ב-2008 בעת ביקור פוליטי בצפת לפני הבחירות המוניצפיליות, הבטיח ראש הממשלה, בנימין נתניהו בכנס בחירות של המועמד לראשות, דאז, שוקי אוחנה, כי רכבת תהייה לצפת. היום לאחר 8 שנים, משרד התחבורה של השר ישראל כץ נתן את אישורו לרכבת לצפון הרחוק לקרית שמונה אך פסחה על צפת.
משרד התחבורה החליט כי הרכבת המתוכננת לקריית שמונה תהיה כבדה ולא רכבת קלה. הקמת קו רכבת זה, שיהווה המשך לקו הרכבת קריות-כרמיאל, יושלם רק בעוד כמה שנים, ובבנייתו יוחל רק אחרי שיושלם הקו לכרמיאל ביולי 2017.
משך הנסיעה הצפוי מכרמיאל לקריית שמונה צפוי לעמוד על 26 דקות. עלות הקמתו של הקו נאמדת ב־7.4 מיליארד שקל, ומשך הקמתו מתוכנן ל-5-4 שנים. כלומר, פתיחתו צפויה בשנת 2022 בערך.
בכך מממשת הממשלה החלטה שקיבלה בפברואר 2010 להקמת שדרת תשתית תחבורתית (רשת בין-עירונית של כבישים ורכבות) בכל הארץ, מקריית-שמונה בצפון ועד קיבוץ משאבי-שדה בדרום, כדי לאכלס ולפתח את הנגב והגליל.
החלופה שעלתה בעבר להקים רכבת קלה בדרכים הקיימות היום, בהתאם לביקוש מתון, נדחתה על הסף. משרד התחבורה צופה כנראה ביקוש גבוה המצדיק הפעלת קו רכבת כבדה. אורך הקו לקריית שמונה יהיה 61 ק"מ. הוא כולל 20 ק"מ של שתי מנהרות ו-2.5 ק"מ או 400 מטרים גשרים. עלות הקמתו של הקו נאמדת ב־7.4 מיליארד שקל.
המשך סלילת המסילה מזרחה לכיוון קריית שמונה מחייב השלמה של הפקעת קרקעות ותפיסת שטחים בתוואי זה, וכן פינוי של תשתיות קיימות או מיגון שלהן, בשל האיום הנשקף מכיוון לבנון, במסילה בצד הכביש. לכן ייווצרו בין המסילה ובין הכביש שטחים שאין בהם שימוש. שטחים אלה מכונים "שטחים כלואים". מסוף מטענים לרכבות משא יוקם באזור התעשיה כרמיאל.
לקו תהיה תחנת רכבת בצומת חנניה (צומת 7) ממנה יוכלו החוגגים במירון להגיע בשאטלים להילולה המסורתית בל"ג בעומר. הרכבת תעבור במנהרה תחת צפת, שם לא תהיה לו תחנה ותעבור בנחל עמוד ועד תחנת ראש פינה-חצור הגלילית. הרכבת תגיע מכרמיאל לקרית שמונה תוך 26 דקות. מכרמיאל לתל אביב תוך שעתיים.
אולי יעניין אותך
לגלות עוד מהאתר חדש בגליל
Subscribe to get the latest posts sent to your email.