כל מה שצריך לדעת על אישור העסקת עובד זר

בשנים האחרונות אנשים רבים נעזרים בעובדים זרים במיוחד בעובד זר סיעודי לצרכי שיקום, טיפול בבית, מלאכת הניקיון, ביצוע משימות יומיומיות וליווי למקומות שונים. 

עובדים זרים מגיעים ממדינות שונות לישראל למטרות עבודה. על מנת להעסיק עובד זר יש לקבל את האישורים המתאימים על מנת שזה יהיה על פי חוק ולכן, חשוב להבין את הפרוצדורה המסועפת של העסקת עובר זר לטיפול סיעודי בקשישים ולהכיר את החובות והזכויות על פי חוק. 

חשוב לפנות לגורם מקצועי שמכיר את אופן העסקתם של עובדים זרים וחברה מורשת שתוכל להתאים לצרכים הייחודיים שלכם את העובד המתאים ביותר, מבחינת זמינות, אופציה של מגורים, לעיתים מישהו שדובר את השפה של המטופל ובני משפחתו לתקשורת יעילה ונוחה יותר.

קבלת היתר ותשלומים חודשיים 

על מנת להעסיק עובד זר יש לקבל לכך אישור – היתר מיוחד במיוחד כאשר מדובר בהעסקתו על בסיס קבוע ובמשרה מלאה. אי עמידה בדרישות החוק עשויה להיות עבירה פלילית. 

רשות האוכלוסין וההגירה היא זו שמעניקה היתר להעסקת עובד זר. יש להגיש בקשה להיתר על סמך טופס שקיים להורדה ומילוי באתר של הרשות. 

כיום מבחינת שכר מדובר על תשלום חודשי של לפחות שכר המינימום העומד על 5,300 ₪ למשרה מלאה כאשר במקרה זה יש להחליט מראש כמה משלמים לעובד ישירות ואיך השכר מתחלק בין המעסיק הישיר ובין החברה הסיעודית המעסיקה.

כמו כן, יש לבחון מה נמצא באחריות החברה המעסיקה ומה באחריותכם ובכל מקרה, החובות כוללות, בין היתר, תשלום של דמי ביטוח לאומי, ביטוח בריאות והוצאות לחופשות וכמובן שכר עבודה וגם התשלומים הסוציאליים הנלווים הם נגזרת של תשלום שכר העבודה. 

בנוסף, נדרשים תשלומים שנתיים כמו דמי הבראה ויש לקחת בחשבון עלויות כמו הלנת ואירוח העובד הזר בבית – חדר ייעודי ותנאים שנקבעים בהתאם להסכם ההעסקה. חשוב גם להתייחס לביטוח בריאות והוצאות על נסיעות, ביטוח פנסיוני. 

חשיבותו של הסכם עבודה מקיף וחתום

ההתנהלות מול העובד הזר חייבת להיות מעוגנת בכתב בהסכם עבודה המתייחס למתכונת ההעסקה וכל הפרטים החיוניים כמו עלות ההעסקה, תשלומים שונים ואי חתימה על הסכם עבודה זו נחשבת לעבירה פלילית. הסכם העבודה גם מתייחס לאופי העסקת העובד למשל מהן המשימות שלו כי העובד הזר לא אמור לעסוק למשל במשק הבית אלא אם כן זה חלק מהעסקתו ולכן, יש לבחון כל מקרה לגופו. 

כמו כן, קיימת אפשרות לנכות את עלות השהייה והאירוח של המטפל מעלות העסקתו – תלוי במה שמוגדר בהסכם העבודה. כנ"ל לגבי דמי כיס ייעודיים שיש מי שמנכים מהשכר החודשי של העובד הזר. 

כדאי לכלול בהסכם גם את אופן התשלום – האם במזומן, צ'ק, העברה, עד לאיזה תאריך כל חודש יתבצע התשלום. על פי חוק, עליכם לשלם את השכר עד סוף החודש שעבורו משולם השכר ובמידה וחל עיכוב ייתכן שתידרשו בפיצויים על הלנת שכר.

ומה קורה במקרה של פטירה או פיטורין?

חשוב מאוד לדעת מראש גם למה יש לדאוג במקרה שיידרשו פיצוי פיטורין כשיהיה צורך לדאוג במקרה כזה לפיצויים וכן תשלום עבור הודעה מוקדמת במקרה של פיטורין או פטירת הקשיש.
יש לשים לב גם לדקויות שקשורות במקרים שונים. לדוגמא, במידה והמטופל מקבל קצבת סיעוד  ואם הוא המעסיק הישיר של המטפל או מעסיקה במקביל לחברה המורשת לסיעוד. 

אל תשכחו לשמור תיעוד מקיף של ההסכמים, פירוט התשלומים כיוון שרשות ההגירה והאוכלוסין רשאית לדרוש מכם בתור מעסיקים של עובדים זרים הוכחות לתשלומים שבוצעו. כדאי להיעזר בגורם שירכז עבורכם את כל המידע ויסייע לכם בניהול העסקת עובדים זרים לצרכי סיעוד להימנע משגיאות ולקבלת הטיפול הטוב ביותר.   


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן