fbpx

מבקר המדינה: "צפת לא אוכפת מפגעי רעש ועקב כך החמיצה תקציב ממשרד איכות הסביבה"

מבקר המדינה פרסם אתמול (שלישי) את דוח הביקורת השנתי על הרשויות המקומיות, בהן: צפת ומועצה אזורית מרום הגליל.

מבקר המדינה בביקור בצפת ב – 2023. צילום: עיריית צפת.

לפי הביקורת של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן כ -92% מהרשויות המקומיות לא עמדו באופן מלא בדרישות החוק להנגשת מבנים, תשתיות וסביבה בשנת 2020. כמו כן המבקר מצא פערים בין הרשויות שנבדקו בהנגשת המבנים והשירותים שבתחומן. בצפת למשל, בירת הגליל אין כמעט אכיפה כלל במפגעי רעש. בין ינואר 2021 ליוני 2023 התקבלו במשטרה בכל ערי ישראל למעלה מ- 650,000 פניות בנושא רעש – נושא הפניות השני בשכיחותו לאחר עבירות תנועה. המבקר מצא כי המשטרה והרשויות המקומיות שנבדקו לא אכפו דיין את החוקים והתקנות בעניין עבירות הרעש. בניגוד למקובל באירופה, הרשויות המקומיות בישראל אינן מחויבות למפות את מפגעי הרעש ולפעול להפחתתם – ולמשרד להגנת הסביבה אין מדיניות כתובה להתמודדות עמם. בישראל יש כ-400 מקרי מוות בשנה כתוצאה מנזקים עקיפים הנגרמים ממפגעי רעש, לפי תחשיב שביצע המשרד להגנת הסביבה.

צילום: מארק ניימן – לע"מ.

בקרב עיריית צפת ורשויות מקומיות שנבדקו (נתניה, עפולה, פתח תקווה), שיעור הפניות שהגיעו למוקדים העירוניים בנושאי רעש, מתוך כלל הפניות בנושאי איכות הסביבה בשנים 2019 – 2023 הגיע לכ-64% (כ-94,000 פניות בנושאי רעש מתוך מספר כולל של כ-154,000 פניות בנושאי איכות הסביבה). המבקר מצא כי משטרת ישראל והרשויות המקומיות שנבדקו לא ביצעו אכיפה מספקת של החוקים והתקנות בעניינן של עבירות הרעש, על אף הכלים העומדים לרשותן של הרשויות המקומיות. כך, רק 15% מהפניות למשטרת ישראל בנושא גרימת רעש הסתיימו במתן קנס בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2022 (כ-35,000 קנסות).

עיריות צפת לא הסמיכה כלל פקחים סביבתיים. אי-הסמכת פקחים סביבתיים פוגעת ביכולתן של הרשויות המקומיות לאכוף את החוקים והתקנות בעניינן של עבירות רעש בתחום שיפוטן. הביקורת העלתה כי בצפת לא נרשמו כלל דוחות על עבירות רעש. בדרך הכלל המשטרה או פקחי הרשות מסתפקים באזהרת "נו…נו…נו. נכון למועד הביקורת עיריית צפת לא הקימה יחידה סביבתית, ולכן היא לא יכלה לנצל את המשאבים הכספיים שהעמיד המשרד להגנת הסביבה במסגרת הקולות הקוראים שפרסם. שיעור ניצול גדול יותר של התמיכות עשוי היה לסייע לרשויות המקומית להתמודד באופן מועיל עם מפגעים סביבתיים במרחב העירוני בכלל, ועם מפגעי רעש בפרט.

העיריות שנבדקו לא ביצעו מיפוי מרחבי של מפגעי הרעש בתחום שיפוטן ולמותר לציין שהן לא הפיקו ממנו לקחים להתמודדות עם המפגעים. המבקר אנגלמן ממליץ למשרד להגנת הסביבה לקבוע מדיניות ארצית להתמודדות עם מפגעי רעש, ולרשויות המקומיות למצות את הכלים העומדים לרשותן להפחתה ואף למניעה של מפגע רחב היקף זה. על הרשויות להעלות את מודעות התושבים  לנזק שעלול להיגרם להם ממפגעי הרעש.

במבנה המועצה האזורית מרום הגליל אין הנגשה ללקויי ראייה

במבנה המועצה האזורית מרום הגליל מצא המבקר כי אין הנגשה ללקויי ראייה במעלית ובמדרגות. ליקויים בהנגשת מבנים נוספים שבבעלות הרשות המקומית נמצאו בכל הרשויות המקומיות שנבדקו. ארבע שנים לאחר המועד הקבוע בחוק לסיום ההנגשה (מאי 2019), בחמש מהרשויות המקומיות שנבדקו כולל מרום הגליל עדיין ישנם מוסדות חינוך שאינם מונגשים בהנגשה כללית, הכוללת פיר מעלית, תא שירותים נגיש וכניסה ודרך נגישות. בבחינת הקריטריונים הנוגעים למסמכים מונגשים ורמת הניגודיות נמצאו ליקויים בכל אתרי הרשויות שנבדקו.

המבקר אנגלמן ממליץ לכל הרשויות המקומיות, ובכלל זה לשבע הרשויות המקומיות שנבדקו, להוסיף ולפעול לקידום נושא הנגישות בתחומן. מומלץ לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לעקוב אחר נושא ההנגשה ברשויות המקומיות ולהמשיך לאכוף על כלל הרשויות המקומיות את ביצוע ההנגשה בתחומן.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן