בשנת 2020 גילו מרבית הפעילים בתחום התיירות כי מציאות חייהם הוכתה מכה קשה. הקורונה עצרה כמעט בין לילה את תנועת התיירים בין מדינות שונות. פעילים בענף סיפרו כי גם תיירות הפנים ספגה מכה כה קשה, שהביאה לסגירת עסקים, גל של פשיטות רגל ובעיקר – מעט מאוד תיירות. אך אם ב-2020 התכווץ שוק התיירות בישראל בכ-75 – 80 אחוזים, עולה השאלה מה קרה ב-2021.
עד כמה התרסקה התיירות הנכנסת בישראל
לפני שנראה מה קורה על תיירות הפנים בארץ, צריך לראות את המספרים כדי להבין עד כמה התיירות הנכנסת הגיעה למצב של קיפאון. ב-2019 מספר התיירים הנכנסים לארץ הגיע לשיא של כל הזמנים, קרוב ל-4.1 מיליון תיירים נחתו בארץ, בעיקר בנתב"ג. בשנת 2020 המספר הגיע לפחות מרבע מזה ואילו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 המספר כמעט אפסי (פחות מ-20,000 כניסות של תיירים). על מנת להיערך ולמנוע קריסה מוחלטת של הענף, ישבו בכירים במשרדי התיירות ובענף כולו וחשבו כיצד ניתן לעודד את הישראלים להגיע. החלו לצאת בקמפיינים ובמבצעים שלא נראו כמותם, אך הביקוש שהגיע עלה בהרבה אפילו על הציפיות הגדולות ביותר.
מארחים את התייר המקומי
אחת המגמות הברורות ביותר בתחום התיירות ב-2021 היא התבססות כמעט מוחלטת על התייר המקומי. משרד התיירות מעריך כי ב-2019 הגיעו ההכנסות של ענף התיירות מהתיירות הנכנסת ליותר מ-20 מיליארד ₪, ללא עלויות הטיסה. מרבית התיירים מחו"ל מעדיפים להגיע עצמאית ולא במסגרת טיול מאורגן ומחצית העדיפו ללון בבתי מלון. מדובר היה בשנת שיא וההיערכות לקראת 2020 התבססה על עליה נוספת בביקוש ללינות תיירים. הקורונה, שטרפה את הקלפים יצרה מציאות עגומה ב-2020 וגם ב-2021 מספר התיירים הנכנסים לא התקרב אפילו במקצת למספרים המוכרים מהעשור הקודם. אולם, יש לזכור כי ככל שהגיעו לכאן מעט מאוד תיירים מחו"ל, חלה ירידה עצומה גם במספר התיירים הישראלים שטסים לחו"ל. התייר הישראלי שמשתוקק לנופש כמו אוויר לנשימה, המיר את הרגלי הפנאי. במקום חופשות ונופש בחו"ל, מזמינים יותר חופשות, צימרים ובתי מלון – בארץ.
הביקוש מזנק – המחירים בהתאם
הישראלי הממוצע, שהתרגל לטוס לחו"ל בכל שנה או שנתיים, לא נותן לשום דבר להפריע לו. אם לחו"ל יוצאות מעט טיסות ואם ההגבלות מרתיעות, הרי שבתי המלון והצימרים בארץ מלאים. לאחרונה דווח ממשרד התיירות כי הוחלט לבטל קמפיין גדול שנועד לעודד את התייר הישראלי לנפוש בארץ. בכירי המשרד שבדקו את הסטטיסטיקה גילו כי אין שום טעם להשקיע בקמפיין כאמור. הביקוש לנופש בישראל מצד תיירות הפנים זינק בצורה כל כך דרמטית, שגם המחירים זינקו בהתאם. כאשר גם כך הנופשים להוטים להגיע והתפוסה מגיעה לשיא של כל הזמנים, אין כל צורך לצאת במסע פרסומי. אז אם התייר מחו"ל לא יכול או חושש להגיע, התייר המקומי בהחלט משלים את החסר.
מה בהמשך – אופטימיות זהירה
בשלב זה, לקראת הרבע האחרון של 2021, התמונה ברורה. התייר הישראלי חובב החו"ל התרגל מהר מאוד לנפוש בארץ, גם בקיץ. בתי המלון מלאים, הצימרים תפוסים עד אפס מקום. התייר המקומי הוא זה שהציל יותר מכל את הענף, אך כעת עולה השאלה מה הלאה. גורמים רבים בציבור מביעים תרעומת על הזינוק במחירים במרבית בתי המלון, בתי ההארחה והצימרים השונים. עם זאת, קשה לדעת מתי תהיה אלטרנטיבה. ההערכות קודמות שב-2021 התיירות העולמית תחזור למה שהייתה הופרכו לחלוטין. כל עוד המדדים הכלכליים בישראל וורודים יחסית, התייר הישראלי צפוי להמשיך להחזיק על כתפיו את ענף התיירות כולו.
אולי יעניין אותך
לגלות עוד מהאתר חדש בגליל
Subscribe to get the latest posts sent to your email.