fbpx

אריזה משפחתית- איך הילדים שלכם יתנהגו עם כסף?

דור ה- Z צמח על ברכי דור ה-Y שבתורם התחנכו על ברכי דור ה-X וכן הלאה. כל דור התעצב ומתנהג אחרת. איך ההתנהגות הזו באה לידי ביטוי ברמה הכלכלית ואיך צפויים להתנהל בני הנוער של היום עם כסף?

גל שביט

אחד המשפטים הנצחיים הנשמעים לאורך ההיסטוריה הוא "הנוער של היום…" ויש לכך סיבה, והיום – יותר מתמיד. חינוך הוא דבר חשוב, במוסדות הלימוד ובייחוד בבית ההורים. אולם לא כל הערכים והמוסכמות נשאבים ממקורות אלו. חלק ניכר ממה שמעצב דור הם התרחשויות משותפות – היסטוריות, טכנולוגיות, חברתיות וכלכליות המקיפות אותו ומהוות מרכיב חשוב בגיבוש התפיסות החברתיות והכלכליות של בני אותו הדור.

תמונה: שאטרסטוק 

 

הדור השקט נולד בזמן שבין מלחמות העולם וקשיי הקיום נתנו את אותותיהם בכל אותו הדור. דורות ההמשך – דור הבייבי בומרס ודור ה-X, חוו עולם שונה – עולם של אפשרויות מימוש עצמי שרק מחכות לקרות. דור ה-Y התפתח בקצב איטי מזה של המהפכות הטכנולוגיות שליוו את גדילתו ואילו דור ה-Z – מה מצפה לו? איך נכין את דור ה- Z באופן הטוב ביותר שניתן ברמה הכלכלית?

שבכל דור ודור

לפני שנכנס למאפייני כל דור ודור, בואו נעצור לרגע , נסדר ונגדיר את הדורות השונים. לפני שנתחיל כדי רק לזכור כי הגבולות בין דור לדור הם מטושטשים ולעתים אף מוגדרות תקופות חפיפה. גורמים שונים מגדירים באופן שונה את תיחום הדורות: על פי עשורים, על פי הגיל הממוצע של לידת ילד ראשון, על פי שינויים עולמיים ואפילו על בסיס ספרות שנכתבה על בני אותו ה"דור".

  • הדור השקט (ידוע גם בשם הדור המסורתי) – ילידי תקופת מלחמות העולם.
  • הבייבי בומרס – ילדים של אחרי המלחמה (WWII) – ילידי סוף שנות ה-40 ועד שנות סוף שנות ה-50.
  • דור ה-X – ילידי שנות הששים והשבעים, השם הוא בעקבות ספר בשם זה שנכתב ע"י דאגלס קפלנד אודותם.
  • דור ה-Y (או דור המילניום) – ילדי שנות השמונים ועד אמצע שנות ה-90.
  • דור ה- Z – ילדי אמצע שנות התשעים ועד סוף העשור האחרון במאה ה-21.
  • דור האלפא – אלו שנולדו לאחר משנת 2010 לערך.

מעבר בין דורי

כל דור גידל את הדור הבא והעביר לו ערכים ומסרים: בחינוך, בדוגמה אישית (והסקת מסקנות מאותה הדוגמה) ובנכסים. כיום למשל, לכל ילדי הדור הנולדים יש חסכון לכל ילד מטעם משרד האוצר, ישנן קופות גמל או נכסים אחרים המועברים מדור לדור. בעוד הדור השקט ניסה ללמד את ילדיו לחסוך ולקנות רק את מה שצריך, הדור הבא לא הפנים את המסר – בתקופה של שפע לקחי העבר לא נטמעו והבייבי בומרס לא למדו לדחות סיפוקים או לחסוך. זהו גם דור בו חלה עלייה חדה באחוז המתגרשים, מה שהביא את דור הילדים הבא, דור ה-X, לקחת צעד אחד אחורה ולסמוך רק על עצמם. הם ראו את הוריהם נהנים מהווה ולא מכינים עצמם לעת משבר וכשהוא מגיע – מתרסקים, וכך למדו להתנהג אחרת – הם לימדו את עצמם מה דרוש לעשות והשקיעו את עצמם בעבודה, על חשבון זמנם החופשי וזמן הילדים.

למרות החריצות והתכנון המאפיינים את דור ה-X- ילדיהם, דור ה-Y, גדל לעולם שבו העתיד הכלכלי אינו מובטח – החוב של ילדי דור ה-Y גדול מזה של הוריהם, האבטלה רבה יותר ולמרות האמצעים הטכנולוגיים שמאפשרים צריכה חכמה – יכולת הקנייה ירדה עם העלייה בחוב והירידה בהכנסות.

המטוטלת – דפוסים גליים בחיי אדם ובמאפייני הדורות

בספר "דורות" תיארו ויליאם שטראוס וניל האווי מחזוריות בין דורית בחברה האמריקאית. לטענתם, אפשר להבחין בדפוס החוזר על עצמו מדי ארבעה דורות, דפוס אותו הקבילו למחזור חיי האדם: ילדות, בגרות צעירה, אמצע החיים וזקנה. בהקבלה, הם זיהוי את הדפוס הבין דורי הבא: גבוה (אופוריה) – דור פוסט משברי בו המוסדות החברתיים חזקים התעוררות –  בו היחיד צומח והמוסדות החברתיים מאבדים מכוחם, התפוררות – דור המאופיין בחוסר יציבות, משבר אמון במוסדות החברתיים, סובלנות, וחיפוש הדרך ומשבר – דור בו המוסדות החברתיים קורסים ונבנים מחדש, תקופה בה משברים חברתיים מתרחשים. על תיאוריית שטראוס-האווי אחרי דור ה-Z, שנופל על פי התיאוריה לדור המאופיין במשבר – הילדים של המחר, יהיו שוב מנהיגים וירצו לתקן את העולם.

התנהלות כלכלית בכל אחד מן הדורות

בואו ניקח כדוגמה סכום כסף המועבר בין הדורות, בימינו יש לכל ילד שנולד יש את תוכנית החסכון לכל ילד המאפשרת לצבור סכום כסף משמעותי מהלידה ועד הבגרות – כיצד יעשה השימוש בכספים בכל דור בהתאם למאפייניו?

דור ה-X העצמאיים שסומכים על עצמם ישקיעו כספים אלו ברכישת השכלה ותכנון לקראת עתיד כלכלי בטוח. דור ה-Y לעומתם, ינצל את הכספים האלו למטרות שונות לחלוטין, למשל טיול לחו"ל, מסעדות ובילויים יוקרתיים – התנהלות שאין בה דגש על אופק וביטחון כלכלי עתידי אלא על החוויה הנוכחית. ואילו דור ה-Z? על פי תיאוריית שטראוס-האווי וגם על פי מדדי הפער הבין-דורי, דור ה-Z צפוי להתמודד עם מציאות לא פשוטה שייתכן ותיצור חוסר ביטחון כלכלי בעתיד. כבני הדור הקודם והורי הדור הנוכחי – ככל שנטיב להכין ולבסס אותם לקראת המציאות שבה יתקלו, כך ייטב.

דילוג לתוכן