עיריית צפת רוצה לשנות את שם רחוב סמטת הדסה לרב שבזי – הדיירים:"אין הצדקה"

השקט הפסטוראלי של רחוב סמטת הדסה בצפת השוכן לא הרחק מהפקולטה לרפואה של בר אילן, עשוי להשתנות בקרוב ולא בגלל רעש המתפללים של בית הכנסת "שבזי" שחזר לפעילות מלאה עם פתיחת המשק, אלא בגלל התנגדות רוב דיירי הסמטה לשינוי שם הרחוב הוותיק מסמטת הדסה לרחוב הרב שלום שבזי זצ"ל.

לטענת הדיירים המתנגדים לשינוי שם הרחוב, הם הופתעו לגלות באמצעות הודעה בעיתון "חדש בגליל" שבכוונת עיריית צפת בהתאם לסעיף 235 א' לפקודות העיריות להחליף את שם הרחוב סמטת הדסה לשבזי. עוד נמסר בנוסח העירייה כי ניתנת אפשרות לדיירים להביע את התנגדותם להחלפת שם הרחוב בתוך 30 יום מיום פרסום המודעה. כמו כן הדיירים המתנגדים יוזמנו לנמק את התנגדותם בועדת שמות למקומות ציבוריים בראשות יו"ר הועדה, חברת מועצת העיר, ויקי אלקבץ. הדיירים (8 בתי אב) הכינו טיוטת התנגדות לדרישת העירייה ושלחו העתק לויקי אלקבץ. ,אנחנו לא רואים הצדקה להחלפת שם הרחוב", כותבים הדיירים ומנמקים זאת כי שינו שם הרחוב יגרום להם לטרחה רבה ולעוגמת נפש". עוד כותבים הדיירים כי הם אוהבים שם הרחוב בו הם מתגוררים והם לא רואים הצדקה רלוונטית לשינוי השם. הדיירים המתנגדים מסיימים את מכתבם בדרישה להסיר מסדר היום את הבקשה. לכתבינו סיפר אחד מהדיירים, כי החשש הוא שצביונה של הסמטה יהפוך לדתי ועשוי להביא לירידת ערך של הדירות".

עו"ד, נדב יואב המתגורר בסמטה הוא זה שנאלץ להתמודד מול המתנגדים והוא זה שדורש מעיריית צפת לשנות את שם הרחוב מהדסה לשבזי. נדב יואב המשמש גם כגבאי בית הכנסת "אלשבאזי" בצפת, הנחשב לבית הכנסת ליהדות תימן היחיד בעיר, לא מבין את התנגדות הדיירים. " שבזי הוא שם ראוי שיפאר ויכבד את דיירי הסמטה – מדובר ברב מקובל שרק מלהזכיר את שמו זה מביא עוצמות חיוביות". מעניין עד כמהאחד משיריו של המפורסמים של שבזי "אהבת הדסה" בביצועו של יגאל בשן ימשיך להתנגן אצל דיירי סמטת המריבה במהלך חודש אפריל אז אמורה ליפול הכרעה בהחלפת שם הרחוב.

הרב שבזי מקובל, מנהיג ומשורר

השנה ימלאו 402 שנה להולדת הרב, המשורר, המקובל ואחד ממנהיגיה החכמים, הרוחניים והבולטים של קהילת יהודי תימן – הרב שלום בן יוסף שבזי. היקפה ואיכותה של יצירת שבזי ובראשה שירתו, הפכו אותו לדמות מכוננת עבור קהילת יהודי תימן.כ־45 משירי שבזי "הופקעו" על ידי הזמר העברי מנחלתה הבלעדית של העדה התימנית והפכו ללהיטים שמוכרים לציבורים רחבים בארץ. הידועים שבהם הם "אם ננעלו", "אהבת הדסה", "איילת חן", או "שר הממונה", שזכו לעשרות רבות של ביצועים ומבצעים. שיריו ופיוטיו צלחו את מחסום הזמן והמקום. שבזי – משורר, רב ואיש קבלה שחוקרי ספרות, שירה וזמר מגדירים אותו עד היום כפנומן.

הדסה – בית החולים הראשון של צפת

לא רבים יודעים, אבל רחוב סמטת הדסה נושא את שמה של הדסה, קיצור של ארגון הדסה של ההסתדרות הנשים הציוניות שאלמלא ארגון זה לא היה מוקם בית החולים הראשון בצפת. סיפורו של בית החולים בצפת מתחיל בשלהי המאה ה-19, כחלק מניסיון מתמשך של הקהילה היהודית בצפת לספק לאנשיה, בעיר ובסביבתה, שירותי בריאות נאותים. גורם משמעותי בחיי היישוב היהודי בארץ באותן שנים היה הברון רוטשילד, שהקצה סכום כסף להקמת בית חולים יהודי בעיר. ב-1910 הושלם המבנה החדש, ולצדו הוקם גן ציבורי גדול, המשמש את תושבי העיר עד עצם היום הזה.ב-1918 הגיעה משלחת של 45 רופאים, אחיות, ואנשי תחזוקה של ארגון הדסה, להקמת בתי חולים בצפת, ביפו ובטבריה. בשנות ה-50 עבר בית החולים "הדסה" צפת לרשות משרד הבריאות, ובשנת 1971, כשהוא פועל כבר בכמה מבנים בעיר, נקרא על שם רבקה זיו. כיום, במבנהו החדש והמתחדש, הוא המרכז הרפואי "זיו" בצפת.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן