הנכון. תהליך האיסוף הוא קריטי וחשוב שיהיה פיקוח, מעקב ובקרה על כך שהחומר מועבר למקום הנכון.

באתר או במרכז המיחזור ממיינים את סוגי הפלסטיק השונים. אלה נבדלים זה מזה מכמה בחינות כמו למשל, קוד זיהוי שרף – הטמפרטורה בה החומר חומם.

בכל מקרה, לאחר תהליך המיון האוטומטי לרוב שוטפים את החומר על מנת להסיר ממנו זיהומים שעשויים להפריע לפעולה כמו למשל, דבקים או תוויות ושאריות מזון בעיקר מכלים חד פעמיים. לאחר מכן, ממיסים את החומר לצורה של פתיתים טחונים ולאחר מכן הופכים את התרכבות לכדורי פלסטיק הנמכרים לשימוש לצורך פיתוח של מוצרים חדשים.

אגב, ניתן לסייע להצלחת התהליך למשל בשטיפה מהירה של מוצרים מחומר זה לפני שמוסרים למיחזור. המיחזור בעל הצלחה רבה ומאפשר לתעשיות רבות להמשיך להתקיים ללא הנזקים שטמונים בתהליך הייצור או השלכת אשפה.

הודות לתהליך המיחזור המתקדם ניתן למצוא בשוק מגוון מוצרים ממוחזרים מפלסטיק כמו תיקי נשיאה, עציצים, ארגזים, בקבוקי שתייה, בדי פוליאסטר לבגדים ועוד. הרווח של המיחזור הוא של בני האדם ולכן, חשוב להיות מעורבים בתהליך למען עתיד טוב יותר גם לטובת דור ההמשך.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן