נוכחות דלה של תושבי צפת בתהלוכת עבו – בעירייה שוקלים להעביר את ניהול התהלוכה המסורתית לידיה

עקב מיעוט משתתפים של תושבי צפת בתהלוכת עבו המסורתית שחגגה ביום שישי האחרון את התהלוכה ה-191, מתכוונים בעיריית צפת לשקול את נושא העברת התהלוכה לניהולה של העירייה, בשיתוף פעולה של המועצה הדתית ובני המשפחה.

האם התהלוכה המסורתית תעבור לידי העירייה והמועצה הדתית? צילומים: מאיר ינקו.

ההחלטה התמוהה שלא לפרסם ברבים בצפת את דבר קיומה של התהלוכה, כפי שהיה בעבר גרמה לנוכחות דלה של תושבי העיר בסימטאותיה וברחובותיה הראשיים של העיר. בשנים עברו נהגה העירייה והמועצה הדתית לפרסם קריאה לתושבי צפת לחגוג בתהלוכה, אך הפעם חרגה מהרגלה ואף לא פרסמה בעיתונות החילונית מסורתית. הניסיון של עו"ד רפאל עבו מירושלים ובני משפחתו לשנות מסורת של 190 שנה גרמה לסכסוך משפחתי עם ממשיכי המסורת מצפת – משפחות פרץ ועברון שצידדו להמשיך את המסורת כפי שהתנהלה בצפת, ע"י וותיקי היישוב הספרדי. המתיחות בין הצדדים הגיעה לשיאה בשנה החולפת כשבמהלך הטקס הדתי המסורתי נותק המיקרופון לרב שלמה חדד התומך בצד הצפתי – השארת המסורת כפי שהייתה ב-2 המאות האחרונות.

המתח בין הצדדים נמשך גם בתהלוכת עבו ה-191 שנערכה ביום שישי האחרון. ספר התורה העתיק הוצב לראשונה בארון וויטרינה שקוף ולא בארון הקודש כפי שהיה נהוג עד כה. בשעה שהנואמים בהם, הרב הראשי לצפת, שמואל אליהו, הרב מרדכי ביסטריצקי וראש העיר צפת – יוסי קקון דיברו על החשיבות בשמירת המסורת והאחדות, זה לא חילחל בשטח. חלקו של הרב שלמה חדד בטקס הדתי המקדים להוצאת ספר התורה קוצץ. חלקם של ממשיכי מסורת משנים עברו לא נשמע ואף היה ניסיון שאומנם לא צלח למנוע להקטין את חלקם של ממשיכי המסורת מצפת – משפחות פרץ ועברון. ראש העיר צפת, יוסי קקון שעבורו זה היה הטקס הראשון, חש אף הוא בחוסר נעימות מהמתח שהיה באוויר בין המשפחות.

קקון וראש המועצה הדתית, נהוראי לחיאני שתמך בהשארת המסורת כפי שהייתה מתכוונים לנסות לגבש תוכנית פעולה לתהלוכת עבו ה-192 בל"ג בעומר על מנת להחזיר את התנהלות הטקס הדתי השייך לקהילה בצפת ואת תושבי העיר לחגיגות עם הספר התורה ברחובות העיר בדרך להילולה בהר מירון.

גילוי נאות. אני כותב הידיעה מאיר ינקו מצדד בהשארת המסורת בצביונה המיוחד כולל הטקס הדתי הנושא תפילות וזמירות מימים ימימה. בני פנחס ינקו ממשיך את המסורת של סבו, שאול גנון ז"ל.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן