fbpx

מה נחוץ לצמיחה של עסק קטן?

רוב העסקים בישראל הם עסקים קטנים – והם מתמודדים עם אתגרים גדולים מאוד. רגולציה מכבידה, בירוקרטיה מתישה, תחרות עזה כולל מצד חברות גדולות, לקוחות תובעניים ועוד – כל אלה גורמים לכך שמדי שנה ייסגרו עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים וגם אלה ששורדים לא תמיד מצליחים למצות את הפוטנציאל שלהם. איך בכל זאת אפשר לצמוח גם כשהעסק קטן והמשאבים שלו מוגבלים? המידע בעמוד זה יעזור לכם להתנהל באופן מושכל וכך למקסם את סיכויי ההצלחה.

ייעוץ משפטי לפני החלטות רגישות

גם בעלי עסקים ישרים עלולים להסתבך עם רשות המיסים וגם עם משטרת ישראל. יש לא מעט מקרים שבהם חוסר ידע מוביל לביצוע עבירות מס, ובפרט בעסקים קטנים שבעליהם טרודים בעשייה היומיומית ועלולים להזניח את הפן החשבונאי. במצבים אחרים ישנו קו דק מאוד בין התנהלות נורמטיבית לבין עבירות כמו שוחד, הונאה, הלבנת הון, מעילות ועוד. גם חוקרי רשות המיסים וגם חוקרי המשטרה מיומנים מאוד, ועוד כדאי לקחת בחשבון את החומרה הרבה שבתי המשפט מייחסים כיום לעבירות צווארון לבן – ולכן מומלץ בחום לכל בעל עסק קטן להתייעץ עם עורכי דין בעלי ניסיון בתחום הכלכלי לפני החלטות רגשות כדי לוודא שהוא נמצא בצד הנכון של הקו הנ"ל ושל החוק. חקירה כלכלית עלולה להיות חוויה שלילית וכמובן שהעמדה לדין פלילי היא כבר צרה צרורה שעלולה לחבל במוניטין של העסק גם אם היא תסתיים בזיכוי.

שיווק דיגיטלי

לפני העידן הדיגיטלי עסקים קטנים התקשו מאוד להגיע לציבור רחב באמת. פרסומות בטלוויזיה, בקולנוע או בשלטי חוצות הן מן הסתם לא אופציה רלוונטית לעסק שהמשאבים שלו מוגבלים וגם הפרסומות בעיתון היו יקרות יחסית. כיום לעומת זאת ניתן לזכות בחשיפה נרחבת בתקציבים צנועים, ובנוסף להגיע בדיוק לקהל היעד הרלוונטי ביותר לעסק – וזאת באפיקים השונים של השיווק הדיגיטלי: קידום אתרים, פרסום בגוגל, מודעות ברשתות חברתיות ועוד.

על-מנת להפיק מקסימום תועלת מהאפשרויות הנ"ל מומלץ לשכור את שירותיהם של מומחים לשיווק דיגיטלי. אמנם מדובר בתוספת לעלות הפרסום עצמו, אבל התמורה המשמעותית הופכת את ההשקעה לכדאית במיוחד.

תוכנית עסקית מפורטת

עסקים קטנים רבים מוקמים ללא תוכנית מסודרת אלא על בסיס כישרון (למשל אדם שמכין אוכל טעים ופותח חברת קייטרינג), חלום (מי שמילדות רצתה להלביש כלות ומתחילה לעצב שמלות כלה), רעיון מקורי וכו'. יכולות גבוהות ותשוקה הן כמובן בסיס הכרחי להתמודדות עם כל המכשולים שצצים בדרכו של עסק קטן, אבל בנוסף נדרשת גם תוכנית עסקית מדויקת ובעיקר מציאותית. תוכנית שכזו בוחנת את ההיתכנות הכלכלית, המשפטית, הטכנית ועוד, וכמו כן משרטטת את הנתיב להצלחה. קבלת החלטות על בסיס תוכנית עסקית שלוקחת בחשבון גם את הטווח הארוך משפרת מאוד את הסיכוי לשגשג לאורך זמן.

כוח אדם איכותי

בעסק קטן באופן טבעי יש מעט מאוד עובדים – ולכן לאיכות של כל עובד ועובדת יש השפעה רבה במיוחד על ביצועי העסק. בהתאם כדאי מאוד להקדיש מקסימום תשומת לב לתהליך גיוס כוח אדם וגם להכשרת עובדים חדשים ושימור אלה המצטיינים. אמנם עסק קטן לא יכול להרשות לעצמו משכורות עתק, ומבחינה זו הוא בנחיתות ביחס לחברות גדולות, אבל במאה ה-21 שכר הוא רק מרכיב אחד בשביעות הרצון של העובדים ובמידת המחויבות שלהם למעסיקים. בהתאם גם עסקים קטנים שפועלים בחוכמה יכולים ליהנות מכוח אדם איכותי – כשהמפתחות לכך הם יחס חם, יציקת תוכן אמיתי ואחריות לכל תפקיד, רמת עניין גבוהה, גמישות ונכונות לבוא לקראת העובדים כשהם זקוקים לעזרה.

השאר תגובה

דילוג לתוכן