מהפכה:בביה"ס וילקומיץ' בראש פינה, שם החליטו ל"צאת מהקופסה" – לא עוד לימודים על פי השיטה המסורתית

תוכניות חדשניות המיושמות בבית החינוך וילקומיץ' ללימודי שדה וקהילה, מיישמות הלכה למעשה את עקרונות הלמידה המשמעותית כחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים. "זה התחיל מפרויקט "שוחרי ראש פנה", מספרת אסנת רסקי, מנהלת בית החינוך.

cb833847-04a4-44c7-99c3-09cd5706fa19

רסקי: "פרויקט זה הוגבל לתלמידי כתות ה' – ו' ולמספר שעות מצומצם בשבוע. השנה הרחבנו אותו לפיילוט הכולל את כתות ג' – ו' והקדשנו לו חלק נכבד יותר במערכת השעות השבועית."

המינוח המקצועי הוא "למידה בתנאי אי ודאות". התלמידים, יחד עם המורה, יוצאים לסביבה, חוקרים אותה, מאתרים סוגיות שונות ובונים דרכים לפתרון. בעצם, כל המושבה הפכה להיות מרחב למידה וכל הקהילה שותפה בהנחיית התלמידים.

שונות הדרכים

התלמידים לומדים את תחומי הדעת השונים סביב נושא מסויים. בכל כתה נבחר נושא אחר, והתלמידים לומדים מקצועות כגון: תנ"ך, מתמטיקה, אנגלית, שפה וגיאוגרפיה סביב נושא זה. הלמידה מתבצעת במגוון פעילויות ובזמן גמיש. בין הפעילויות יש פעילויות חובה ופעילויות רשות. התלמידים, מבחינתם, יכולים לבחור את הפעילות המועדפת ולעסוק בה.

a58f512b-9435-4c29-944d-46c055c64c51

ד"ר דוליטל

לדוגמא, בכתה ג' לומדים על בעלי חיים וכחלק מהתהליך מבקרים גם במרפאה הוטרינרית במושבה, שם מקבלים הדרכה מקיפה מהרופאה. הפיכת ראש פינה כולה למרחב למידה ושימוש במומחי תוכן מתוך הקהילה, מתבטאת לא רק באשכול, אלא גם ביחידות לימוד של משרד החינוך, אשר עברו הסבה ללמידה מחוץ לכתלי בית הספר.

תלמד, תחווה, תלמד יותר

ילדי כתה ה' הלומדים את יחידת הלימוד "צרכנות נבונה", יוצאים אל מרכזי הקניות בראש פנה ובמקום לעבוד בחוברות הלימוד, לוקחים  את השאלות אל השטח. הם עוברים בין העסקים השונים ומלקטים מידע אודות פרסומות, קניה ומכירה, מדיניות החזרת מוצרים ועוד. בעצם, כל קבוצה עובדת על נושא אחד ביחידת הלימוד, אותו תציג בהמשך, בדרך של למידת עמיתים ליתר הקבוצות, או כפי שאמרו התלמידים: "אתה חווה ואחר כך אתה מסביר. כך אתה יותר לומד. כשאתה רק כותב אתה לא יודע איך זה באמת".

אחד למען כולם

אל הפיכת המושבה כולה למרחב למידה מצטרף פרויקט "קהילה בראש", המחבר בין הכיתות השונות לקבוצות שונות בקהילה. כתה ג', אשר חברה אל אמני ראש פנה, מגיעה אל בתי האמנים ואל מרחבי היצירה שלהם, ומקיימת שם את הפעילות הלימודית.

לא רק למידה – אלא גם עשייה למען קהילת התלמידים, מנחה את סדר היום ב'וילקומיץ'. בימי שני, נוטשים תלמידי כתות ד' – ו' את מקצועות הלימוד הרגילים לטובת עבודה על פי ועדות: תרבות, עיתון, ספורט, חזות בית הספר, תקשוב, מקהלה ועוד. לכל ילד תפקיד בהשגת המטרה- רווחת כל הקהילה.

בית החינוך וילקומיץ' ללימודי שדה וקהילה ממשיך את דרכו של המורה שמחה חיים וילקומיץ', אשר פיתח ויישם בראשית המאה הקודמת, שיטות ללמידה חווייתית ומשמעותית.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן