דו"ח מדאיג של מבקר המדינה: מבנים רבים בצפת וחצור לא ישרדו ברעידת אדמה חזקה – צפת תנותק תחבורתית

עלות חיזוק בתוספת מיגון של המבנים בחמש הרשויות המקומיות שנבדקו – בית שאן, טבריה, צפת, קריית שמונה וחצור הגלילית עומדת על 2.34 מיליארד שקל, כך עולה מדו"ח מבקר המדינה. שפורסם היום (שלישי) שעסק גם ברעידות אדמה.ההנחה הרווחת היא שיש סבירות גבוהה שבתוך חמישים השנים הקרובות תתרחש רעידת אדמה חזקה באותם ערים שנבדקו.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן עם ראש עיריית צפת. צילומים: עיריית צפת.

דוח זה נוסף על הדוחות הקודמים של מבקר המדינה העוסקים במוכנות מדינת ישראל לרעידות אדמה, מציג תמונה של כשל רב שנים בהיערכות המדינה לאירוע של רעידת אדמה ובפרט בערי הפריפריה השוכנות לאורך קו השבר הסורי-אפריקאי. ממצאי הדוח מדגישים את נחיצותה של פעילות רבה המשלבת ראייה ארוכת טווח על מנת לטייב את היערכות המדינה לרעידת אדמה בעצימות גבוהה.

אנגלמן פירגן לעיריית צפת: "מוכנתה של עיריית צפת לרעידה טובה".

הביקורת העלתה כי במועד הביקורת עדיין לא חוזקו 1,124 (93%) מהמבנים שנקבע שיש לחזקם בעיריות בית שאן, טבריה, צפת וקריית שמונה ובמועצה המקומית חצור הגלילית, אשר עלות חיזוקם בתוספת מיגון היא 2.34 מיליארד ש"ח. בנוסף בנוגע ליישום תמ"א 38 ברשויות מקומיות בפריפריה, עלה כי תמ"א 38 לא יושמה בעיריות בית שאן, טבריה, צפת וקריית שמונה ובמועצה המקומית חצור הגלילית, אף שכולן נמצאות באזורים המועדים להיפגע קשות מרעידת אדמה, ואף שתמ"א 38 הייתה התוכנית העיקרית ליישום מדיניות הממשלה לחיזוק מבנים זאת בשל התבססותה של התוכנית על מודל כלכלי, ולפיו יישומה מעלה את שווי הנכסים באזורים שבהם ערך הקרקעות גבוה.

המבקר בביקור בעיריית צפת: " צפת תנותק מבחינה תחבורתית".

עוד הועלה כי ביקורות שביצע פקע"ר מעידות כי רמת מוכנותן של עיריית בית שאן והמועצה המקומית חצור הגלילית להתמודדות עם אירועי חירום נמוכה; כי רמת מוכנותן של עיריות טבריה וצפת טובה, ורק מוכנותה של עיריית קריית שמונה היא טובה מאוד. כן עלה בביקורות אלה כי אין תקן מחייב לגבי ציוד החירום שעל הרשויות המקומיות להחזיק ולתחזק במחסני החירום שלהן במסגרת התארגנותן להתמודדות עם אירועי חירום, לרבות עם אירוע של רעידת אדמה.

ממצא מדאיג נוסף שעלה בביקורת מתאר כי במקרה של רעידת אדמה, טבריה, צפת, קריית שמונה וחצור הגלילית ינותקו מבחינה תחבורתית מהכבישים המובילים אליהן, ובדומה לכך גם בית שאן ששלוש מתוך ארבע הכניסות אליה הן באמצעות גשרים שעלולים לקרוס. כמו כן, העיריות באותן ערים נמצאות במבנים שנבנו לפני 1980, ולא חוזקו בפני רעידות אדמה. העיריות עצמן לא עשו כל מהלך כדי לקדם את חיזוק המבנים שבהם הן שוכנות. עוד נמצא כי לא בוצע אף חיזוק בכ-70% מבתי הספר המיועדים לכך, ורק  16 מתוך 54 בתי הספר בתחומי בית שאן, טבריה, צפת, קריית שמונה וחצור הגלילית זכו להליך מיגון מחודש. 

לנוכח הניסיון הבין-לאומי המראה שהשקעה מוקדמת בהיערכות לרעידת אדמה מצמצמת באופן ניכר פגיעות בנפש ונזקים לרכוש עם התרחשותה, הדרך הטובה ביותר למזעור נזקים ולמניעת התרחשותו של אסון כבד עקב רעידת אדמה היא שיפור עמידות המבנים – מבני מגורים, מבני ציבור ותשתיות – בפני רעידת אדמה.

המבקר אנגלמן מדגיש כי על ראש הממשלה, שר הביטחון, שר הבינוי והשיכון, שר הפנים ושר האוצר וכן ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה לפעול לקידום המוכנות של מדינת ישראל והשלטון המקומי להתמודדות עם רעידות אדמה, בפרט בעניין הרשויות המקומיות הפריפריאליות השוכנות לאורך קו השבר הסורי-אפריקאי.

עוד מומלץ כי משרדי הממשלה הרלוונטיים יפעלו בשיתוף עיריות בית שאן, טבריה, צפת וקריית שמונה והמועצה המקומית חצור הגלילית, רשויות מקומיות פריפריאליות השוכנות לאורך קו השבר הסורי-אפריקאי, לגיבוש מנגנון לחיזוק המבנים באותן רשויות ולאיתור המשאבים הדרושים לכך. נוכח המשאבים התקציביים הגדולים הנדרשים לחיזוק המבנים והתשתיות ביישובי הפריפריה, שרובם במעמד חברתי-כלכלי נמוך, הדבר מחייב הירתמות של כל הגורמים המקצועיים והקצאת משאבים מתאימה.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן