fbpx

כך תנהגו במצב של גניבת רכב

מצב בו רכבכם נגנב, עשוי להיות מתסכל, מייאש ואף יקר במידה ואין ברשותכם ביטוח מכסה מתאים. אז אם תגובתכם הראשונה לאחר שירדתם לחניה ולא מצאתם את רכבכם היא פאניקה – המדריך הזה הוא בשבילכם

מאת: ענת פלדמן

צילום shutterstock

בבוקר – ולפעמים אפילו עוד לפני שתיית הקפה, אתם יורדים לחניון, נכנסים לרכב, מתניעים אותו ונוסעים לעבודה. לאחר מכן בצהריים אוספים את הילדים מהגן או מבית הספר, מסיעים אותם לחוגים או לחברים ומשם ממשיכים לקניות. בערב, הרכב הנאמן מסיע אתכם לבילויים, בסופי שבוע להורים ולפעמים אף יוצאים לטיול ברחבי הארץ. אך מה יקרה במצב בו יום אחד תקומו, תגיעו לחניה כהרגלכם והרכב – פשוט לא יהיה שם?

במקרה זה, אם יש ברשותכם ביטוח מקיף לרכב המכסה גם מקרים של גניבת רכב, תוכלו לקבל רכב חלופי עד שיאותר הרכב הגנוב מה שיסייע לכם רבות בהתמודדות עם המצב ולהתחיל את הטיפול בו ברוגע.

נשימה עמוקה ובדיקה

פרט לחניה הביתית, מקומות נוספים בהם רכבכם עשוי להיגנב הם הרחוב או חניון עמוס. אם חזרתם למקום בו החניתם את רכבכם והבחנתם כי אינו נמצא, ראשית ולאחר נשימה עמוקה, נסו להירגע ולהיזכר אם ייתכן שאינו נגנב כלל אלא נמצא בחנייה אחרת מזו שאתם רגילים או חושבים להחנות בה – במפלס אחר בחניון למשל. אם החניתם את הרכב ברחוב, וודאו כי מדובר במקום המותר לחניה, שכן יתכן ואינו נמצא כי נגרר על-ידי הרשות המקומית.

לאחר שהשתכנעתם כי אין מדובר בטעות או בגרירה – חשוב שתעברו לשלב הבא בו עליכם ליצור קשר עם ארבעה גורמים חשובים שיסייעו לכם בפתרון הבעיה.

חייגו למשטרה

הגורם הראשון אליו מומלץ לחייג הוא המשטרה לשם פתיחת קריאה רשמית – לה תזדקקו לה מאוחר יותר בהתנהלותכם מול יתר הגורמים. לדיווח זה משמעות רבה ומרגע בו יימסר המידע הדרוש יחלו פעולות לניסיון איתור הרכב הגנוב על ידי המשטרה, כל עבירה אותה יבצע הנוהג ברכב לא תשויך אליכם וכן הוא יספק הוכחה לחברת הביטוח כי הגניבה דווחה בזמן.

יש למסור לידי המשטרה את כל המידע הנדרש ובפרט – פרטי הרכב ותיאורו, תיאור המקום בו חנה, שעת הגניבה וכן כל פרט אחר שעשוי לסייע לשוטרים באיתור הרכב.

צרו קשר עם חברת איתורן

בשלב הבא, מומלץ ליצור קשר מוקדם ככל האפשר גם עם חברת איתור הרכבים. היום, רכבים – ובפרט כאלו חדשים, מצוידים במערכות איתור מתקדמות המשמשות כאמצעי הגנה למניעת גניבת רכב וכן מקלות על איתורו לאחר הגניבה. ככל שהדיווח על הגניבה יתבצע בסמוך למועד בו התרחשה – כך עולים יותר הסיכויים לאיתור הרכב הגנוב. במצב בו יצרתם קשר תחילה עם חברת האיתור, וודאו כי היא גם יוצרת קשר מידי עם הגורם המשטרתי ואם בחרתם ליצור קשר עם גורם זה תחילה – וודאו כי פרטי חברת האיתור שברשותכם מוכנים למסירה.

הכי בטוח – טלפון לחברת הביטוח

טלפון לחברת הביטוח הוא הטלפון הבא שעליכם לעשות בזריזות. אפילו אם אין בידכם ביטוח מקיף הכולל כיסוי לגניבות – צרו עימה קשר בכל זאת. אם ברשותכם ביטוח צד ג' שאינו כולל כיסוי לגניבת הרכב, חשוב לנהל שיחה זו כדי שלא תחויבו עבור נזק שנגרם לרכבם של אחרים בזמן שנגנב.

אם ברשותכם ביטוח מקיף לעומת זאת, תוכלו לקבל כיסוי והחזר כספי בשווי ערך הרכב שנגנב מחברת הביטוח לאחר מספר שבועות, זאת לאחר שזו תוודא כי אין מדובר בהתרשלות מצדכם. כל דחייה בקיום שיחה זו עלולה לעורר חשד ולהאריך את משך זמן החקירה המיועד, שכן במצב זה היא עלולה להיות ממושכת יותר ונעימה פחות. אז אם לאחרונה העמדתם את הרכב למכירה או שרישיון הנהיגה שלכם נשלל – הדבר עשוי לפגוע בכם. 

מלבד הפרטים שמסרתם למשטרה, תתבקשו גם למסור לחברת הביטוח את מפתחות הרכב – גם אלו הרזרביים, כדי לוודא שלא השארתם כמה ברכב שנגנב, שכן השארת מפתחות ברכב עלולה לחבל בדרישה לקבלת הפיצוי. בנוסף, תתבקשו למסור את כל המסמכים הרלוונטיים: רישיון רכב בתוקף, אישור המשטרה על דיווח הגניבה, מפרט מערכות המיגון המותקנות ברכב, פוליסת הביטוח, אישורים על אביזרים שהותקנו ברכב, פירוט הטיפולים האחרונים שבוצעו בו, הצהרתכם וטופס תביעה לאחר מילויו.

קבלת רכב חלופי

קראו את פוליסת הביטוח המקיף שבידכם. מרבית הפוליסות כיום מציעות רכבים חליפיים אך התנאים או משך הזמן לקבלתם – משתנים מפוליסה לפוליסה. גם אם אין כל ספק בכך שרכבכם אכן נגנב, ימתינו חברות הביטוח לחברת האיתור והמשטרה כחודש מרגע הגשת התביעה ועד לקבלת סכום הפיצוי. לכן, בדקו מתי, לאיזה פרק זמן ואיך תקבלו רכב חלופי בהתאם לפוליסה שבידכם. דאגו לאמצעי תחבורה חלופי לתקופה הקשה כמו תחבורה ציבורית ומוניות, עד לקבלת כספי הפיצוי בו תוכלו לרכוש רכב במקום זה שנגנב.

עד שיובהר סופית סטאטוס התביעה – מומלץ לא להפסיק את התשלומים לחברות האיתור, הליסינג והביטוח. חשוב לשמור על רצף ביטוחי כדי לא לייקר את הפוליסה הבאה לרכב הבא שתרכשו.

על אף שכמות הגניבות יורדת בשנים האחרונות עקב העלייה ברמת מערכות המיגון ואיתור הרכבים, כשמדובר ברכב הפרטי שלכם – עוגמת הנפש היא רבה. בסופו של דבר אחרי כמה שבועות, שיחות טלפון ומסמכים, הדברים יירגעו ותוכלו להיכנס לרכב חדש.

השאר תגובה

דילוג לתוכן