מדינת ישראל ממשיכה לקדם את חזון השרה רגב “מחברים את ישראל” – מהלך תחבורתי לאומי רחב היקף, שנועד לחבר את כל חלקי המדינה ברשת מסילות מתקדמת, מהירה וירוקה, מצפון ועד דרום.

במסיבת עיתונאים לציון תחילת העבודה שנערכה בראשית השבוע במלון גליליון הציגה שרת התחבורה, מירי רגב ביחד עם אנשי נתיבי ישראל ורכבת ישראל. ראש הממשלה ושר האוצר שותפים מלאים למהלך שיכלול הקמה של כ-300 קילומטרים של מסילות מהירות לנוסעים ולמטענים, הפעלת רכבות מהירות של עד 250 קמ”ש בחלק מהתוואי, וקישור ישיר ומהיר בין המטרופולינים הגדולים בישראל – חיפה, תל אביב, ירושלים ובאר שבע. כל זאת תוך ביטול המושג “פריפריה” במובן התחבורתי, החברתי והכלכלי.
בימים אלה החלו העבודות במסילת קרית שמונה – תל אביב, אחד המיזמים הלאומיים האסטרטגיים והמשמעותיים ביותר בישראל. המיזם, המבוצע על ידי משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל ורכבת ישראל ובהשקעה של כ-18 מיליארד שקלים, מהווה נדבך מרכזי בתוכנית “מחברים את ישראל” ומסמן את המעבר מחזון לתחילת עשייה בשטח. המסילה החדשה, באורך כ-54 קילומטרים, תוכננה כמסילה כפולה לנוסעים ולמטענים. היא תחבר את קרית שמונה, אצבע הגליל, הגליל העליון והתחתון עם רשת המסילות הארצית ותעניק גישה ישירה ומהירה לכל חלקי הארץ.
הפרויקט כולל הרחבת תחנת כרמיאל, הקמת תחנות חדשות באזור התעשייה צח”ר (צפת, חצור הגלילית, ראש פינה), במרום הגליל ובקרית שמונה, ובהמשך גם בצומת כח. התוואי תוכנן תוך שמירה מרבית על ערכי הטבע והנוף, וכולל מקטעי מנהור באורך כולל של כ-24 קילומטרים, גשרי מסילה באורך של כ-2 קילומטרים וגשרי כביש באורך של כ-8 קילומטרים. במסגרת העבודות תוקם רכבלית מתחנת צח”ר לצפת. המיזם כולל גם כ-7 קילומטרים של דרכים חדשות ומחלפים, כחלק מתפיסה תחבורתית הוליסטית המחברת בין רכבת, כבישים ותשתיות משלימות.

מסילת קרית שמונה – תל אביב משתלבת במערך רחב יותר להשלמת רשת המסילות בצפון הארץ. במקביל מקודמות “מסילות הגליל” – מסדרון מסילתי באורך כ-64 קילומטרים שיחבר את טבריה, חצור הגלילית, מע’אר ויישובי המרחב לשדרה המזרחית ולמרכז הארץ. הפרויקט כולל מנהרות באורך כ-23 קילומטרים וגשרי רכבת באורך כ-6 קילומטרים, בהשקעה כוללת של כ-17 מיליארד שקלים. בנוסף מתקדמות “מסילות מנשה” – המשך המסילה המזרחית לכיוון צפון, באורך כ-50 קילומטרים. הן יחברו בין חריש, באקה אל-גרבייה וכפר יהושע, ויכללו מנהרות באורך של כ-14 קילומטרים וגשרים באורך של כ-10 קילומטרים, בהשקעה מוערכת של כ-17 מיליארד שקלים.

במקביל נמשך ביצוע “מסילות החוף המהירות” – עמוד השדרה של מערך הרכבות בישראל בעשורים הקרובים. במסגרת הפרויקט מוכפל ומשודרג תוואי החוף בהיקף של כ-70 קילומטרים, ונבנות שתי מסילות מהירות חדשות בין חיפה לגוש דן. הן יאפשרו הגעה מחיפה לתל אביב תוך חצי שעה בלבד. הפרויקט כולל הקמת שתי תחנות חדשות – אור עקיבא בנימינה וזכרון יעקב – שדרוג חמש תחנות קיימות, בניית למעלה מעשרים גשרי רכבת, הקמת מסופי תחבורה ציבורית וחניונים רבי-קיבולת, וכן פעולות נרחבות לשיקום סביבתי ונטיעת עצים. המסילות המהירות יאפשרו בעתיד הרחבת השירות המסילתי לכל קצוות הארץ ויצירת חיבור רציף בין קרית שמונה בצפון לאילת בדרום. כלל המיזמים הללו מתכנסים תחת החזון “מחברים את ישראל”, שמצמצם פערים בין המרכז לפריפריה, מפתח מנועי צמיחה כלכליים, מייצר מקומות עבודה, מגביר את התיירות ומשפר את איכות החיים של מיליוני אזרחים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא”ל (במיל’) מירי רגב: “כשעליתי לבמה והצגתי את חזון ‘מחברים את ישראל’, רבים אמרו שזה חלום יפה אבל בלתי אפשרי. היום אנחנו מוכיחים שהכל אפשרי. אנחנו נבטל את מושג הפריפריה, נבטל את המרחקים ונחבר את כל חלקי הארץ ברכבות מתקדמות, מהירות, ירוקות נגישות ובמחירים נוחים . זהו פרויקט לאומי בקנה מידה היסטורי, שייצור מהפכה בכלכלה הישראלית, יפתח את הצפון והדרום, ימשוך השקעות ויביא לשוויון הזדמנויות אמיתי לכל אזרח. אני גאה להוביל מהלך שאיש לא האמין שייצא לפועל – ואנחנו לא נעצור עד שהחזון יתממש”.
מנכ”ל משרד התחבורה, משה בן-זקן: “אנחנו מבצעים היום קפיצת מדרגה היסטורית בתשתיות התחבורה בישראל. ‘מחברים את ישראל’ היא תוכנית אב לאומית שמביאה לשינוי אמיתי בשטח. מסילת הגליל, מסילת כרמיאל – קרית שמונה ומסילות החוף המהירות הם נדבכים מרכזיים במימוש החזון, שיקצרו זמני נסיעה, יגבירו בטיחות וישפרו את איכות החיים של מיליוני אזרחים. זו ההוכחה שכשיש חזון, נחישות ותכנון אסטרטגי – אפשר להפוך את הבלתי אפשרי למציאות”.
יו”ר נתיבי ישראל, יגאל עמדי: “הקמת מסילת קרית שמונה – תל אביב היא מהלך אסטרטגי מהמעלה הראשונה, שנולד מתוך חזון ארוך טווח לחבר את ישראל מצפון לדרום וממזרח למערב. מדובר לא רק באמצעי תחבורה, אלא בתשתית לאומית שמייצרת לכידות חברתית, מצמצמת פערים ומחזקת את הביטחון הלאומי והכלכלי. כשכל חלקי הארץ נגישים זה לזה – כולנו מרוויחים בצמיחה, בתעסוקה, בתיירות ובאיכות החיים”.
מנכ”ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ: “זוהי נקודת ציון היסטורית. היום אנחנו פותחים פרק חדש בתולדות התחבורה בישראל. לאחר שנים של תכנון, החזון הופך למציאות – העבודות להקמת מסילת קרית שמונה יוצאות לדרך. הרכבת המהירה שתגיע עד לגליל העליון תחזק את הקישוריות בין כל חלקי הארץ, תאפשר נסיעה מהירה, נוחה ובטוחה, ותפתח אופקים חדשים להתפתחות כלכלית, חברתית ותיירותית. זהו לא רק פרויקט תחבורתי – זו הצהרה על מחויבותנו לעתיד נגיש ושוויוני לכל אזרחי ישראל.העתיד הזה מתחיל כאן ועכשיו”.
עו”ד משה שמעוני, יו”ר דירקטוריון רכבת ישראל: “תוכנית ‘מחברים את ישראל’ מחברת את יישובי הצפון והדרום לרשת רכבות מהירה, חדישה ומתקדמת. היא מביאה בשורה אמיתית לתושבי הפריפריה – רשת מסילות רחבה הפרוסה בכל קצוות הארץ וחיבור הערים הגדולות באמצעות רכבות במהירות של 250 קמ”ש. התוכנית תבטל הלכה למעשה את המונח ‘פריפריה’ ותגדיר מחדש את מרקם החיים של תושבי ישראל”.