fbpx

מתגללים- מסלולי הטיול היפים בגליל


חסר לכם קצת ירוק בעיניים? ניחוח מים שוצפים? חשים צורך לשכשך רגליים? קבלו 10 מסלולי טיולים מומלצים בגליל, בו תוכלו לחוות את כל היופי והטבע שיש לצפון ארצנו להציע. ממליצים להגיע עם חשק רב לטבע – בעלי חיים, צמחייה עשירה ונופים מרהיבים

שולי מילשטיין

חבל הגליל ההררי מושך אליו לאורך כל השנה מטיילים בני כל הגילאים, ומציע מסלולים עוצרי נשימה, העוברים בין נחלים, מצודות, סלמנדרות כתומות ומפלים שוקקים. המשימה לבחור בין מסלולי הטיולים היפים אינה פשוטה, והתוצאה הסופית היא רק קומץ מהמיטב. המסלולים שנבחרו הם בדרגות קושי שונות, חלקם נגישים גם עם עגלות ילדים או כסאות גלגלים. לפני שאתם יוצאים לדרך, בקרו באתר רשות שמורות הטבע והגנים או קק״ל, כדי לקבל את מלוא המידע העדכני, לעיתים אתרים נסגרים למבקרים, לפעמים יש להגיע עם ציוד מיוחד. המלצה שרלוונטית לכל טיול, אם יש לכם רכב ישן או אם אינכם מחזיקים מכונית בשוטף, כדאי לכם לשקול השכרת רכב בארץ, כך תוכלו לטייל ולנסוע בראש שקט חפשו באינטרנט השכרת רכב בארץ השוואת מחירים, מבטיחים שתהליך ההזמנה הרבה יותר פשוט וקל מלבחור בין האפשרויות הבאות.

צילום shutterstock
  1. נחל כְּזִיב- נחל כזיב מתפרש לאורך 39 ק"מ מהר מירון, מזרחית לבית ג'ן ועד לים התיכון, צפונית לכפר אכזיב. נחל כזיב הינו נחל איתן, הזורם לאורך קניון מוצל ומנוקד במעיינות שוקקים. מסלולי הטיולים העוברים לאורכו נחשבים ליפים ביותר בגליל המערבי, ובשמורת הטבע מלבלבים עצי דולב אדירים וקטלבים. בין הצמחיה העשירה אולי תזהו שפן סלע או יערון גדול, או אחד מהיחמורים הפרסיים שהובאו לשמורה ב-1996 ולא מצאו מאז שום סיבה לעזוב. בדרך העוברת בין עין זיו לעין טמיר תפגשו בטחנות קמח מהמאה ה-19,ובמעליא בשרידי "מבצר המלך" מתקופת הצלבנים. לרשותכם עומדים כמה מסלולים בכמה דרגות קושי, בהם מסלול מעגלי בן 8 ק״מ. אם תרצו לבלות את הלילה באזור, תוכלו לעשות זאת בפארק גורן המתוחזק על ידי הקק״ל.

2. מערת קשת

גיאולוגיה היא מדע מרתק, אבל אתם לא צריכים תואר בתחום כדי להתרשם ממערת קשת שבגליל המערבי. מסלול הטיול הקל מתאים למשפחות ויפגיש אתכם עם מערת קשת, שנוצרה משחיקת הים שהיה באזור את אבני הגיר. הים כבר איננו, מרבית התקרה קרסה והתמוטטה, ורק השכבה העבה שניצבה בפתח שרדה את פגעי הזמן ומתנוססת כקשת ענק בגובה של 35-50  מטרים. שימו לב למעקה הבטיחות במקום, בעיקר אם הגעתם עם ילדים קטנים, ואם הגעתם בשביל הסנפלינג, קחו בחשבון שהמסלול העולה חזרה מאתגר. המסלול הקלאסי מתחיל בחניון קק״ל ביער אדמית, בו נטעה הקרן עצי אלון וחרוב מצוי, אלה ארצישראלית ואלת המסטיק, אך אתם יכולים להסתפק במסלול המעגלי המקוצר.

3. נחל תבור

שמורת נחל תבור שבגליל התחתון שוכנת ברמת הברזל שבמזרח הגליל התחתון. על גדות הנחל צומחים עצי שיטה מלבינה, שיזף ושקד קטן-עלים ומדרונותיו בקידה שעירה וסירה קוצנית. ובין תושבי הקבע באזור: צבי ארצישראלי, נמייה, שועלים מצויים וחזירי בר – מעליהם דואים בז מצוי ואוח עיטי. לצד מסלולי ההליכה (ברמות בינוני-קשה) קיים גם מסלול ג׳יפים, ממנו מומלץ להימנע אם בדיוק ירד גשם.

4. מנבוריה למצוקי דלתון

המסלול הקליל הזה עבר ביער נטע האדם הגדול ביותר באזור הגליל, ובו עצי ארז, קברי קדושים, בוסתנים ומעיינות. דרך הנוף הסלולה עוברת בתצפית על נחל דלתון, עמק החולה ואם התנאים יאפשרו תוכלו לראות את פסגת החרמון. בדרככם תוכלו לפקוד את שרידי בית הכנסת נבוריה, ממנו נותרו שני טורים של ארבעה עמודים בלבד. מרחבת החניה במקום יורדת דרך עפר למחסה בצל מערה, בה קבורים על-פי המסורת אלעזר המודעי ויעקב איש כפר נבוריה.

5. הר עצמון

תנים זהובים, שועלים מצויים, זאבים ויונקים נוספים, דרים בשמורת הטבע של הר עצמון שבגליל התחתון. מעל צמרות האלון והקלטב המצוי, דואים בזים אדומים ומצויים, עיטים וכוסי חרבות – האורבים לציפורי השיר הקטנות וציפורי הבתה. בפסגת ההר שרידי מצודה, ככל הנראה מהתקופה ההלניסטית, ובנחל אבלים הזורם בשמורה לא פחות מ-3 מעיינות, טיול מושלם להעביר בו את הזמן בעצלתיים.

6. נחל שניר

מערות, מפלים, בריכות שכשוך, מסתור ציפורים ומצפור – המסלול שבשמורת נחל שניר (החצבאני), הוא מפנינות החן של אצבע הגליל. אל תשכחו להגיע עם נעליים סגורות המותאמות להליכה במים, כך תוכלו לצעוד-לטבול בנחל (במקומות המותרים) וליהנות מכל מה שיש לשמורה להציע, כולל לוטרות וסרטני נחלים.

7. נחל השופט

עם מים שזורמים בו כל השנה, ושלוות השדות והיערות המקיפות את המסלול, ביקור בנחל השופט הוא חוויה שחבל להחמיץ. המרחב הביוספרי – שזכה להכרה מאונסק״ו – כולל בוקיצה שעירה, הרדוף נחלים, עצי חרוב, אספרג, ואשחר ארץ ישראלי וזנים רבים אחרים. אפשר לבחור בין מסלול קצר בן חצי שעה וארוך עד שלוש שעות, כולל מסלול מונגש עד לאחד המעיינות.

8. מערת עלמה

עד שלא תגיעו לקרקעית של מערת עלמה והתרימו את הראש למעלה, לא תבינו על מה כל המהומה. חודשי הקיץ אידאלים לביקור במקום – בחורף נסגרת המערה לציבור כדי להגן על אוכלוסיית עטלפי החורף המקננים בתוכה. בקצה קצהו של המסלול הפנימי תגלו בריכה קטנה – ואם אתם קלסטרופובים, עדיף שתמתינו לאחרים בחוץ.

9. שמורת תל דן

רק בשמורת נחל דן תזכו לפגוש בגפית (שרכית) הביצות, פרע ריחני, וערברבה קטנת-פרחים, ותנאי הגידול המיוחדים בשמורה מאפשרים לבעלי חיים נדירים דוגמת הסלמנדרה הכתומה, לחיות במימיה הקרירים הזורמים כל השנה. מי השלגים והגשמים היורדים מהחרמון מזינים את הנהר, בו חיה אוכלוסיית חסרי חוליות עשירה. בדרככם תפגשו בחפירות תל דן, בטחנת הקמח העומדת על תילה, ובאתרים ארכיאולוגים מהעבר הרחוק.

10. שמורת הבניאסהמפל המרשים ביותר בישראל הוא מפל הבניאס, הבוקע למרגלות הר החרמון. המסלול עשיר בעצי דולב, צפצפה, אלון מצוי ולבנה רפואי, אלו מהווים כר גידול לוטרות, שבלול החרמון, עטלפון אירופי, צוקית בודדת ופשוש. כדי לחוות את המפל במלוא עוזו, צעדו על השביל התלוי שנבנה במקום.

דילוג לתוכן