ראש הממשלה בנימין נתניהו:"נבסס את הפקולטה לרפואה בצפת כעוגן מרכזי באזור" – השתתף בטקס הענקת תואר MD לבוגרי המחזור הראשון

"הלכתי ברחובות צפת לפני כמה חודשים עם בני משפחתי, וניגשו אליי בחור צעיר ובחורה ואמרו: אנחנו לומדים בפקולטה לרפואה בצפת, זה ריגש אותי עד אין קץ. אכן זה אירוע אישי ומרגש, אבל לאירוע התקדימי הזה יש גם משמעות וחשיבות לאומית – זוהי תחנה חשובה במימוש החזון של הפרחת צפת, טיפוח הגליל וקידום שירותי הרפואה בישראל. אנחנו מכוונים אל כל היעדים הללו בו-זמנית".כך ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הענקת תואר ד"ר לבוגרי המחזור הראשון בפקולטה לרפואה בצפת. 

2fc7bef1-53e4-414c-95ec-a57b0d22befd

נתניהו שתמך בהקמת הפקולטה מראשיתה, המשיך: "החזון וגם הביצוע דורשים שלושה דברים: אחד, להרחיק ראות; שני, צבא מגשימים; והדבר השלישי, דבר קטן אבל חשוב – כסף. כשאני אומר להרחיק ראות, כוונתי  לא רק להתבונן קדימה. צריך להסתכל גם אחורה, לראות מה היה כאן בצפון, בצפת, בגליל, לפני נאמר מאה שנים. המצב היה עגום, הייתה כאן השפעה חזקה מאוד של מלחמת העולם הראשונה, עליבות רבה, מגיפה שהפילה חללים רבים. כל זה התחיל להשתנות אחר המלחמה, אם כי עדיין נותרו כאן אתגרים רבים".

7b7ea35b-e886-4591-bd02-5f9d332d0d4e

עוד הוסיף נתניהו על הבמה בבית יגאל אלון בצפת:" אני יודע זאת כי סבא שלי ואבא שלי חיו שנתיים בצפת. המשפחה שלנו מצד אבי הגיעה ארצה ב- 1920, וכשסבי, הרב נתן מיליקובסקי נתניהו, קיבל הצעה לנהל את בית הספר היסודי בצפת, הוא לא התלבט. צפת תמיד קסמה לו, לא המציאות שתיארתי קודם לכן, אלא ההיסטוריה, גאוני הרוח, חכמי תורת הסוד, ואני מאמין גם שהאוויר הצח והנקי. סבי, סבתי וילדיהם יצאו לדרך, הם היטלטלו ברכבת הטורקית הישנה, רכבת העמק, עד צמח – אנחנו מחדשים אותה, כשהם הגיעו לצמח הם שטו בסירות על הכנרת במהלך סערה, אבל הם צלחו אותה בשלום. הם עלו על החוף בטבריה ומשם הם המשיכו עם עגלת סוסים דרך ראש פינה והגיעו לצפת. מה שלקח באותה תקופה שלושה ימים, לוקח היום לכל היותר שלוש שעות. גם על זה אנחנו עובדים, לקצר את זה, כפי שאתם יודעים".

a6f93c94-a255-4c09-8e85-542850770ff0

נתניהו דיבר גם על החזון שלו לעתיד בגליל: "הממשלה בראשותי מחוללת מהפכה תחבורתית מרחיקת לכת. יש ביניכם אולי קרדיולוגים? המטרה שלנו היא לפתוח את העורקים הסתומים של מרכז הארץ ולקרב אליו בצורה דרמטית את הגליל והנגב. לא מדינת חדרה-גדרה, אלא מדינה שמחברת את צפת וקריית שמונה לקצה השני, לאילת. נתיב אחד מאילת עד צפת וקריית שמונה. זה נראה לנו כפלא, אבל תראו מה קורה בארצות הברית – אתה מתחיל בבוסטון, מגיע לסן-פרנסיסקו וכך בכל אירופה. הגיע הזמן שזה יהיה גם בישראל. בעזרת כבישים, רכבות, גשרים, מחלפים, מנהרות. אנחנו משקיעים כמעט 30 מיליארד שקל כדי לרשת את המדינה בדרכים חדשות, לבטל את מושג הפריפריה – וכולכם רואים את התוצאות בשטח".

9120a5a8-f468-49c3-b26c-0d5a9e4c2492

נתניהו המשיך בהתלהבות:  "כמעט מאה שנים עברו מאז שמשפחתי הגיעה לצפת. אבי, אגב, הגיע לבית החולים כאן אחרי שהוא נפל במשחק כדורגל ושבר את ידו. הוא היה ילד קטן, אבל מאוד ספרותי, הוא שכב על הארץ והילדים הסתכלו מעליו, והוא אמר: "הוי, ילדים, ילדים, מה גדול הכאב".

כמעט מאה שנים עברו מאז, ואת הישן אנחנו מחליפים בחדש, צפת והגליל מזנקים מעלה. בדרום הצבנו את באר שבע כבירת הסייבר, ואת צפת אנחנו מפתחים כמוקד ידע בתחום מדעי החיים. יש לנו תכניות מגוונות להצמיח בגליל תעשיות חדשות. אני שוחחתי על כך עם חבריי השרים כאן והם כולם רתומים למשימה הזו. אנחנו רוצים להכניס פה מוקדי רפואה, ביו-טכנולוגיה, סטארט-אפים של מכשור רפואי, של חקלאות – זה יהיה מנוע צמיחה אדיר לכל אזור הצפון.

ובכן זהו הדבר הראשון – חזון. אבל חזון ללא ביצוע נשאר בגדר חלום, ומשום כך אני מדגיש את הנקודה השנייה – להגשמת החזון דרושים אנשים מסורים, נלהבים, יצירתיים, בעלי יוזמה.

b06dc63a-1bcf-45ad-a8f2-767101ea75e7

לפני מספר שנים, כשהייתי עדיין ראש האופוזיציה, באו אליי כמה אנשי מעוף וביקשו את עזרתי בהקמת מוקד רפואי חדש בצפת. כשנבחרתי לראשות הממשלה לא שכחתי את בקשתם. יחד עם השרים נרתמתי למשימה, ואני חייב להגיד שהממשלה כולה, גם זאת וגם הקודמת, כולם בלי יוצא מן הכלל, שילבו ידיים כדי להניע את החזון הזה קדימה. אני חושב שכולנו הבנו שפקולטה חדשה לרפואה תהיה עוגן עצום בגליל. יכול להיות שמישהו עדיין לא רואה זאת, אבל יראו זאת תוך שנים בודדות, כבר עכשיו מרגישים את השינוי.

הפקולטה האחרונה שנפתחה בישראל הוקמה בבאר שבע, ב-1974. בינתיים, האוכלוסייה בארץ היא יותר מאשר הכפילה את עצמה, תוחלת החיים עלתה והמחסור ברופאים הורגש יותר ויותר. היינו חייבים לתת מענה לאתגרים הללו, לסגור פערים והנה התוצאות לפנינו – הפקולטה לרפואה בצפת קמה על רגליה, בשיתוף אוניברסיטת בר אילן, ואנחנו משתבחים בפירותיה בארבעים ושמונה דוקטורים חדשים. בר אילן שנרתמה כל כולה למאמץ הזה, יחד עם כל הגורמים האחרים.

ובכן, זהו דבר מיוחד במינו שאנחנו חווים היום. עשרות סטודנטים ישראלים שהתפזרו בעולם והחלו ללמוד רפואה באוניברסיטאות בחו"ל, וחלק לא מבוטל חזרו הביתה למרומי הגליל. כאן בגליל הפכתם לדוקטורים, קניתם דעת ממנהלי מחלקות ורופאים מצטיינים, מאנשי סגל מעולים שהתגייסו למשימה.

f6b3cb53-4be3-4375-ba68-8d1e7ceb8adb

אני מבקש מכם שלפחות חלק מכם, אבל אשמח אם כולכם, תמשיכו לראות בגליל בית ותשתקעו באזור כרופאים וכחוקרים. רבים-רבים זקוקים לכם. אגב, לא רק תושבי המדינה. הרופאים שלנו טיפלו בשנים האחרונות באלפי פצועים מסוריה. אלפים. כמדינה מוסרית אנחנו רואים את מצוקת האזרחים בסוריה, ואיננו עומדים מנגד. הפצועים מגיעים אלינו, אנו מטפלים בהם במסירות, במתקנים רפואיים שונים, במקרים רבים מצילים חיים.

את כל הפעולה הכבירה הזאת, של בניית הפקולטה כאן וכל הנושאים האחרים המתלווים לזה, כל מה שתיארתי, החזון ומימושו, כל זה עולה כסף רב. וזוהי כמובן הנקודה השלישית. כרה"מ, המחויבות שלי היא להבטיח שמה שאפשר לתת, יינתן. כבר בתחילת הדרך דאגנו להקצות עשרות מיליוני שקלים להקמת הפקולטה ולהתמקצעות של הסטודנטים בבתי החולים בצפון. בקרוב נאשר הקצאה של  150 מיליון ש"ח נוספים לטובת הרחבה ושדרוגה של הפקולטה. הסכום הזה מצטרף לתרומתה הנדיבה של משפחת עזריאלי – אני מודה לה בכל לב.

לממשלה שלנו יש יעד ברור – עשייה, עשייה ועוד עשייה. עשייה למען תושבי הצפון, למען תושבי הדרום והמרכז – עשייה למען כל אזרחי ישראל. אנחנו נמשיך להבטיח את איכותה של מערכת הבריאות. נוסיף לפתח את הגליל, נוסיף לבנות את צפת, נבסס את הפקולטה כעוגן מרכזי באזור ונרחיב את פעולתה באופן משמעותי". סיים נתניהו.

שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, "בזכות הפקולטה שודרגו בתי החולים וקופות החולים בגליל. הפקולטה מיישמת את צמצום הפערים בין מרכז לפריפריה. אני קורה לכם להישאר בגליל ואנו נקדם את המענקים שהובטחו להשארתכם".

שר החינוך, נפתלי בנט, "הפקולטה מהווה מיקרו קוסמוס של החברה בשיראל, חיבור בין חומר לרוח".

שר הפנים,הפריפריה,  פיתוח הנגב והגליל הרב אריה דרעי , "מדובר בחלום שהתגשם, השלב הבא הינו חניכת מבנה קבע לפקולטה,  אותו מוביל משרדי בראשות מנכ"לית המשרד. סיום לימודיכם  הוא צעד משמעותי בדרך לפיתוח הגליל והעצמתו".

ראש עיריית צפת, אילן שוחט, "יום זה הוא יום חג לצפת ולגליל. הפקולטה מהווה חלק מהקהילה אשר מבצעת פרויקטים בקהילה. הפקולטה מהווה נקודת מפנה לצפת והאזור ושותפה לקפיצת המדרגה".

את הערב פתח בדברי ברכה, נשיא אוניברסיטת בר אילן, פרופ' הרב דניאל הרשקוביץ,"לעיתים נדירות זוכים להצלחה תוך 5 שנים, זכות גדולה הייתה לי להיות בממשלה שהחליטה להקים את הפקולטה ועכשיו להיות הנשיא בהסמכת המחזור הראשון. זכות גדולה לעיר צפת, לאוניברסיטת בר אילן להיות חלק פעיל בהקמת הפקולטה".

רקטור אוניברסיטת בר אילן, פרופ' מרים פאוסט, נשאה דברי ברכה: "הצלחת המחזור הראשון במחקר ובקליני מראה שהיוזמה הצליחה".

דיקן הפקולטה, פרופ' רן טור-כספא, "היום הוא יום מיוחד ייחודי לי בשל כך שקבלתי לפני 40 שנה את תואר הדוקטור. הקמת הפקולטה היוותה מימוש חזון לאומי, ציוני וחינוכי. הפקולטה מקדמת דו קיום, ישוב הגליל, חינוך בני נוער הפקולטה מכשירה רופאים ומדענים, היא ייחודית בהשפעתה על הפיתוח הרפואי, האקדמי, החברתי והכלכלי של כל צפון מדינת ישראל. בשנה הבאה יתווספו עתודאים של צה"ל למסלול ה-4 שנתי".

נציג הבוגרים, ד"ר יותם אשל, הביע את תודתם לאוניברסיטה ולסגל הפקולטה, שנתנו להם את ההזדמנות לחזור הביתה, ללמוד בשפתם, ברמה מקצועית גבוהה ובאווירה חמה ומיוחדת.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן