fbpx

בטקס שנערך ברמת הגולן הסתיימה הפעילות ההומניטרית של צה"ל לאזרחים הסורים

בתום שנתיים של פעילות הומניטרית רחבת-היקף שסייעה לרבבות אזרחים סורים, הסתיימה בראשית השבוע פעילות מנהלת "שכנות טובה". המנהלת עסקה במתן סיוע הומניטרי ורפואי לאזרחי סוריה מתוך חשיבות חיי האדם וכמחווה של רצון טוב, והינה חלק מסיוע הומניטרי נרחב שהוענק על ידי צה"ל בחמש השנים האחרונות. העשייה ההומניטרית הנרחבת וארוכת השנים, הגיעה כאמור לסיומה עם חזרת המשטר הסורי לאזור דרום סוריה.

בבסיס ברמת הגולן נערך טקס במעמד מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, מפקד עוצבת "הבשן", תת-אלוף עמית פישר ומפקד מנהלת "שכנות טובה", סגן-אלוף אייל דרור, מפקדים, לוחמים, מנהלי בתי החולים, בני משפחה ומוזמנים נוספים.
 
מדברי מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק: "אין רבים בצה"ל שתכלית שירותם הצבאי היא סיוע הומניטרי לאזרחים במדינה עוינת. אין רבים אשר זכו, לעיתים קרובות גם בכל תקופת חייהם, להציל כל-כך הרבה אנשים. במהלך השנים האחרונות, אתם, אנשי מנהלת 'שכנות טובה', כולכם, מילאתם שליחותכם בהושטת סיוע לאלפי פצועים שנפגעו במלחמת האזרחים בסוריה, והובאו לגבול ישראל לקבל סיוע. אין בפי מילים שיוכלו לתאר היטב את ההוקרה העמוקה שמגיעה לכם – על האנושיות, על יכולת הנתינה, המסירות שבהן ביצעתם את מלאכתכם החשובה. ארצה להפנות גם מילות הערכה מיוחדות אלייך, סגן-אלוף אייל דרור. הערב אנחנו לא רק נפרדים מהמיזם המיוחד ברשותך אלא מציינים גם את סיום שירותך בצה"ל.

לא רבים הם לובשי המדים שמצליחים להטביע חותם אנושי וערכי בצורה כל-כך ממשית ובזמן קצר – ואתה הגדלת לעשות זאת, ואני מודה לך ולמשפחתך. בתום שנים ארוכות, בהן היו הישראלים לאויב בעיני שכננו ברמת הגולן הסורית, ראו אותנו לראשונה כמי שטיפלו, שחמלו, שהעניקו סיוע. זוהי הזדמנות בעבורנו להביע הערכה רבה לבתי החולים, ארגוני הסיוע, ולכל מי שהיה שותף להפעלת המנהלת ולהגשת טיפול רפואי ומענה לוגיסטי. על אף התייצבותו של המשטר בסוריה, אתגרי הזירה עודם מורכבים ומונחים לפתחנו. אנו מבחינים היטב בניסיונות ההתבססות ההולכת וגוברת של איראן באזורים רבים בסוריה.

אנו רואים כיצד מנסים האיראנים להשתמש בשטח סוריה כנתיב להעברת אמל"ח לארגון הטרור חיזבאללה בלבנון. אנו יודעים כי חיזבאללה מנסה לבסס תשתיות טרור ברמת הגולן הסורית בסמוך לגבולנו, כחזית שניה לדרום לבנון. צה"ל לא יאפשר זאת. מי שמבקש לערער את ביטחונם של אזרחי ישראל – בטווח המיידי או הרחוק – ייתקל בצה"ל עוצמתי, חד, שמודע היטב לנעשה מעבר לגבולו, ופועל בנחישות ובתקיפות נגד דורשי רעתנו".


 
מדברי מפקד מנהלת "שכנות טובה", סגן-אלוף אייל דרור: "לפני שש שנים בחרה מדינת ישראל שלא לעמוד מהצד נוכח ההרג המתחולל והחליטה לסייע לאזרחים חפים מפשע. אזרחים החיים במדינת אויב שחונכו עשרות שנים לשנוא אותנו וראו בנו את האיום הגדול ביותר לשלומם. החל מאותו לילה אי שם בפברואר 2013 פונו מדי לילה פצועים סורים לבתי החולים במדינת ישראל – גברים, נשים וילדים שחייהם ניצלו בעקבות טיפול רפואי איכותי שקיבלו מצוותי הרפואה הצבאיים שפגשו בהם בגדר ומרופאי בתי החולים אשר קיבלו אותם בלב רחב ובידיים פתוחות.

במהלך שנת 2016 כחלק מתפיסת ההגנה על תושבי רמת הגולן והתיירים הרבים המבקרים בה מדי שנה, ולאור ערכי העם היהודי של חמלה ועזרה הדדית, הקמנו בעוצבת הבשן את מנהלת "שכנות טובה" בכדי להרחיב את הסיוע ההומניטארי המוגש לצד הסורי. בפעילות מחושבת, המבוססת על למידה מתמשכת והבנה אזרחית עמוקה של הצד הסורי שנרכשה במפגשים רבים, פעלנו צעד אחר צעד בכדי לבנות את האמון הנדרש, לגשר על הפערים ולאפשר את הרחבת הסיוע המועבר. בערב זה, המסכם שנים רבות של פעילויות הומניטאריות על הגבול המתובלות במספר רב של רגעים אנושיים מרגשים –  אבקש להודות לכל השותפים בפרויקט ייחודי זה. ובנימה אישית – בימים אלה אני מסיים 24 שנות שירות בצבא ההגנה לישראל ובליבי תחושה עצומה של גאווה ישראלית לאחר פיקוד על פרויקט 'שכנות טובה', גאווה על הזכות להשתייך לצבא ההגנה לישראל ולחיות במדינתנו". 

דילוג לתוכן