לאחרונה אנחנו עדים לתאונות רבות בהן היו מעורבים רכבים שהיו אמורים לרדת מהכביש. לא מעט תאונות נגרמות בעקבות רכבים ישנים, שלא מתוחזקים היטב או עברו מספר תאונות, שלא מתפקדים כראוי במיוחד לא במצבי חירום ושאי אפשר לסמוך עליהם ואף עשויים לסכן את הנוסעים ברכב עצמו ועל הכביש בכלל.
המודעות לרכבים ישנים שיש להוריד מהכביש עלתה עם השנים לאור התאונות המדווחות הרבות, אך עדיין יש מי שמתעקשים להמשיך לנסוע ברכבים אלה על אף הסיכון הטמון בנסיעה בהם, שלא לדבר על ההוצאות הרבות הנלוות באחזקת רכב ישן או לא מתפקד והזיהום את הסביבה.
מה עושים עם רכבים ישנים?
רכבים ישנים או בעייתיים מזהמים את הסביבה וכאמור, עשויים לסכן חיים ולכן חשוב להיפרד מהם בזמן – לפני שיהיה מאוחר מדי. אף אחד לא רוצה להצטער על תאונה בה הייתה מעורבת גרוטאה שהייתה צריכה להישאר במוסך ולא לצאת ממנו כבר לפני שנים.
השארת רכב ישן בחנייה אף היא אינה אופציה רלבנטית, כי הרכב יכול לצבור קנסות לשווא וגם קשה מאוד למצוא קונים או לבצע טרייד אין עם רכב לא מתוחזק. זו הסיבה שבעלי רכבים מסוג זה פונים לאלטרנטיבת הפירוק.
רכבים לפירוק הינם רכבים שמועמדים לירידה מהכביש כאשר בעבר הייתה נהוגה בישראל תוכנית גריטה, שעודדה ותמרצה בעלי רכבים ישנים או לא מתפקדים למסור את הרכב לגריטה וליהנות מתמורה כספית. תוכנית זו אינה זמינה כרגע לבעלי רכב פרטיים במתכונת בה המדינה מממנת את התגמול הכספי וניתן לפנות לצרכי פירוק וגריטה למגרשי רכב המתמחים בכך.
מדוע כדאי לשלוח את הרכב לפירוק?
תהליך של פירוק רכב הוא תהליך במהלכו מפרקים את הרכב לגורמים ולמעשה מחלצים ממנו חלקי חילוף, שיכולים לסייע לרכבים אחרים לחזור לכביש ויתר החומרים, למשל, הברזל, עובר לשימוש לצרכי התעשייה השונים. בדרך זו, הרכב למעשה ממוחזר לטובת רכבים אחרים והתהליך חוסך שימוש במשאבים חדשים של כדור הארץ לייצור חלקי חילוף – תהליך שעשוי להזיק מאוד לסביבה בשל הכימיקלים והמזהמים שמעורבים בו.
רכבים לפירוק נשלחים לרוב כאשר הרכב שוהה זמן ממושך במוסך או התיקונים שלו עולים ביוקר, כשהרכב מזהם או עבר תאונה שפגעה בביצועים שלו.
חברות המתמחות בפירוק יוכלו לאבחן את מצב הרכב ולקבוע אם הוא מתאים לפירוק ומה ניתן לחלץ ממנו על סמך מצבו והחלקים החיוניים שעוד שימושיים. רבים מדמים תהליך זה לסוג של השתלת איברים כאשר חלקי החילוף מהרכב מוצאים לטובת תפעולם של רכבים אחרים.
היתרונות של התהליך רבים כולל אפשרות להשתמש במה שנשאר מהרכב למטרות אחרות, מחזור, ידידותיות לסביבה ואפילו תרומה לכלכלה.
בעלי הרכב יכול גם הם להרוויח מהסיפור של הפירוק תגמול כספי כאשר החברה המפרקת משלמת לו בעבור הרכב שנשלח לתהליכי פירוק.
על אף שלא קיים מחירון מוסכם של תשלומים על פירוק, הרי שניתן לקבל הערכת מחיר לפי סוג הרכב, המותג, שנת הייצור והמצב שלו ולהחליט אם המחיר מספיק אטרקטיבי – כמו כן, כדאי להתייחס לאופן התשלום שמציע הגורם המפרק כמו למשל, תשלום במזומן, כרטיס אשראי, צ'ק או העברה בנקאית וישנן חברות שמספקות גם שירותי גרירה מסביב לשעון לכל חלקי הארץ על מנת לתמרץ את מכירת הרכב לפירוק.
בסופו של דבר מדובר ב-WIN-WIN לכל הגורמים המעורבים: בעלי הרכב שמצאו דרך להיפרד מהרכב ולהרוויח מהעניין כולל תרומה לסביבה והחברה המפרקת שיכולה להשתמש בחלקי חילוף זמינים במקום לרכוש חדשים ועוד גורמים תעשייה שמשתמשים בחומרי הגלם של הרכב כתחליף לייצור יקר או מזהם.
אולי יעניין אותך
לגלות עוד מהאתר חדש בגליל
Subscribe to get the latest posts sent to your email.