מה חשוב לדעת על ירושה ללא צוואה?

עם אובדן של אדם קרוב ישנן סוגיות רבות המגיעות לפתחנו ועימן אנחנו צריכים לדעת איך להתמודד. זה לא תמיד קל ולכן, מופיע כאן מסמך מפורט דרכו תוכלו להבין מה עושים במידה ועולה הצורך. כאן גם המקום לציין כי במידה ואתם מתמודדים עם אובדן ומחפשים מידע נוסף וליווי מקצועי, אתם תמיד מוזמנים להיוועץ בעורך דין מנוסה העוסק בנושאים הללו בדיוק. ועכשיו, להסבר המלא. מה עושים לאחר מותו של אדם קרוב אשר לא הותיר אחריו ירושה.

למי עובר הרכוש לאחר המוות 

חוק הירושה הישראלית, אשר נחקק בשנת 1965 מגדיר באופן מסודר מה סדר היורשים של המנוח. במעגל הקרוב אנחנו מדברים על בן או בת זוג והילדים. במידה ואין כאלו, הכסף שייך לקרובי משפחה מהמעגל השני. הורים, אחים ובמעגל השלישי מדובר על בני דודים וכיוצא באלו. במידה ואין לנפטר יורשים כלל, יועבר רכושו לאופוטרופוס הכללי. כמובן, אם המנוח השאיר אחריו צוואה, האופוטרופוס הכללי היושב במשרד המשפטים, אחראי מטעם החוק, לדאוג לכך שעזבונו של המנוח יחולק באופן בו מצא לנכון לעשות זאת. 

מה עושים כדי להתחיל ולהניע את התהליך 

אנחנו צריכים להבין כי תפקידה של המדינה הוא לעשות את המיטב כדי להצליח ולמלא אחר רצונו של המת לאחר מותו. כאשר אנחנו מדברים על ירושה ללא צוואה המצב כמובן מורכב יותר. אבל מהצד השני, האופוטרופוס הכללי בתור נציג המדינה ירצה לוודא, מעל כל צל של ספק כי אכן אין צוואה כתובה או כזו שנאמרה בעל פה, נדבר על כך בהרחבה בהמשך ועל מה זה אומר בדיוק, כדי לאפשר ליורשים לקבל את העיזבון. אנחנו מדברים על תהליך אשר יכול לקחת זמן ולכן, כדאי כבר בשלב הראשון להגיש בקשה מקוונת דרך אתר האינטרנט של הרשם לענייני ירושה. כדאי לצרף מסמכים כמו תעודת הפטירה, צילום של תעודת זהות וכן הלאה, כדי שהאופוטרופוס הכללי ידע לזהות אתכם בתור היורשים של המנוח. 

בראי החוק, מה נחשבת צוואה בעלת תוקף משפטי 

כאשר אנחנו מסתכלים על החוק הישראלי, אנחנו רואים כי יש דרכים שונות להעביר צוואה בעלת משמעות ותוקף. כאמור, האופוטרופוס הכללי ירצה לוודא, מעל לכל ספק כי צוואה מהסוג הזה לא קיימת וכי מדובר על ירושה ללא צוואה על פי דין

הדרכים בהן ניתן לתקף צוואה מבחינה חוקית: 

  1. צוואה בכתב יד: צוואה אשר נכתבה מרצונו החופשי של המצווה ונחתמה על ידו. 
  2. צוואה בפני רשות: כדי למנוע מחלוקות, יש מי שבוחרים לתקף את הצוואה שלהם לפני שופט. 
  3. צוואה בפני עדים:  כאשר המצווה בוחר להעביר את דרישותיו בעל פה ושני העדים רושמים את הדברים בזכרון דברים מסודר. צוואה זו תקפה כמו כל צוואה אחרת. 
  4. צוואה בעל פה על ערש דווי: אם המנוח כבר הבין כי הוא הולך אל מותו ובחר להביע את רצונו בפני עדים, אלו חייבים להיות שני עדים המכירים את שפתו של המנוח. חשוב לפנות בהקדם אל האפוטרופוס הכללי ולכתוב בדיוק באלו נסיבות הועברה הצוואה ומה היה רצונו של המצווה. 

אם לא הועברה צוואה משום סוג, החוק יראה בכך מקרה של מתן ירושה ללא צוואה. 

איך נקבעת החלוקה על פי חוק 

במידה והיו למנוח חובות, קודם כל יהיה על היורשים לשלם את חובו של הנפטר בשיעור יחסי של חלוקת העזבון. המטלטלין והבית שייכים לבן או בת הזוג. הממון מתחלק בשווה בין היורשים על פי המעגלים שצוינו לעיל. היורשים יכולים לבקש להסתלק מהצוואה וכך, החלק המיועד להם יתחלק בשווה עם שאר היורשים. 

למה חשוב לפנות לעורך דין 

כאמור, אובדן תמיד מעורר רגשות עזים ולא פשוטים. לפעמים, אנחנו עומדים מול שכול נורא עד כדי כך שאנחנו לא מצליחים לעסוק בבירוקרטיה שתאפשר לנו לקיים את רצונו של המנוח. הדיון על ירושה ללא צוואה הוא מורכב לעיתים ומזמן אתגרים משמעותיים. עורך דין מקצועי יצליח לנווט את הספינה בהצלחה ולעזור לכם להתמודד עם הכל. אל תהססו, אל תשארו עם זה לבד. 


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן