מהם התסמינים של דלקות מפרקים?

כאבי מפרקים עשויים לשבש את התנועה ולפגוע בתפקוד ובאיכות החיים. הם לרוב מחמירים עם הגיל או בעקבות פציעות וטראומות פיזיות.

כאבים במפרק עשויים לבשר על דלקות מפרקים כאשר נהוג לסווג אותן לשני סוגים מרכזיים: דלקת מפרקים ניוונית ודלקת מפרקים שגרונית.

הדלקת הניוונית פוגעת בסחוס שעוטף את העצמות והשחיקה בסחוס יוצרת כאבים ובעיות, נוקשות, אדמומיות ונפיחות ודלקת מפרקים שגרונית מתארת למעשה מצב בו מערכת החיסון תוקפת את המפרקים. ישנם מאות מצבים ראומטיים שמשפיעים על המפרקים ויוצרים דלקת מפרקים.

הצורה הנפוצה יותר של דלקת מפרקים היא זו הניוונית ממנה סובלים לרוב מי שעברו תאונה או פציעה או אנשים בגיל מתקדם. 

מהם הסימפטומים של בעיות במפרקים?

התסמינים של דלקות באזור זה משתנים מאדם לאדם כאשר יש מי שמדווחים על אדמומיות, נפיחות, עיוות באזור המפרק וכאב עז שמופיע פתאום ואצל אחרים – כאב מתמשך.

לעיתים ישנם סימפטומים כמו חום באזור, ירידה משמעותית בטווח התנועה וקושי לקום, להתיישב, לשכב ולבצע פעולות בסיסיות יומיומיות. ישנם גם מי שמבחינים בעיוותים דוגמת הופעת גושים, בליטות חריגות באזור המפרק. פעמים רבות הסובלים מדלקות במפרק מדווחים גם על כאבים שמחמירים בבוקר.

התסמינים נפוצים בעיקר באזור הברך או הירך אך יש מי שסובלים גם מכאבי פרקים בידיים. לעיתים תיתכן תחושת צריבה, יופיעו גידולים גרמיים באזור האצבעות או יורגש פיתול במפרק. העייפות תגבר וספירת תאי הדם האדומים עשויה להיות נמוכה.

איך מטפלים בדלקות מפרקים?

טיפול דלקת מפרקים יכול לכלול תרופות אנטי דלקתיות, תרופות על בסיס סטרואידים, תרופות ביולוגיות. לרוב ההמלצות יכללו גם שינויים באורח החיים כמו אכילת מזונות הכוללים רכיבים אנטי דלקתיים ותזונה המבוססת בעיקר על שמן זית, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים, הימנעות מעישון, הפחתת צריכת אלכוהול ובמידה ומדובר במישהו בעל משקל עודף – הפחתה במשקל, כיוון שמשקל עודף מעמיס על הגוף ופוגע במפרק.

טיפולי פיזיותרפיה יכולים לסייע בחיזוק האזור ושמירה על יציבות ואיזון כמו גם פעילות ספורטיבית מפוקחת במיוחד שחייה בה המשקל הוא לא פקטור. הידרותרפיה לכן מהווה אלטרנטיבה טיפולית ויש מי שגם פונים לדיקור סיני או רפלקסולוגיה לצורך ההתמודדות עם כאבי פרקים ודלקות.מתי פונים לניתוח להחלפת מפרקים?

במצבים בהם הכאב מחריף והתפקוד השוטף נפגע במיוחד מורגשת מגבלה יומיומית והכאב עז יותר מפעם לפעם, יתכן שיהיה צורך בעקבות אבחון אורתופד מומחה לבצע החלפת מפרק ירך או החלפת מפרק ברך. מדובר בניתוחים וותיקים שרבים עוברים אותם ומדווחים על שביעות רצון עם השנים בכל הנוגע לתוצאות.

על אף שמדובר בפרוצדורה כירורגית, הבשורות הטובות הן שכיום השתפרו פלאים המשתלים המלאכותיים המדמים תנועה טבעית וגם טכניקות הטיפול מאפשרות לבצע פרוצדורה בטוחה עם תוצאות ארוכות טווח, שיכולות להחזיק לבין 15-25 שנה.
חשוב כמובן לפנות למומחה על מנת שיאבחן ויחליט האם לבצע את הניתוח ולבחון אם הוא גם מבצע בפועל את הניתוח ובאיזו טכניקה מדובר. למשל, בהחלפת מפרק ירך מבוצעת פרוצדורת ההחלפה מהחלק הקדמי של הירך כך שאפשר לצמצם את חיתוך השריר של המפרק וכך גם להפחית את הטראומה הנגרמת לגוף – החתך יהיה קטן וגם הצלקת. טכניקה זו גם מעניקה למנתח את היכולת לשלוט באורך הרגליים ולמנוע מצב של צליעה וכן יש פחות מגבלות לאחר הניתוח וצפויה שיבה מהירה יותר לשגרה המוכרת.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן