"סניקרהד" – המכורים לנעלי ספורט נדירות

באנגלית הם נקראים Sneaker Heads ובישראל קוראים להם "פלאג". הם קונים, מוכרים ואוספים סניקרס אקסקלוסיביים מהמותגים המובילים בעולם, ועל הדרך עושים אלפי שקלים על כל מכירה. אתר המותגים BranDeals חושף תעשיית נעליים משגשגת מתחת לרדאר.

אם הייתם קונים נעלי אייר ג'ורדן דגם 3 בלאק סמנט בשנת 2011 – עד שנת 2015 הייתם מקבלים 162% החזר על ההשקעה. זאת בהשוואה למניית אפל, שהייתה מביאה לכם רק 134% החזר, ומניות S&P 500 שהיו מניבות לכם רק 82% החזר.

מי שיודע להתנהל בשוק הסניקרס המחתרתי הזה, יכול לקנות זוג באלפיים ולמכור אותן בארבעת אלפים, ועל הדרך ליצור לעצמו עסק משגשג לא פחות מכל תחום אחר. כן, זה דורש סבלנות והכרת החומר – אבל מעל לכל זה נובע מתשוקה אמיתית ועמוקה מאוד למוצר הבסיסי הזה, שנקרא נעלי מותגים.

תחביבי איסוף הם לא דבר נדיר, ואנשים אוספים כמעט הכול תחת השמיים – החל מצעצועים וכלה במכוניות יוקרה. גם תחום הנעליים נמצא במוקד הפעילות הזו, ומגלגל מיליארדי דולרים ברחבי העולם באמצעות משפיענים, המרכזים סביבם קהל רב של מתעניינים, קונים ומוכרים.

מדובר בשוק-משני של סניקרס, אחרי השוק הראשוני של היצרניות המובילות כגון נייקי ואחרות. המשפיענים ויצרני הטרנדים הללו נקראים פלאג בישראל, או סניקר-הד (ראש סניקר) באנגלית, והתחביב שלהם חורג מכל תחביב דומה אחר; בעיקר מבחינת עלויות.

צפו: כתבה בכאן 11 על סתיו אסור, סניקרהד ישראלי

הסניקרהדז לא רק קונים ומוכרים סניקרס, אלא גם בקיאים בפרטים לכאורה זניחים בתעשייה הזו. לדוגמה, רובנו בטח לא נדע שנעלי אייר ג'ורדן דגם 3 Black Cement, שהושקו בשנת 1988, היו הראשונים בסדרת אייר ג'ורדן של חברת נייקי, וככל הנראה גם הצילו את החברה מקריסה. זוג נעליים מקוריות כאלו עולה כיום אלפי דולרים, אם לא למעלה מכך – וכל סניקרהד שמכבד את עצמו ירצה שהן יהיו באוסף שלו.

אפשר אפילו לטעון שהדגם הזה עשה לתעשיית הסניקרס – מה שאייפון עשה לתעשיית הטלפונים. ב-2011 הושק דגם בלאק סמנט בפעם הרביעית במחיר של 160 דולר, ונחטף תוך כמה דקות כמו לחמניות חמות בחנויות. כמה שעות לאחר מכן, חלק מהנעליים כבר מצא את דרכו לאיביי ולאתרי מסחר נוספים, במחיר גבוה פי 2 או 3 בהשוואה למחיר בו נרכשו. אין פלא שכיום חלק מהנעליים הללו שוות אלפי דולרים לזוג.

עבור המותגים המובילים, סניקרהדז הפכו למכתיבי טעם ולמשפיענים שדרכם ניתן לקדם ולדחוף עוד ועוד דגמי נעליים. למעשה זה כל כך אפקטיבי, עד שחברת נייקי בכבודה ובעצמה מסייעת להם לעשות זאת, ומטפחת את פלח השוק הזה באהבה רבה. ככל שהנעליים נדירות יותר, כך יהיה להן ביקוש גבוה יותר והמחירים יהיו בהתאם.

אבל מעבר לשחקנים הראשיים (המותגים) והמשניים (הסניקרהדז), בשנים האחרונות נוספו גם שחקנים נוספים. שחקנים אלו מפתחים כלים ייחודיים המשמשים לניתוח נתונים עבור תעשיית המשנה של הסניקרס; וזאת כדי לקבל את ההחלטות הטובות ביותר – בדיוק כמו בשוק המניות.

חברת Campless – בבעלותו של הסניקרהד ג'וש לובר (Luber) – משתמשת בביג דאטה כדי לנתח עשרות מיליוני עסקאות סניקרס. בצורה כזו כל אחד שיש לו תשוקה לסניקרס, יכול לקבל נתונים אודות ירידה או עלייה בערכן של נעליים מסוגים שונים. ניתן לנהל "פורטפוליו סניקרס" עבור כל האוסף שיש לכם בבית, וכך תוכלו להחליט מתי כדאי לכם לקנות ומתי למכור. מעבר לכך, פלטפורמות מהסוג הזה מסייעות ליצירת שקיפות בתחום, ואף מונעות זיופים שעלולים לעלות הרבה מעבר לסתם "ביוקר".

אין ספק שמדובר בנישה עסקית מפותחת לאין ערוך, המתקיימת בדרך כלל מתחת לרדאר של רובנו, הצרכנים הממוצעים. גם בישראל מדובר בתחום משגשג, עם קהל של אלפי סניקרים מושבעים שמתנהלים במגוון רחב של פלטפורמות – החל מפייסבוק ואינסטגרם וכלה במסחר ער ברחוב. יש להם אפילו מילון מושגים פרטי משלהם וביניהם תמצאו אפילו כמה סלבס מוכרים מאוד, שפיתחו גם הם תשוקה לסניקרס נדירים במיוחד.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן