fbpx

עפולה וכרמיאל משגשגות – פורסמה רשימת הערים היציבות

על פי דירוג הערים המשגשגות של דן אנד ברדסטריט, עפולה וכרמיאל, הערים הצפוניות המשגשגות ביותר בצפון הרחוק, כך עולה מסקר שפורסם לקראת הבחירות לרשויות לשנת 2018.     

צילום: ויקיפדיה.

עוד עולה מהסקר כי טבריה, קרית שמונה וצפת מדורגות בתחתית. דירוג הרשויות המקומיות של דן אנד ברדסטריט  מבוסס על 5 פרמטרים המעידים על חוסנה הפיננסי והעסקי של הרשות המקומית. דירוג הרשויות המקומיות כולל 77 ערים בישראל ומתבסס על נתוני העסקים במשק ממאגרי דן אנד ברדסטריט וכן על הנתונים הפיננסים של הרשויות אשר מפורסמים על ידי משרד הפנים.

הדירוג מבוסס על מודל המשקלל 5 פרמטרים המעידים על חוסנה הפיננסי והעסקי של הרשות המקומית. הפרמטרים לפיהם נקבע הדירוג הינם: שיעור עודף / גרעון בתקציב הרגיל. שיעור גביית ארנונה. דירוג סוציו-אקונומי. יחס תושבים לעסקים. שיעור מענקים לסך תקציב רגיל. 

מבין הערים הבינוניות המונות בין 50 – 200 אלף תושבים (דירוג של 28 ערים), עפולה מדורגת במקום ה-12, כרמיאל במקום ה-15. הרצליה ממשיכה לשמור על מעמדה במקום הראשון, במקום השני מדורגת כפר סבא (שעלתה מהמקום החמישי). לאחריה במקום השלישי רמת גן, הוד השרון, ומודיעין-מכבים-רעות שקפצה בדירוג למקום החמישי בהשוואה למקום 11 אשתקד. את הדירוג סוגרת אום אל פאחם, המדורגת במקום ה-28, ירידה משמעותית בדירוג בהשוואה למקום ה- 21 בשנה שעברה.

מבין הערים הקטנות  – המונות פחות מ- 50 אלף תושבים (דירוג של 40 ערים) עיריית אופקים נועלת את הרשימה. מעלות תרשיחא, העיר הצפונית היציבה ביותר מבין טבלת הערים הקטנות במקום ה- 15. טבריה – 24, קרית שמונה -31, צפת -36. ראש העין מדורגת במקום הראשון בהשוואה למקום השלישי אשתקד, גבעת שמואל שומרת על דירוגה במקום השני ורמת השרון מדורגת במקום השלישי לאחר שבשנה שעברה דורגה במקום הראשון.

אפרת שגב, סמנכ"ל הפיתוח העסקי בדן אנד ברדסטריט ישראל: "דירוג הרשויות המקומיות של דן אנד ברדסטריט, המעיד על חוסנה הפיננסי של העיר ואפשרויות התעסוקה לתושבים בסביבתה, מהווה שיקוף לפערים הקיימים בחברה הישראלית. ניתן לראות שערי הפריפריה וכן הערים מהמגזר החרדי והערבי ממוקמות בחלק התחתון של הדירוג, בעוד שהערים המשגשגות הן אלו הנהנות מקרבה למרכז ואיתה גם נגישות גבוהה לתשתיות, השכלה, ותעסוקה, אשר מסייעים ליציבות העסקים בהן, לפיתוח העירוני ולרמת החיים של התושבים"

הפרמטרים לדירוג:  שיעור עודף / גרעון בתקציב הרגיל

פרמטר המעיד על איתנותה הפיננסית והתנהלותה הכספית של הרשות המקומית. התקציב הרגיל משמש ככלי העבודה העיקרי של הרשות המקומית ומהווה את תכנית העבודה השנתית מבחינה תקציבית.

2.שיעור גביית ארנונה

ארנונה היא מס שנתי המוטל על תושבי המדינה המחזיקים בנכס ונגבה על ידי הרשות המקומית, ומטרתו לממן את הפעילויות השונות של הרשות. על הגבייה אחראית הרשות המקומית, בה מצוי הנכס.  יכולתה של העירייה לגבות מיסים משפיעה באופן ישיר על הכנסותיה שכן, מרבית הכנסות העירייה (מתקציב רגיל) נובעות מארנונה.

3.דירוג סוציו אקונומי

הדירוג הסוציו-אקונומי נערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ונועד, בין היתר, לשמש את משרד הפנים כאחד הקריטריונים להקצאת משאבים לרשויות המקומיות. המדד משקף את הרמה הכלכלית חברתית של האוכלוסייה ברשויות השונות. הרשויות סווגו ל-10 אשכולות (1-10 כאשר 10 הגבוה ביותר) ע"פ 14 משתנים: הכנסה ממוצעת לנפש, רמת מינוע, אחוז כלי רכב חדשים, אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז סטודנטים,אחוז דורשי עבודה,אחוז המשתכרים עד שכר המינימום,אחוז המשתכרים מעל פעמיים השכר הממוצע,חציון גיל,יחס תלות (היחס בין הילדים והקשישים באוכלוסייה (אוכלוסייה תלויה) לבין מספר התושבים בגיל העבודה (אוכלוסייה יצרנית),אחוז משפחות עם ארבעה ילדים ויותר,אחוז מקבלי דמי אבטלה,אחוז מקבלי גמלה להבטחת הכנסה ואחוז מקבלי קצבת זקנה עם תוספת השלמת הכנסה.

4.יחס תושבים לעסקים

הפרמטר הרביעי במודל הדירוג בוחן את מספר תושבי העיר ביחס למספר העסקים בעיר ע"פ נתוני דן אנד ברדסטריט.  מספר העסקים כולל: חברות בע"מ, עוסקים מורשים, אגודות, עמותות ושותפויות. הפרמטר מעיד על רמת הפיתוח העסקי בעיר ועל אפשרויות התעסוקה בה.יש לציין כי ככל שהיחס נמוך יותר התוצאה טובה יותר ומעידה על מס' גבוה יותר של עסקים בעיר פר תושב.

5.יחס מענקים לסך תקציב רגיל

הכנסותיהן של הרשויות המקומיות מורכבות משלושה חלקים:

  • הכנסות עצמיות המורכבות בעיקר מארנונה (כ-%68), הכנסות מרישוי עסקים, תברואה (קנסות תברואה, מיחזור), שמירה ובטחון, נכסים ציבוריים, פיקוח עירוני, בית משפט לעניינים מקומיים, מודעות ושלטים, הכנסות מתקבולי הורים (חינוך),הכנסות תכנון בניין ועיר (אגרת רישיונות בניה, קנסות בניה, ביקורת מבנים)
  • הכנסות ממשרדי ממשלה – הכנסות המתקבלות ממשרדי ממשלה שונים, בעיקר משרד החינוך והרווחה.
  • מענקים – המענקים ניתנים ע"י משרד הפנים, מדובר במענקים כגון מענק ניהול כספי תקין, מענק איזון, מענק בגין הקמת תאגיד מים ועוד. יחס מענקים לסך תקציב רגיל בוחן אילו רשויות נזקקות למענקים ולאילו רשויות הכנסות עצמיות גבוהות מספיקולכן אינן נזקקות למענקי הסיוע.
דילוג לתוכן