fbpx

תושבי נוף כנרת בצפת סובלים משפני הסלע – "מהווים מטרד ועלולים לגרום למחלות"

תופעה של להקות של שפני סלע המקיפות את הבתים בשכונת נוף כנרת בצפת גורמת למטרד מתמשך של תושבי השכונה הקוראים לרשויות לטפל בה בדחיפות. 

לטענת הדיירים, מדובר במאות שפני סלע שנושכות בכלבים הביתיים, הורסות גינות ומטילות פחד מפני הידבקות בטפיל הלישמניה, הגורם למחלת העור "שושנת יריחו". לתושבים נמאס והעלו את מחאתם ברשתות החברתיות עם תמונות של בעלי חיים פצועים מהנשיכות של שפני הסלע. 

שפני הסלע הפכו בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מהנוף של יישובים רבים בגליל העליון. תושבי נוף כנרת מעידים כי במהלך החורף השפנים מורגשים פחות, אך עם התחממות מזג האוויר מקורות המזון שלהם סביב היישובים אוזלים, ובמהלך החיפוש אחר מזון הם חודרים בהמוניהם אל הבתים מכרסמים כל עלה ירוק שנקלע בדרכם ומחריבים את הגינות הפרטיות והציבוריות.

כלב פצוע כתוצאה מנשיכה של שפן סלע.

רועי דוידסון  ראש המערך הווטרינרי האיזורי אשכול גליל מזרחי, טוען שהוא מכיר את התופעה: " שפן הסלע אכן מהווה מטרד רציני ומורכב. מסלעות משמשות כבית מפואר ומזמין עבורו. שפן הסלע מוגדר כחיית בר מוגנת וכל אישור לפעול מולו מתבצע וניתן ע"י ר"טג (רשות הטבע והגנים) בלבד. בעבר המחלקה הוטרינרית בצפת קיבלה היתרי לכידה ואכן לכדנו פרטים רבים בנקודות רבות בעיר".

דוידסון טוען שהוחלט שעד שהרשות לא תטפל באופן שיטתי בפירוק ואיטום המסלעות היתר הלכידה מופסק. "פתרון איטום ופירוק המסלעות נמצא במחלקת ההנדסה שלצערי לא עשתה מאומה עד היום. המשרד לאיכות הסביבה פרסם השנה קול קורא לתמיכה בטיפול במסלעות אך לצערי לא הוגשה בקשה. במועצות אחרות ורשויות גויסו כספים רבים ונעשתה עבודה מקיפה בנושא. (מבואות חרמון, כרמיאל ועוד..)", אומר דוידסון המזהיר ממחלות שעלול להיווצר כתוצאה מנשיכות של השפנים.

"שפן הסלע גם משמש כפונדקאי למחלה מאוד לא נעימה לבני האדם בשם למשמניוזיס(שושנת יריחו) המועברת ע"י עקיצה של זבוב החול. למזלנו בצפת מזג האוויר קריר יחסית ואין זבובי חול אחרת הנגיעות במחלה היתה גבוהה. אני מקווה מאוד שלוקחים את התופעה בחשבון בתכנון השכונות החדשות שנבנות בצפת כי אם יבנו עוד מסלעות הכתובת על הקיר והנושא יחמיר שבעתיים". 

תגובת רשות הטבע והגנים: "לצערנו תופעת נוכחות שפני הסלע בעיר צפת אינה חדשה וללא ספק היא מהווה מטרד וגורמת לחשש רב בקרב התושבים. לאור כך אנו רואים חשיבות רבה בטיפול להפחתת פעילות שפני הסלע בקרבת ישובים. יחד עם זאת נושא זה נמצא בתחום הטיפול והאחריות של הרשות המקומית על סמך הנחיות והמלצות מקצועיות שמתקבלות מהמשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים.

לצערנו חרף סיורים משותפים שערכנו עם נציגי עיריית צפת בעבר  ופניות והנחיות שיזמנו לווטרינר העירוני כבר לפני מספר שנים, נראה שהנושא עדיין אינו טופל באופן הולם  כפי שצריך על מנת לצמצמם את התופעה. על פי הניסיון ומחקרים שנערכו הדרך לצמצום התופעה היא  פירוק , פינוי או איטום מסלעות מלאכותיות שנוצרו לאורך שנים בשלבי בניית שכונות מגורים בעיר ומהוות אתרי מסתור ושהייה לשפני הסלע. רשויות מקומיות אחרות ברחבי הצפון כדוגמת עיריית כרמיאל ועיריית טבריה, שהובילו מהלך משמעותי בנושא, ופעלו בעזרת המשרד להגנת הסביבה ובהתאם להמלצות מקצועיות ותחת היתר של רשות הטבע והגנים, הצליחו להביא לצמצום היקף התופעה. אנו מעריכים שאם עיריית צפת תיישם את ההמלצות וההנחיות שניתנו כבר בנושא היא  תוכל להביא לצמצום משמעותי של התופעה".

מעיריית צפת נמסר: העירייה  מכירה את הנושא וטיפלה בו בעבר בצורה יסודית. מכיוון ששפני סלע מוגדרים כחיות בר יש צורך בביצוע פעולות רק באישור רשות הטבע והגנים. אנו עומדים בקשר מול רשות הטבע והגנים והמשרד לאיכות סביבה. עם קבלת היתר לביצוע לכידות, נפעל לצמצם את המפגע למינימום האפשרי. בשנתיים האחרונות אין אישור להקים מסלעות". 

דילוג לתוכן