fbpx

יום ירושלים: תושב עמוקה הפקיד בספריית המכללה האקדמית בצפת דגל היסטורי שהונף בשחרור העיר העתיקה במלחמת ששת הימים

במשך 50 שנה שמר ג'רלד סאק תושב עמוקה בגליל את דגל המדינה המיוחד, שנסיבות מציאתו הדרמטיות אחרי מלחמת ששת הימים גרמו לו התרגשות רבה. השבוע הוא החליט להפקיד את הדגל ההיסטורי בספריית המכללה האקדמית צפת לרגל יום ירושלים.

unnamed

מלחמת ששת הימים תפסה את ג'רלד סאק, אנתרופולוג, יליד דרום אפריקה, בלימודים  באוניברסיטה העברית בירושלים, לשם הגיע כדי להשתלם בלימודי ארץ ישראל. במהלך המלחמה שמע בהתרגשות על שחרור העיר העתיקה ואחרי המלחמה יצא יחד עם חברו לבקר בכותל המערבי.

כשחצו את ההריסות הבתים באזור ממילא,  שהיווה לפני המלחמה את הגבול של העיר החצויה, יצאה לקראתם קשישה מנופפת בדגל ישראל.  רק אחרי כמה ניסיונות כושלים של תקשורת ביניהם בערבית ויידיש,  הצליח  סאק לדובב אותה בשפה הרומנית בעקבות שליטתו בלטינית. התברר, כי מדובר ביהודייה שחייתה עם משפחתה מעבר לגבול בירושלים המזרחית. כשראתה את הישראלים נכנסים לשכונתה יצאה לקראתם בגאווה עם דגל כחול לבן, אותו תפרה בעצמה לפני שנים רבות והסתירה בביתה כל אותן שנים מחשש לביטחונה.

"בקשתי מהקשישה את הדגל כי רציתי להניף אותו בכותל. להפתעתי היא שמחה להעניק לי את הדגל אותו הנפתי בגאווה בכותל המערבי. אינני אדם דתי אבל הביקור בכותל המערבי והנפת הדגל היו עבורי הגשמת המעשה הציוני. ואכן, אחרי לימודי בירושלים חזרתי לדרום אפריקה ועליתי לארץ בשנת 1978. מאז האירוע אני שומר באדיקות רבה על הדגל הייחודי, שנתפר בעבודת יד אוהבת מסדין בד לבן העטור בפסי בד תכלת. כל אותן שנים לא הצלחתי לאתר את האישה שמסרה לי את הדגל. עבורי הדגל מסמל את איחוד ירושלים" ספר ג'רלד סאק שההתרגשות עדין נכרת בקולו".

ג'רלד סאק, מרצה בחוג לסיעוד במכללה האקדמית צפת  ורעייתו ברברה, העוסקת בהוראת אנגלית, החליטו להעביר את הדגל וסיפורו המרגש למשמרת בספריית המכללה, לציון 50 שנה לאיחוד ירושלים. 

דילוג לתוכן