fbpx

לא רק ביצים ומצות: במרכז הרפואי זיו בצפת ממליצים על אכילה מאוזנת במהלך הפסח

ימי פסח וחופשת האביב כרוכים פעמים רבות בשינוי בהרגלי האכילה וסוג המזון שאנו אוכלים.
אכילה מודעת מונעת מתוך הקשבה לתחושות הרעב והשובע והיא כוללת גם מודעות למזון שאנו צורכים, מה מקורו, איכותו והשפעתו עלינו. הנה מספר המלצות כלליות מפי דפנה נתן, דיאטנית קלינית במרכז הרפואי זיו בצפת. אז איך נצליח לעבור את הפסח בשלום?

  1. ומשה היכה בסלע- הקפידו על שתייה של 10-12 כוסות מים לאורך כל היום ובזמן הארוחות, מה שיעזור לתחושת השובע ויקל על עיכול המצות.
  2. הלילה הזה, גם הוא מרור- כדאי שתשלבו בסעודת החג ירקות מסוגים שונים במגוון צורות בישול. ירקות מכילים סיבים תזונתיים המשרים תחושת שובע ומסייעים לעיכול. במידה ואתם מתארחים, הביאו מנות ירק משלכם כדי להבטיח את זמינותם בארוחה. 
  3. מספרים ביציאת מצרים ואוכלים- אכלו לאט ובנחת, תוך הנאה מהאווירה והיחד. הקפידו לאזן את הצלחת ולשלב בה חלבונים, פחמימות וירקות. אם אתם מהמקפידים על הברכות, נסו לצמצם אכילה ושתיה של מזונות ומשקאות עתירי סוכר. בחרו מנת קינוח אחת, אך אם הגעתם לסוף הארוחה מלאים, שבעים או לגמרי מפוצצים, נסו לוותר עליה.
  4. ערב ליל הסדר לא אמור להיות יום צום. מתוך הקשבה לצרכי הגוף, מומלץ שתאכלו ארוחות בוקר וצהריים קלות, וכן תוסיפו ארוחת ביניים של פרי ופיצוחים. לא מומלץ להגיע לסעודת החג רעבים! 
  5. הלילה הזה כולו מצה- מצה נוטה להשביע פחות מלחם ולכן אנו אוכלים ממנה יותר בהשוואה ללחם. ניתן לקנות מצות קלות מופחתות קלוריות. כמו כן כדאי שתגוונו במצות מדגנים מלאים, העשירות יותר בסיבים. מצה רגילה = 4 פרוסות לחם קל = 2 פרוסות לחם רגיל. מצה קלה = 2 פרוסות לחם קל = פרוסת לחם רגיל.
  1. קניידלך- כדור אחד מספק כ- 80 קלוריות מפחמימות בעיקר. רצוי שתאכלו במידה ותיקחו בחשבון,  שכדור אחד מהווה תחליף למנת לחם, השווה לפרוסת לחם אחת או חצי מצה.    אם בחרתם לאכול קניידלך כמנה ראשונה, כדאי שתצמצמו פחמימות במנה העיקרית.
  1. שמן- בפסח יש נטייה לטגן יותר מאכלים. השתדלו להמעיט באכילת מזונות מטוגנים ולהחליף את צורת הבישול עד כמה שניתן לאפייה\בישול. יש הנוהגים להשתמש בפסח בשמן דקלים דעו שהוא עשיר בשומן רווי וכדאי להמעיט בצריכתו.
  2. עוגיות הפסח- עוגיות היין, הבוטנים והקוקוס עתירות שומן וסוכר. מומלץ להכין עוגיות על טהרת הפירות והפיצוחים עם/בלי טחינה, שומשום ופצפוצי אורז. סלט פירות צבעוני יספק שפע ויטמינים, מינרלים וסיבים ללא שומן.
  1. שמירת משקל- גם אם חרגתם בסעודת החג, נסו לשמר שיגרת אכילה מבוקרת בחול המועד ולשלב פעילות גופנית יומיומית למניעת עליה במשקל.
  2. אביב הגיע, פסח בא- חג הפסח הינו חג אביבי. החופשה הממושכת מזמינה לתכנן מראש בילויים משפחתיים בחיק הטבע שכוללים צעידות, רכיבה על אופניים, משחקי כדור, משחקי חברה ועוד. פעילות בילוי כזאת עוזרת לליכוד חברתי, להרגשה הטובה וכמובן תורמת לשמירה על הבריאות והמשקל.      
דילוג לתוכן